A hőhullám

A szapora szívverés, a bőr bizsergése, a testet
elöntő forróság vagy éppen hidegrázás a tinédzserkorban a szerelem jele,
negyven felett azonban a menopauza egyik legkellemetlenebb tünetét, a hőhullám
közeledését jelzi. Ám az tévhit, hogy a meleg- és hidegrohamok csak az ötvenhez
közeledve törhetnek a nőkre…


A női nemi
hormonok, az ösztrogének, nem csak a menstruációs ciklus szabályozásában, a
peteérésben játszanak szerepet, a test hőszabályozásában is kiemelt
fontosságúak. A változókorban pont ezeknek a hormonoknak a szintje kezd el
csökkeni a szervezetben, míg körülbelül egy évtized alatt szinte teljesen el is
fogy. Az ösztrogénhiány miatt a köztiagyban található hőszabályozó központ
hibásan értékeli a hozzá befutó adatokat, téves következtetéseket von le,
például egy szobahőmérsékletű helyiséget túl melegnek ítél, így a test
hőegyensúlyának megőrzése érdekében olyan utasításokat ad, hogy hűtse le a
szervezetet. Ezért az erek kitágulnak, egyidejűleg fokozódik a verítékezés.
Tehát a test fáradozásának eredménye a hőhullám lesz, amelyet gyakran követ
borzongás, hidegrázás.

Már a
harmincasoknál is…

Az utóbbi
öt-hat évben egyre több olyan nő keresi fel nőgyógyászát a klimax tüneteivel,
hőhullámokra panaszkodva, aki még alig múlt el harminc éves. Sokan pánikba
esnek emiatt, mivel azt gondolják, tényleg a menopauza szakaszába értek, és már
nem lehet gyermekük.

Ez, bár
kellemetlenek a tünetek, még nem a klimax jele. A stresszes életmód, a
túlhajszoltság, pihenés hiánya felborítja a kényes hormonegyensúlyt, ami a
hőhullámos tünetekhez vezet.

Mivel a nők
többsége kétségbe esik még jobban a hőhullámok és a változó korra jellemző
tünetek megjelenésétől, még inkább összezavarodik a kényes hormonháztartásuk,
és tovább súlyosbodhatnak a problémák. Tehát a hőhullámok megjelenését mi
magunk is irányíthatjuk: kevesebb stressz, szorongás, aggályoskodás sokat
javíthat a helyzeten, és ez nem csak a harmincasokra vonatkozik.

A testtel törődni kell

Az, hogy
mikorra várhatóak valakinél az első hőhullámok, előre megmondani nem lehet,
laboratóriumban sem lehet tesztelni, mivel a kellemetlen tünetet okozó
hormonváltozások nagyon kismértékűek. Azonban ha már megjelent a tünet, a
későbbi hőhullámok nagyságát és gyakoriságát nagyon is tudatosan
befolyásolhatjuk.

Ha tele
vagyunk szorongással, félelemmel, csökken a vér oxigénszintje, így nem tudnak a
hormonok a szövetekbe hatolni. Nem is szólva arról, hogy a stressz negatív
irányba befolyásolja a vegetatív idegrendszert és a hormonszintet.

Nagyon
fontos tehát, hogy a rendszeres relaxáció, lazítás, légzőgyakorlatok
elsajátítása mellett átértékeljük azokat a helyzeteket, amelyek terhet
jelentenek. Az optimista életszemlélet elsajátítása, a kellő önbizalom és a
problémákkal való szembenézés segíthet a testi-lelki egyensúly megteremtésében.

Gyógynövények?

A változókor
tulajdonképpen a női hormon csökkenését jelenti. Azok a nők, akik a
hormonpótlás mellett döntenek a klimaxba érve, azt remélik, hogy így
megőrizhetik fiatalságukat. Ám ha ennél komolyabb, egészségügyi érv nem szól a
hormonpótlás mellett, nem is szokták javasolni az orvosok csak azért, hogy ne
legyenek hőhullámaink…

A
hormonpótlás ugyan kedvező hatással van a nem kívánt tünetek, köztük a
hőhullámok kiiktatására, a csontritkulás elkerülésére és bizonyos keringési
betegségek elkerülésére, de a Vitalmagazin információi szerint a hormonterápia
nagyban növelheti a rákos megbetegedések és a trombózis kialakulásának
kockázatát.

