Rágóval a fogszuvasodás ellen

Bár korábban az idősebbek rossz szokásnak tartották a rágózást, ma viszont egyre több kutatás bizonyí­tja, a cukormentes rágógumi rendszeres fogyasztása segí­t megelőzni a fogszuvasodást.

Tudta-e?

• Az emberek évszázadokon keresztül rágtak kemény, sűrű gyantát, fákból kinyert latexet, édeskés füveket, leveleket, magvakat és viaszféléket.

• Az ókori görögök már i. e. 50 tájékán rágcsáltak mézgát, amely a gumifa kérgéből kinyert gyantaféleség. A görög asszonyok ezzel tisztí­tották a fogaikat és tették üdévé leheletüket.

• Az amerikai indiánok a szomjúság csillapí­tására gumiszerű gyantát rágcsáltak.

• Az első kereskedelmi rágógumit fenyőszurokból készí­tették.
Dr. Irmes Ferenc fogszakorvos segí­tségével többet megtudhatunk a rágózás előnyeiről.

Mi a feladata a nyálnak?
A nyálnak igen sok a feladata: többek között nedvesen tartja a szájüreget, megkönnyí­ti a szilárd táplálék megrágását és lenyelését, megkezdi a táplálék bontását, fertőtlení­ti a szájüreget, és segí­ti a beszédet is. ím ezeken felül a nyálról azt is érdemes tudni, hogy rendkí­vüli a szerepe az olyan szájüregi betegségek megelőzésében is, mint a fogszuvasodás vagy a fogágybetegség.

A rágó serkenti a nyáltermelést
A foglepedék a fogszuvasodás és az í­nybetegség egyik legfőbb kiváltó oka. A fogszuvasodás során a foglepedék baktériumai a táplálék szénhidrátjait lebontva savakat termelnek, amelyek kioldják a fogzománc ásványi anyagait.

„A nyál hí­gí­tja, ezáltal semlegesí­ti is a savas kémhatást, de a kémhatás fogak számára optimális szintjének eléréséhez bizony időre van szükség. ím az étkezés után bevett cukormentes rágógumi serkenti a nyáltermelést, amely segí­tségével semlegesí­thetjük az elfogyasztott falatok lebontásából származó savakat” – mondta Dr. Irmes Ferenc, majd hozzátette: számos, több éven át tartó vizsgálat – köztük magyar is – igazolta, hogy a cukormentes rágógumi rendszeres fogyasztása serkenti a nyálmirigyek működését, í­gy nagymértékben csökkenti a fogszuvasodást.

így tehetünk a fogszuvasodás ellen

1. Fontos a kiegyensúlyozott étrend. Fogyasszunk rágást segí­tő ételeket, zöldségeket, gyümölcsöket!

2. A főétkezések között kerüljük a nassolást, az édességfogyasztást próbáljuk az étkezések idejére korlátozni! Ne torkoskodjunk napközben, hiszen ezzel gyakoribb savas támadásnak tesszük ki fogainkat.

3. Figyeljük az élelmiszerek cí­mkéit, és ügyeljünk a rejtett cukrokra! Savas italokat is csak mértékkel fogyasszunk, mert ezek is kioldják az ásványi anyagokat a fogzománcból. Savas ételek, italok fogyasztása után ne mossunk rögtön fogat, hagyjunk időt arra, hogy a nyál leöblí­tse az ételmaradékokat és semlegesí­tse a savakat.

4. Mossunk rendszeresen fogat fluoridos fogkrémmel, és évente menjünk el fogászati szűrővizsgálatra!

5. Étkezés után rágjunk 20 percig cukormentes rágógumit, amely fokozza a nyáltermelést és semlegesí­ti a savakat, í­gy segí­t megőrizni fogaink épségét.

Megosztom