Mítoszok és tények: a menopauza

Rengeteg dolgot hallani és olvasni a menopauzáról és a 40. életévükön túl járó nők egészségéről. Ám az állítások gyakran ellentmondanak egymásnak, nehéz kideríteni, mi is az igazság. Az alábbiakban nyolc tévhitet sorolunk fel – és az okokat, amiért a nőknek ezekben egyáltalán nem kellene hinniük…

1. Az emberi hormonokkal kémiailag megegyező, vagyis bioidentikális hormonok jobbak, mint a hagyományos hormonális terápia.
Arra nincs bizonyíték, hogy a bioidentikális hormonok biztonságosabbak vagy jóval hatékonyabbak, mint a más jellegű hormonterápiák. Széles körű kutatásokat egyelőre nem végeztek ezen a területen, és azoknak a vegyületeknek a használatát, amelyekből a hormonokat készítik, egyelőre nem szabályozták megfelelően. Az adatok hiányában talán jobb, ha a nők egyelőre a hagyományos hormonális terápiánál maradnak.
2. A nők a menopauza alatt rosszkedvűek, kiszámíthatatlanok, hőhullámoktól szenvednek. Jellemző a memóriavesztés, a depresszió, és életük hátralevő részében egyre csak romlik az állapotuk.
A lefestett kép elég borzasztó. A valóság viszont az, hogy a menopauza rengeteg nőnek csupán kisebb kellemetlenségeket okoz, amelyek egyáltalán nem igényelnek gyógyszeres beavatkozást. Azoknak a nőknek, akiknek hőhullámaik vannak, vagy más kellemetlen tüneteik lépnek fel a menopauza idején, lehetőségük van arra, hogy ezeket a kellemetlen jelenségeket gyógyszeres kezeléssel csökkentsék. Hasonlóan sztereotípia az is, hogy a menopauza kedvetlenséggel, depresszióval jár – ez szintén helytelen feltételezés.
3. A nők koruk előrehaladtával elveszítik a szex iránti érdeklődésüket.
A szexuális vágy az egész élet során változik. Hatással van rá a kapcsolatunk minősége, érzelmi és fizikai állapotunk, és még sok számos tényező befolyásolja szexuális aktivitásunkat. Vannak olyan elterjedt gyógyszerek -mint például vérnyomásra vagy szívproblémákra szedhető készítmények, és néhány antidepresszáns – amelyek valóban befolyással lehetnek a szexuális vágyakra, a vágy felébredésére, illetve az orgazmus minőségére.
Ha egy nő arra gyanakszik, hogy az általa szedett gyógyszer negatívan befolyásolja szexuális életét, akkor érdemes elolvasnia tüzetesen a szóban forgó gyógyszer mellé csatolt írásos tájékoztatót, és ezt megvitatni az orvosával is. Előfordulhat, hogy van lehetőség a dózis csökkentésére, olyan mértékben, hogy az ne hasson a szexuális életre. A nők egy része a menopauza idején hüvelyi szárazságot észlel, irritációt vagy fájdalmat tapasztal a szexuális aktus közben. Ezek csökkenthetők síkosító krémekkel. Ha a síkosító krémek sem segítenek, érdemes az orvostól tanácsot kérni. A helyi ösztrogénkezelés krém vagy hüvelyi tabletta formájában is elérhető. Ismert káros hatásai miatt azonban csak kis mennyiségben, és csakis orvos javaslatára alkalmazható.
4. A csontsűrűségből megjósolható, hogy a vizsgált nő mikor szenved csípő- vagy medencetörést.
A csontsűrűség csupán azt mutatja, hogy számolni kell-e a csont könnyebb törésének kockázatával. A kor, a gyógyszerek, a vizsgált személy saját és családi kórtörténete szintén fontos tényezők, amelyeket figyelembe kell venni. A törési kockázat csökkenthető elegendő és rendszeres kalcium és D-vitamin-bevitellel. Jótékony hatásukhoz hozzájárulhatunk még azzal, hogy nem dohányzunk, és a környezetünket is biztonságossá tesszük. Például csúszásgátlókat ragasztunk a szőnyegek aljára – így megvédjük magunkat attól, hogy a szőnyegen elcsúszva a földre zuhanjunk.
