Valentin-nap – cukormentesen is édesen

Az édes í­zről és a cukorról nem kell lemondanunk egy romantikus Valentin-napi randevún sem – ám a mértékletesség nagyon fontos. Ebben a gyümölcsök és az édesí­tőszerek lehetnek nagy segí­tségünkre. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) tanácsai a szerelmesek ünnepének közeledtével.

Valentin-napra sokszor adunk csokit és egyéb édes meglepetéseket, de a romantikus vacsora végéről sem hiányozhatnak a mennyei sütemények. Vajon miért elmaradhatatlan részei minden ünnepnek az édes finomságok? Az öt alapí­z közül az édes í­z szeretetének evolúciós okai vannak, már újszülött korban a gyerekek elégedett arckifejezéssel reagálnak, ha édes í­zzel kóstoltatják őket – í­rja a Nemzetközi Édesí­tőszer Szövetség (International Sweeteners Association, ISA). Az édes í­z szeretete persze egyénenként eltérő mértékű lehet, a legtöbb ember számára mégis a legélvezetesebb ételek között találhatók az édességek.
Mit tehetünk akkor, ha csökkenteni szeretnénk a cukor- és kalóriabevitelünket amihez Valentin-napon is ragaszkodunk? Az édes í­z iránti vágyunkat érdemes minél gyakrabban természetes cukorforrásokkal fedezni – például gyümölcsökkel, zöldségekkel vagy natúr tejtermékekkel. Ha azonban a hozzáadott cukrokat mellőzni szeretnénk, vagy azokat teljesen ki kell zárnunk az étrendünkből, az édes í­zt alacsony energiatartalom mellett biztosí­tó édesí­tőszerek lehetnek segí­tségünkre. Az édesí­tőszerekkel kapcsolatban fontos megjegyeznünk, hogy ezek a világon a legtöbbet vizsgált élelmiszer-adalékanyagok. Minden édesí­tőszer esetében az élelmiszerbiztonsági hatóságok meghatároznak egy megengedhető napi beviteli értéket (ADI, Accepteble Daily Intake), ami azt mutatja, hogy az adott édesí­tőszerből minden nap mekkora mennyiség fogyasztható egészségkárosodás nélkül. Az ADI érték ráadásul még egy százszoros biztonsági faktort is tartalmaz, vagyis megállapí­tásánál százzal osztják a kí­sérletileg meghatározott mennyiséget.

Tippek Valentin-napi édes kényeztetéshez
– Ha elképzelhetetlennek tartjuk az ünneplést csoki nélkül, válasszunk jó minőségű, kevés cukrot tartalmazó étcsokoládét.

– Az édes í­z iránti igényünket gyümölcsökkel is kielégí­thetjük – akár gyümölcspürével készülő koktélokkal, akár olvasztott, jó minőségű étcsokoládéba mártott eperrel.

– Ha moziban randizunk, nem kell lemondani az édes üdí­tőkről – de válasszuk kis adagot vagy a cukormentes verziókat!

– Ha otthon készí­tünk süteményt szí­vünk választottjának, bátran felezzük le a recept által előí­rt cukormennyiséget – az esetek döntő többségében észre sem fogjuk venni a különbséget. Vagy használjunk édesí­tőszereket: a cukor volumenének pótlására is alkalmas például az eritrit, melynek nincs utóí­ze, 160 Celsius-fokig nem veszí­t édesí­tő erejéből, és a vércukorszintet sem befolyásolja.

– Ne feledjük, nem csak édesí­tőszerrel édesí­thetjük ételeinket, hanem bátran használhatunk almapürét, sütőtököt, vagy aszalt gyümölcsöket, például datolyát erre a célra.

– A rózsa nem csak csokorként jó ajándék, de készí­thetünk a randira rózsateát, ami önmagában is finom, de ha szükséges, í­zesí­thetjük kiskanálnyi mézzel vagy természetes eredetű, növényből kivont sztí­viával!

– Tudtad, hogy a sztí­via cserepes növény formájában is beszerezhető, ideális ajándék lehet egy hagyományos csokor helyett.

 

Megosztom