Magyarország is részt vesz a #ClimateOfChange nemzetközi kampányban

A Baptista Szeretetszolgálat képviseli hazánkat a #ClimateOfChange nemzetközi klímavédelmi kampányban. A 13 ország részvételével induló, összesen 40 hónapot átölelő, számos aktivitást és szervezetet egy cél mellé állító nemzetközi kampány április 22-én, a Föld napja alkalmából lép a nyilvánosság elé. Első magyarországi eseményét, a #a25szazalekmozgalma magyar videópremierjét annak nagykövete, Döbrösi Laura vezeti fel április 23-án, pénteken este nyolckor.

A Baptista Szeretetszolgálat Magyarország egyik legnagyobb segélyszervezeteként intézményein keresztül naponta mintegy 30 ezer embernek nyújt rendszeres segélyt, élelmet, humanitárius és lelki segítséget. Az idén 25 éves szervezet rendszeresen hajt végre fejlesztési programokat szükséget szenvedő és szociálisan perifériára szorult emberek számára. A klímaválság várható következményeként egyre fokozódó gazdasági válság eredményeképp a jövőben tömegek szorulhatnak segítségre – a most induló, páneurópai projekt, a #ClimateOfChange célja ennek megelőzése, illetve mérséklése, melyben a Baptista Szeretetszolgálat magyarországi csapata hiteles, tapasztalt és komoly szakértelemmel bíró partnerként vesz rész.

Miről szól a #ClimateOfChange?

A nemzetközi ernyőkampány 13 ország 16 kiemelt partnere, és további 10 szervezete segítségével kerül megvalósításra, kiemelt célja pedig, hogy Európa-szerte párbeszédet és együtt gondolkodást generáljon. Ennek legfontosabb kérdése, hogy a klímaváltozás hatásai által kevésbé érintett országok lakói mit tehetnének közösségünk azon tagjaiért, akiknek ezek a változások az alapvető biztonságukat, a megélhetésüket érintik, és emiatt egyre többször, egyre többen lakóhelyük elhagyására kényszerülnek.

A hazánkon kívül Ausztriában, Belgiumban, Bulgáriában, Cipruson, Francia-, Német-, Görög-, Olasz-, Lengyel- és Spanyolországban, valamint Portugáliában és Szlovéniában tervezett, civil szervezetekkel közös aktivitások hosszas előkészületeket követően hamarosan nyilvánosak lesznek, és sok érdekességet ígérnek, a vitaversenytől az embereket közvetlenül megszólító utcai- és fesztivál-performanszokig.

Kinek szól a #ClimateOfChange?

Mivel mostanra nőtt fel az első olyan generáció, amelyik a saját bőrén fogja érezni a klímaválság következményeit, és egyben az utolsó is, amelyik még csökkentheti annak hatásait, most, hogy a projekt a megvalósítási fázisába lépett, alapvetően két réteget tervez kiemelten megszólítani: a fiatalokat, mint a változásban, változtatásban érdekelt és aktív, valamint a döntéshozókat, mint ebben kompetens szereplőket.

A gazdasági válság és a népességvándorlás hatásaiban mindannyian érintettek vagyunk; ennek érzékeltetésére a kampány adatalapú előkészítését követően a most induló fázisban ezek helyi, lokális kommunikációja kapja a legnagyobb figyelmet.

Ami eddig történt: a rendelkezésünkre álló kutatási eredmények

Az “End Climate Change, Start Climate of Change” gondolatával a fókuszban indított kampányt megelőzően a tagországok adatokon alapuló kutatásokon dolgoztak, 3 fő pillérrel: a klíma-igazságtalanság gyökereit kutató Wellbeing Economy Report alapján, az egyes országok fiatalságának témához való viszonyulását vizsgáló fókuszcsoportos kutatással, valamint a klímakrízist elemző esettanulmányokkal Szenegál, Etiópia, Kambodzsa és Guatemala térségeiben. A fentiek eredményeképp a projekt résztvevői végül 4 fő,a teljes projektet meghatározó célkitűzésben állapodtak meg.

1) a nagyvállalatok helyett az emberek és a természet érdekeit szolgáló, körforgásos gazdaság kialakítása;
2) a globális felmelegedés 1.5°C alá csökkentése, valamint 2040-ig az EU karbonemlegességének elérése;
3) a klímaváltozás okozta károk helyreállítására, illetve kompenzálására szolgáló EU-s alap létrehozása,
4) a környezeti krízishelyzetek elől menekülők biztonságának szavatolása a vándorlást és az új környezethez alkalmazkodást érintő irányelvek kidolgozása révén, a jogvédelem eszközeivel.

A Föld napja és a változás klímája: légy része a változásnak!

A kampány lokális része a Föld napja alkalmából közzétett, a helyi partnernek köszönhetően magyarul is elérhető videóval indul, az év során pedig rendszeresen új tartalmakkal frissülő, magyar nyelven is hozzáférhető weboldalon is követhető lesz.

A projekt első hazai eseménye – a Föld napjához kapcsolódóan – “A 25% mozgalma” című dokumentumfilm online bemutatója lesz 2021. április 23-án, 20 órakor: https://www.facebook.com/events/262325638962479/

Az eseményt annak nagykövete, a humanitárius és környezetvédelmi kérdésekben elhivatott Döbrösi Laura felvezetése nyitja majd, melyet bárki szabadon, és ingyenesen követhet a Baptista Szeretetszolgálat Facebook-oldalán.

A #ClimateOfChange kampány és az EEB (European Environmental Bureau) és az Oxford Germany közös munkájának eredményeképp indított #25aszazalekmozgalma fókuszában azok a gazdasági megközelítések állnak, amelyek képesek szembemenni a környezeti pusztítással. A pénteken bemutatásra kerülő dokumentumfilm ennek az elméletét és gyakorlatát mutatja be, tényeken és inspiráló példákon keresztül.

A kampány szervezői és résztvevői hisznek a klíma-igazságosságban, céljuk pedig, hogy ennek hátterével, feltételeivel és az ezzel kapcsolatos lehetőségeinkkel európai, a Baptista Szeretetszolgálat projektben vállalt szerepe révén pedig helyi szinten is egyre többen rendelkezzenek hiteles és naprakész információkkal.

Megosztom