Sokkal
kíméletesebb módszer, és kevesebb kockázatot hordoz magában, ha
gyógynövényekkel vesszük fel a harcot az időnként ránktörő hideg és meleg
ellen. A gránátalma, a szója, a zeller, a brokkoli és a kelbimbó nagyon sok
ösztrogént tartalmaz, ahogy a ginzeng, csalán és palástfű is.

A szúrós
gyöngyajak mérsékli a heves szívdobogást, amelyek általában kísérik a
hőhullámok rohamát, a zsálya pedig a verítékezést segít csökkenteni, ha
rendszeresen fogyasztunk belőle négy-hat hétig néhány csészével.

A vitaminok
és ásványi anyagok közül a hőhullámok csökkentése szempontjából különösen az
E-vitamin fontos. Napi 30 milligramm bevitelével észrevehetően ritkulnak, és sokkal
kevésbé hevesek a melegrohamok. Az E-vitaminból különösen sokat tartalmaz a
szója és a hidegen sajtolt olajak, olívaolajak.

A ligetszépe
olaj legfontosabb hatóanyaga a gamma-linolénsav. Ez a telítetlen zsírsav a
barna zsírszövet aktivitását fokozza. Ez a zsírszövet fajta egy specifikus
hőtermelő szerv, amely főleg újszülött korban van nagy mennyiségben jelen a
szervezetben. Fő feladat a hőveszteséggel szembeni védelem. Csökkenése főleg a
változó korban lesz nagymértékű, és ez nem csak súlygyarapodáshoz, hanem a
kellemetlen hőhullámok egyre gyakoribbá válásához is vezet, főleg túlsúlyos
embereknél. A gamma-linolénsav a barna zsírszövetre gyakorolt serkentő
hatásával egyúttal csökkenti a melegrohamokat, hiszen a szervezet hőháztartása
egyenletes szinten tud maradni.

A tudományos
világban is folynak már kísérletek a hormonális beavatkozás helyettesítésére
növényi anyagokkal, amelyek szerkezetükben ugyan hasonlóak a hormonokhoz, de
nincsenek kellemetlen mellékhatásaik.

Kiegészítő
kezelések

Sokat
segíthetnek az előbb felsorolt praktikák, de néhány esetben nem elegendőek.
Ilyenkor különböző szakemberek segítségét is igénybe vehetjük. Az akupunktúra
és a reflexterápia képes enyhíteni vagy éppen megszüntetni a kellemetlen
tüneteket.

Az
akupunktúrához hasonlóan a reflexterápia is a test idegvégződéseire kifejtett
nyomással éri el hatását, csak a reflexológiában a talpon található idegeket
ingerli a szakember. A talpmasszázs kedvező hatással lehet a vegetatív
idegrendszerre és ezen keresztül a hormonháztartásra, amelyet ily módon
fokozottabb működésre serkent. Ez segít, hogy az ösztrogén szint ne ingadozzon
a szervezetben, így a hőhullámok kiküszöbölését is elősegíti mint kiegészítő
kezelés.


Tiltólista: mozgáshiánytól a túlzó diétáig

 

Sokat
tehetünk a jó közérzetért, ha elkerüljük az alábbi dolgokat:

  • Túlzásba vitt fogyókúra: a hormonok
    a zsírszövetben raktározódnak, így ha a zsírszövet nagysága csökken, tovább
    rontja az amúgy is csökkenő hormonszintet.
  • Dohányzás: a nikotin érszűkítő
    hatású, és gyengíti a vér oxigénszállító képességét.
  • Alkohol: mivel az alkohol vízhajtó
    hatású, a kiürített vizelettel nagy mennyiségű hormontól is megszabadul a
    szervezet, amely megintcsak a hormonszint csökkenéséhez vezet.
  • Mozgáshiány: A legyengült
    izomrostok vérellátása sokkal rosszabb, mint a rendszeresen karbantartott
    szöveteké, így könnyebben alakul ki verítékezés, görcs, heves szívdobogás.
  • Helytelen táplálkozás: a
    gyorséttermi és előre elkészített ételek nem tartalmazzák a kellő mennyiségű
    vitamint és nyomelemet, köztük az E-vitamint, ami a leghatásosabb szer a
    hőhullámok elkerülésére.

Megosztom