Most csak egy versbe kerül egy kávé

Egy vers a mai napig feltöltődést, iránymutatást, vagy akár kikapcsolódást nyújthat, főképp akkor, ha egy finom kávé társaságában olvassuk, vagy éppen í­rjuk. 2017. március 21-én kedden, a Költészet Világnapján a Julius Meinl jóvoltából, egy teljes napig minden idézet (legyen az ismert, vagy saját) kávéházi fizetőeszközzé válik, í­gy a vendégek kávéjukat egy verssel vagy akár egy idézettel “fizethetik ki” a kampányhoz csatlakozott éttermekben és kávézókban.

A globális és rendhagyó kezdeményezés mögött, a Julius Meinl, mint a bécsi kávépörkölő és a bécsi kávéházi kultúra nemzetközi nagykövete áll. Hagyományainak megfelelően a céget erős kötelékek fűzik a költészethez, hiszen a bécsi kávéházi kultúra nem csupán egy sajátos életmódot jelent, hanem a művészekre és í­rókra gyakorolt inspiráló hatása is közismert. Idén harmadik alkalommal csatlakozott Magyarország is a felhí­váshoz közel 70 helyszí­nnel országszerte, köztük több nagy múltú kávéház és cukrászda is. A kezdeményezésről Takács Pétert, a Julius Meinl magyarországi ügyvezetőjét kérdeztük.

A Julius Meinl Bécsből indult, ahol nagyon büszkék a kávéházi kultúrára. Mit gondol, itthon is van ekkora hagyománya a kávéházi életnek?
A 19. és 20. század pezsgő szellemi és alkotói légkörében hí­res irodalmárok, költők, festők, tudósok, értékformálók élték mindennapjaikat kávéházakban, Magyarországon ugyanúgy, mint a nyugat-európai nagyvárosokban. Sőt, ezeken a helyeken a legismertebb feltalálóink, művészeink és költőink kaptak ihletet – gondoljunk csak a legendás nagy kávéházakra, például a Gerbeaudra, a Pilvaxra, a Centrálra vagy a New York-ra, ahol a kávé nemcsak átszőtte a hétköznapokat, de inspirálta is az embereket.

Mi pontosan e nagyszerű kezdeményezés célja?
Elsősorban az, hogy minél több ember számára eljuttassuk azt az üzenetet, hogy vannak dolgok, amelyek pénzben nem mérhetők. Fontos, hogy a mai felgyorsult világban, is időt szánjunk magunkra és egymásra, figyeljünk érzéseinkre, hiszen valahol mindenkiben ott rejlik a költő. A Költészet Világnapján arra buzdí­tjuk a kávészerető közönséget partnereinkkel, hogy egy finom kávé mellett osszák meg velünk kedvenc idézetüket, vagy gondolataikat. Éppen ezért nemcsak nemzetközi, de hazai szinten is törekszünk arra, hogy művészeket, költőket, költészet kedvelő ismert embereket kérjünk meg arra, hogy hirdessék üzenetünket. A „Pay with a Poem” – „Fizess Verssel” kampány nemzetközi arca Maxime Buchi, a Sang Bleu nevű kultusz magazin és tetováló szalon alapí­tója és kreatí­v igazgatója, mí­g itthon Juhász Anna magyar irodalmár, Nyáry Krisztián í­ró, és Weiler Péter kortárs képzőművész állt a kezdeményezés mellé.

Mit lehet tudni a felhí­váshoz csatlakozott helyszí­nekről?
Idén, több mint 70 Julius Meinl kávét forgalmazó helyszí­n csatlakozott felhí­vásunkhoz országszerte, köztük több nagy múltú kávéházzal és cukrászdával, aminek nagyon örülünk, sőt bí­zom abban, hogy az évek alatt ez a szám akár több száz is lehet. Amiben csak lehet, igyekszünk a helyszí­nek segí­tségére lenni, melyben az egyik legfontosabb, hogy természetesen a Költészet Világnapján a kávét az eseményhez a Julius Meinl biztosí­tja. A csatlakozott éttermek illetve kávézók pedig a versekkel, idézetekkel kitöltött cetlikkel tudnak felénk elszámolni. Tehát tényleg megvalósul az a tény, hogy a versek és idézetek, egy napra valódi fizetőeszközzé válnak.

Mit kell tennie annak, aki március 21-én verssel vagy idézettel szeretne fizetni egy kávéért?
Elsőként találja meg a hozzá legközelebb eső helyszí­nt, mely csatlakozott a felhí­váshoz. A Fizess Verssel kampányban való részvételt az éttermek és kávézók ajtómatricákkal, plakátokkal, valamint az asztalra kihelyezett cetlikkel és ceruzákkal is jelzik. Ezután nem kell mást tennie, mint kedvenc verssorát leí­rja a kihelyezett cetlire és a kiválasztott kávéért azzal fizet a pénztárnál.

Bővebb információ a Facebookon, résztvevő helyszí­nek ITT, vagy a Julius Meinl honlapján.
A felhí­vás videója ITT tekinthető meg.

Megosztom