5. Ha a család egyetlen nőtagjának sem volt mellrákja, akkor a leszármazottaknak sem lesz.
A családi kórtörténet ismerete a mellrák esetében – főleg akkor, ha legalább egy közeli rokont, például az édesanyát vagy a lánytestvért is vizsgáljuk – nagyon fontos. Amennyiben a családban a közeli nőrokonok mellrákban szenvedtek, akkor nagy az esélye, hogy ez a betegség a kérdéses személynél is kialakul. Viszont fontos tudni: a mellrákban szenvedő nők 70 százalékánál a betegek családjában nem fordult elő mellrák.
6. A nem várt terhesség és a szexuális úton terjedő betegségek csak a fiatalabb nőknél fordulnak elő, a menopauza idején nem kell ezekkel számolni.
A 40 év körüli nők közül jóval kevesebben esnek teherbe, mint a fiatal nők. Ráadásul ezeknek a terhességnek a nagy része – egyes szakértők szerint több mint fele – nem várt terhesség. Még akkor is, ha a születésszabályozás már nem kérdés, nagyon fontos védekezni a szexuális úton terjedő betegségek ellen. Ez nagyon lényeges főleg azoknál a nőknél, akik váltogatják partnereiket, de azoknál is, akik hosszabb kapcsolatban élnek. Az elővigyázatosság roppant fontos, mert nem mindig lehetünk tisztában azzal, hogy partnerünk milyen fontos dolgokat hallgat el előlünk.
7. Hízni, veszíteni az állóképességből és az energikusságból – együtt jár az idősödéssel.
Ezek a változások általánosak, de nem elkerülhetetlenek. A legtöbb nőnél az okok: a csökkenő fizikai aktivitás és a rossz táplálkozási szokások. Mi a megoldás? Egészségesebb ételek fogyasztása: felejtsük el a nassolást, és találjunk lehetőséget a mozgásra. Egy nagy séta reggel és este, gyaloglás a barátokkal a ligetben, egy kis kerékpározás, lift helyett a lépcső – ezek a mozgásfajták nem kerülnek pénzbe, ám üdítőleg hatnak és segítenek súlyunk megőrzésben. Továbbá a rendszeres mozgás segít abban, hogy energikusabbak legyünk és jobbat is alszunk majd utána.
8. Azoknak a nőknek, akinek magas a koleszterinszintje, de nem szívbetegek, megelőzéseképpen koleszterincsökkentő gyógyszereket kell szedniük.
A koleszterincsökkentő gyógyszerek szedése elterjedt, de egyáltalán nem bizonyított, hogy ezek segítenek megelőzni a szívbetegségeket. Érdemes erről a kérdésről a háziorvossal beszélgetni. A szívbetegség megelőzéséért a gyógyszerek szedése helyett számos dolgot lehet tenni: rendszeres testmozgás, diétás étrend, a dohányzás kerülése mind hozzájárul a szív egészségének megóvásához.
9. A betegségek megelőzésére legjobbak a gyógyszerek.
A gyógyszerek nagy szerepet játszanak az egészségmegőrzésben. Ám rajtuk kívül is számos olyan dolog létezik, amely ugyanúgy hozzásegíthet ehhez. A helyes táplálkozás, a fizikai aktivitás, a dohányzás kerülése a legfontosabb tennivalók. Néha nagyon nehéz változtatni a szokásokon, de ezek az erőfeszítések sokkal nagyobb pozitív hatással járnak, mint az, ha beveszünk egy pirulát. Ráadásul az egészséges táplálkozás nem jár mellékhatásokkal… Ahhoz, hogy változtatni tudjunk, támogatásra lehet szükség: társunk, barátaink biztosan segítenek ebben.    

Megosztom