Mindennapi meditáció

Rohanó világunkban ritkán jut idő önmagunkkal, belső világunkkal foglalkozni. Azonban meditálni takarítás, főzés, tusolás közben is lehet. Furcsán hangzik? Próbálják ki az alábbi gyakorlatokat!

Tudatos tusolás

Az elme megtisztítása kézenfekvően adódik tusolás közben, mikor tisztító vízsugár zúdul a ruhátlan, smink nélküli testre a maga ősállapotában. Reggeli mosakodásuk előtt így fogadkoznak a zen szerzetesek: meg kell tisztítanom testemet és szívemet. Az alábbi testet-lelket kicserélő meditációval avassák a reggeli és esti tisztálkodást mindennapos megtisztulásuk fogadalmává. Mindehhez pár maroknyi tengeri sóra lesz szükségük. Keverjék ezt el kevés meleg vízzel.

1. A zuhany alá lépve ünnepeljék a víznek tisztító hatását. Hagyják, hogy a testüket érő vízsugár ereje elmossa gondjaikat. Fogadják meg, hogy olyanok lesznek, mint a víz, amely folyton változó, mégis hű saját természetéhez.
2. Masszírozzák bőrükbe a sós oldatot. Kezdjék a saroknál, a haladjanak felfelé a testen, miközben nagy köröket rajzolnak bőrükre a szív irányában. Mialatt lesúrolják magukról az elhalt hámsejteket, érezzék át az új kezdetekkel járó végtelen lehetőségeket. Végül öblítsék le magukról a tengeri sót.
3. Mossák végig testüket szappannal. Miközben rendre végigtisztogatják testrészeiket, koncentráljanak funkcióikra. Adjanak köszönetet egészséges működésükért, s ígérjék meg, hogy csakis jóra használják őket a továbbiakban.
4. Fejezzék be a zuhanyzást frissítő hideg vízzel, hogy érzékeiket visszarántsák a jelenbe. Miután szárazra dörzsölték a bőrt, kenjék be testüket frissítő és élénkítő masszázsolajokkal. Készítsenek keveréket 4-5 csepp rózsaolajból és pacsuliból, vagy cseppentsenek szantálfaolajat 2 kávéskanál mandulaolajba, rázzák meg alaposan, majd dörgöljék bőrükbe.

Lomtalanító lélektisztítás

A lakásunkat betöltő limlom olyan érzéseket és várakozásokat ébreszt, amelyek elvonják figyelmünket a jelenről. A kinőtt vagy kihízott ruhák, a tört porcelán és a felgyűlő papírhalmok fizikailag jelentik meg ama csalóka, szomorú kötelékeket, amelyek a múlthoz fűznek minket. Használják fel arra ezt a limlom-eltakarító meditációt, hogy felmérjék, mi igazán fontos az életükben. Hagyják, hogy ez az éber tudatossággal végzett tevékenység leegyszerűsítse a mindennapjaikat, hogy teljes valójukkal a jelenben élhessenek. Az alábbi gyakorlatot sikerrel alkalmazhatják:

