Maradj otthon és csökkentsd a feszültséget

A koronaví­rus következtében egy általános feszültség érezhető a légkörben. Ezt a hangulatot tovább fokozza, hogy az általános tanács szerint jobb, ha mindenki otthon marad, í­gy 24 órán keresztül a család vagy a párok együtt dolgoznak, tanulnak és pihennek. A bezártság következtében könnyebben alakulnak ki stresszes helyzetek és viták. Az Ökumenikus Segélyszervezet és az AVON szakértői összegyűjtöttek olyan feszültségoldó és stresszkezelő tanácsokat, amelyek segí­thetnek, hogy jó hangulatban teljen ez az időszak.

Az otthoni munka és iskola első hallásra jónak tűnhet, de néhány nap ugyanolyan megszokottá válhat, mint az amúgy már megszokott normális hétköznapok. Ráadásul a bezártság érzet a napi teendők mellett fokozza a feszültséget is, ezért tervezzünk előre és töltsük ki a napunkat:
• A legfontosabb az otthon töltött idő alatt, hogy az együtt lakók összefogjanak és egy olyan napi rutint alakí­tsanak ki, ami mindenki számára megfelelő – természetesen itt kompromisszumokat is kell kötni.
• Mindenkinek legyen egy adott feladata, annak érdekében, hogy ha éppen nem tud dolgozni, akkor is legyen mit csinálnia és lekösse magát. Törekedjünk arra, hogy 2-3 naponta mindenkinek legyen egy kis „én ideje”.
• Amikor megvagyunk az alapokkal, készí­thetünk egy közös naptárat is, aminek segí­tségével könnyeben lehet követni a dolgokat. A napi rutin kialakí­tására azért van szükség, mert az unalom és a semmittevés fokozza a stresszhelyzetet, az ember feleslegesnek érzi magát.
Ezeken túl szerencsére rengeteg olyan lehetőség van, amivel otthon is elfoglalhatjuk magunkat és levezethetjük a felgyülemlett energiákat, ezzel is csökkentve a feszültséget:
• Nézzünk szét a kamrában és a konyhában, és tervezzük meg közösen a heti menüket. Ezzel tehetünk az élelmiszerpazarlás ellen és nem kell azon gondolkodni, hogy mi legyen a következő étkezésnél az asztalon.
• Vezessünk be közösen vagy külön-külön mozgás időt. A sport kiváló feszültségoldó és az interneten található videóknak köszönhetően rengeteg otthon elvégezhető mozgásforma közül válogathatunk.
• Tartsunk tematikus napokat, mint például szépség napot, amikor mindenki megmossa a haját, feltesz egy arcmaszkot, pedikűrrel, manikűrrel foglalkozik stb. De egy pizsamanap vagy kiöltözős nap is vidám hangulatot hozhat az otthon töltött idő alatt.
• Cselekedjünk közösen valami jót, mert ez pozití­van hat a lélekre. Ez a jócselekedet bármi lehet: fertőtlení­tsük le a lépcsőházban a kilincseket és a gombokat, vagy kérdezzük meg a környezetünkben lakó idősebbeket, hogy szükségük van-e valamire.
• Szerencsére az otthonlét ideje alatt sem kell lemondani a társasági életről. Szervezzünk online találkozókat, barátokkal és családtagokkal. Itt is ügyeljünk arra, hogy adjunk teret a másiknak és ne vegyük zokon, ha elvonul telefonálni egy másik helyiségbe.
• Használjuk ki az időt és olvassunk, ezzel hozzájárulhatunk mentális egészségünk karbantartásához is.
• Vezessünk naplót, amiben minden nap leí­rjuk a tapasztalatainkat és érzéseinket, mégis csak egy történelmi esemény részesei vagyunk, amit jó lesz majd néhány év múlva visszaolvasni.
• Alkossunk valamit! Rajzoljunk, fessünk, varrjunk, süssünk kenyeret stb. csináljunk olyan dolgot, ami kikapcsol és ennek köszönhetően kisimí­tja az idegeinket is.

Ebben az időben ugyanakkor rengeteg információ zúdul ránk a koronaví­rus kapcsán, amelyek sokszor nyomasztóak lehetnek. Tartsunk internet és hí­r nélküli órákat, amikor nem foglalkozunk a nagyvilág hí­reivel. A fönti javaslatokon túl a legfontosabb, hogy próbáljuk meg azonnal és higgadtan megbeszélni az esetleges problémákat, ezzel elkerülhetjük a nagyobb veszekedéseket. Amennyiben úgy érezzük, hogy nem tudjuk házon belül megoldani az egymással való gondjainkat, szerencsére akkor is van segí­tség. Az Ökumenikus Segélyszervezet kiterjeszti szolgáltatásait. A súlyos párkapcsolati krí­zisek, vészhelyzetek mellett a www.aszeretetnemart.hu felületén elérhető online tanácsadó szolgáltatás keretében kérhetünk párkapcsolati és stresszkezelő tanácsokat a Segélyszervezet szakembereitől. Ne féljünk segí­tséget kérni, hogy elkerüljük az esetleges nagyobb problémákat.

 

 

 

Megosztom