A néma járvány

Az időskori népbetegségek közül az egyik
leggyakoribb a csontritkulás. A lappangó kór világszerte több száz millió
embert érint. Megelőzésében és kezelésében azonban mindig nyitnak új távlatokat
a kutatók.


A
köznyelvben használt csontritkulás szó nem teljes mértékben fedi a betegség
lényegét.A betegség hivatalos neve, az
oszteoporózis, porózus csontot jelent. A betegség előrehaladtával a
csontállomány csökken, így a csontok lyukacsossá, porózussá válnak. Az egyre
nagyobb üreges részek gyengítik csontszerkezetet, ami erős fájdalmakkal jár, és
a rettegett combnyaktöréshez vagy csigolyatöréshez vezethet.

Csonterősítő
ételek

A
csontritkulás megelőzésében és mérséklésében, mint annyi más betegségében, nem
lehet elégszer hangsúlyozni a helyes táplálkozás fontosságát. A
csontképződéshez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű kalcium, vitamin,
ásványi anyag és tápanyag bevitele a szervezetbe. A dohányzás, alkohol- és
kávéfogyasztás gátolják a kalcium beépülését a csontokba, így azokat célszerű
mérsékelni vagy elhagyni.

A jól ismert
kalciumforrások, a tej és tejtermékek mellett, az olajos hal, az olajos magvak,
a kakaó, spenót, sóska, banán és mazsola is rengeteget tartalmaz a csontok és
fogak számára nélkülözhetetlen anyagból. Nem szabad azonban átesni a ló
túloldalára, mert a túlzott kalciumbevitel is okozhat problémákat: vesekő
kialakulásához vezethet, gátolhatja a vasfelszívódást vagy székrekedést
okozhat.

Mozgásterápia

A kalcium
mellett a másik legfontosabb fegyver a csontritkulás megelőzésében a rendszeres
testmozgás. Ez nem csak segít a kalcium beépülésében, de az izmokat is erősíti,
ezzel a csontok „munkáját” könnyíti meg a helyes tartás kialakításakor.

Az egyik
legoptimálisabb mozgásforma az oszteoporózis elkerüléséhez a lovaglás, amelyet
az informed.hu orvosai is ajánlanak. Lovaglás közben ugyanis automatikusan a
helyes, egyenes testtartásban ül a lovas, és ez rendszeres edzés mellett nagyon
jól fejleszti a hátizmokat. De ez a mozgásforma nem csak a hát, hanem a többi
testrész izmait is nyújtja, erősíti. Emellett javítja az ízületek
mozgékonyságát és a mozgáskoordinációt.

Kockázatok

A betegség
elsősorban azokat fenyegeti, akiknek már fiatal korában is alacsony a
csonttömege. Ez döntően genetikai adottság, de mint a legtöbb öröklött
tulajdonságon, az életmóddal nagyrészt lehet változtatni rajta. A rendszeres
séta, sport és a tejtermékek fogyasztása drasztikusan csökkentheti a betegség
kialakulásának kockázatát. Hajlamosító tényező a későn jelentkező, de korán
elmaradó menstruáció, a petefészek eltávolítása, a meddőség, a rövid szoptatási
idő és a sovány, madárcsontú alkat is.

Természetesen
ugyanígy el is lehet rontani a kapott adottságokat: hormonális, környezeti és
életmódbeli hatások növelhetik is a csontritkulás esélyét. Az ülőmunka,
mozgásszegény életvitel, a túlzott alkoholfogyasztás, dohányzás, kevés napfény
és bizonyos gyógyszerek szedése erősen befolyásoló tényező.

Gyógyító réz

A rezet már
az ősidőktől használj az ember gyógyításra, de megérteni csak az utóbbi harminc
évben kezdtük, írta tanulmányában dr. Lóránth József. A nagy felületű réz
tulajdonsága ugyanis, hogy oldja a stressz és egyéb környezeti ártalmak nyomán
kialakuló izomgörcsöket, blokkokat. Mint nyomelem is nagyon lényeges a
csontritkulás megelőzésében, mivel réz hiányában a szervezetünk képtelen a
kalcium feldolgozására, és a foszfor csontokba való beépítésére.

De ha már
kialakult az oszteoporózis, akkor is van lehetőség a betegség enyhítésére: réz
csuklópántokkal serkenthetjük a bevitt ásványi anyagok felszívódását és így a
csonttömeg növekedését.

Tévhitek

A
közhiedelem szerint a csontritkulás az idősek és nők betegsége. Sajnos az
utóbbi időben egyre több vizsgálat, és a gyakorlat is cáfolja ezt a
megállapítást. Egy vizsgálathoz egyetemistákat kértek fel kontrollcsoportnak az
50 feletti nők mellé, és megdöbbenve tapasztalták a kutatók, hogy a fiatal
lányok eredményei közelítenek az eddig legveszélyeztetettebbnek tartott
korosztályéhoz. Ennek oka az lehet, hogy eleve nem alakult ki náluk a megfelelő
mennyiségű csonttömeg a rendszertelen életvitel és étkezések, a fogyókúrák
miatt, és a továbbra sem éppen optimális életmód miatt ez a kevés is hamarabb
kezd elbomlani.

Bár tény,
hogy a diagnosztizált csontritkulásosok kétharmada a nő, és csak egyharmada
férfi, de nem elhanyagolható nagyságú ez a csoport sem. A férfiaknak tényleg
kisebb az esélye arra, hogy kialakuljon náluk az oszteoporózis, mivel eleve
nagyobb csonttömeggel rendelkeznek, mint a nők, de az életmód változásával, a
gyorséttermek terjedésével egyenes arányban növekszik a férfi csontritkulásosok
száma is…

Vérnyomás-csökkentő és csontok

Svájci
kutatók 150 ezer ember adatait átvizsgálva rájöttek, hogy a bétablokkolók és
más vérnyomás-csökkentő gyógyszerek a csonttörés kockázatát kevesebb mint 29
százalék alá csökkentik. Állatkísérletekkel már korábban is bizonyították, hogy
a vérnyomás-gyógyszer egyik összetevője, a propanol, serkenti a csontképződést.
A kutatás vezetője, Dr. Raymond Schlienger, a BBC-nek elmondta, hogy még
szükség van további vizsgálatokra és kísérletekre, mielőtt speciálisan csontritkulásra
ajánlanák a vérnyomás-csökkentő gyógyszereket.

Lisztérzékenység és csontritkulás

A weborvos
beszámolt arról, hogy egy washingtoni egyetem kutatói szerint szűrni kellene
automatikusan a csontritkulásban szenvedőket az emésztőrendszeri
megbetegedésekre is. 840, részben csontritkulásos beteg összehasonlító
vizsgálatával tárták fel az összefüggést, miszerint az oszteoporózisban
szenvedők között 17-szer gyakoribb a lisztérzékenység, amely amúgy a lakosság
csupán 1 százalékát érinti. Ha a csontriktulásos betegeket szűrnék a
lisztérzékenységre, akkor időben el lehetne kezdeni esetükben a diétát, amely
már egy év alatt látványos javulást eredményezhet a csontsűrűségben.

Megosztom