1. Üljenek le kényelmesen, és határozzák el, mire kívánják felhasználni ezt a gyakorlatot, írják is le. A kézenfekvő célon ?több hely és kevesebb por ? kívül célul tűzhetik ki, hogy leszámolnak a múlttal, vagy új irányt szabnak életpályájuknak.
2. Keressenek elegendő ? a véltnél több ? időt napirendjükben a nagytakarításhoz. Egyszerre egy helyiséggel végezzenek. Mikor elérkezik a kijelölt óra, semmi mással ne foglalkozzanak. Hessegessék el az elméjükbe tolakodó gondolatokat, s egyedül a tisztogatás, válogatás, porolás és fölösleges tárgyak kidobása foglalja le a figyelmüket.
3. Kezdjék el a helyiség egyik szögletével, s ott módszeresen haladjanak előre. Minden egyes tárgynál, amelyet kézbe vesznek, szakítsák el a múlt kötelékeit, a szabaduljanak meg a feltoluló emlékektől és érzésektől, melyeket ez a tárgy kivált. Immár semmiféle kötelezettségük nincs vele kapcsolatban. Kérdezzék meg maguktól: mennyiben segít ez nekem, hogy megszerezzem, amit akarok. Ha például előléptetés a céljuk, kirostálhatnak minden olyan ruhát, amelyben nem festenek elég tekintélyesnek, rátermettnek, és vállalkozó szelleműnek.
4. Mikor olyan dobozokat nyitnak ki vagy kötegeket takarítanak el, amelyek kellemetlen kérdésekkel szembesítenek, amilyen a válás, halál vagy bűntudat, helyezkedjenek újra meg újra a szemtanú lelkiállapotába, s szemléljék távolságtartással a hatást, amelyet ezek a tárgyak és a hozzájuk fűződő érzelmek gyakorolnak önökre. Így sokat tanulnak majd a külvilághoz kötődő kapcsolataikról, és felismerik, mi áll a továbblépés útjában.
5. Töröljék végig a megmaradt tárgyakat üdítő illatú tisztítószerekkel. Érezzék át, hogy ezzel önök is tiszta alapot kezdenek, hiszen maguk mögött hagyják a múltat, és kezdik belakni a jelent.
6. Rendezzék át a helyiséget, melyben csak azoknak a dolgoknak hagynak helyet, amelyek világosabbá és célratörőbbé teszik életüket. Biztosítsanak elsőbbséget a boldogságot és békét megtestesítő tárgyaknak.

Teremtő takarítás

Ha utálják a házimunkát, a takarítás kitűnő alkalmat kínál az éberség gyakorlására. Bár általában a legtöbb ember a háta közepére kívánja a porolást, porszívózást, sikálást és felmosást, most munka közben a restségtől és lehangoltságtól is tisztítsák meg magukat. Mi lesz az eredmény? Tiszta elme, amely méltó a ragyogóra súrolt, szemétmentes otthonhoz.

1. Hetente egyszer szánjanak egy órát a takarításra. Kapcsolják ki a rádiót és televíziót, és akasszák le a telefont. Azután gyűjtsenek maguk köré mindent, amire szükségük lesz: vödröt és felmosó partvist, vízben oldott tisztítószert, porszívót és bútorfényt. Mielőtt nekifognának a munkának, mélyüljenek el: álljanak meg egyenesen, és koncentráljanak légvételeik ritmusára. Ha segít, hunyják be a szemüket.
2. Miközben söpörnek és törölgetnek, sikálnak és tisztogatnak, merüljenek el mindenestől az adott feladatban. Éljenek át minden egyes kézmozdulatot és csuklómozgást. Idővel ? mint észreveszik majd ? légzésük is ráhangolódik a munka ütemére.
3. Valahányszor tudatosul önökben egy-egy gondolat, szemléljék távolságtartó közömbösséggel. Fejtsék meg, miféle érzelmek és hangulatok kötődnek hozzá ? talán bánat vagy izgalom ?, s gondoljanak futólag arra, hogy ezek az érzések csak akadályozzák önöket a meditációban. Ne horgonyozzanak le mellettük, ehelyett érjenek vissza ismét az aktuális feladathoz.
4. Miután végeztek a takarítással, tegyék el a tisztítószereket. Nézzenek körül az otthonukban: mennyivel kellemesebb és hívogatóbb így. Érezzék át, hogy tudatuk is ugyanilyen tiszta. Egész testüket eltölti az energia és a tettrekészség.

Ételek szeretettel fűszerezve

A legtöbb ember terhesnek tartja a napi főzőcskézést: nem csoda, hogy a megvásárolt élelmiszerek zömét a gyorséttermek kínálata adja. Pedig a szeretettel és gondoskodó figyelemmel, friss hozzávalókból készített ételek a szakács szellemét csakúgy táplálják, mint azok testét, akik elfogyasztják a fogásokat. A főzés részvétel egy nagy átváltozásban. Tekintsük hát megtiszteltetésnek, hogy tanúi lehetünk ennek. Valóságos varázslat, amikor a konyhai feldolgozás ? vagdosás és hevítés ? során a legkülönbözőbb helyekről származó alapanyagok ínycsiklandó, az életet fenntartó étkekké alakulnak. Az alábbi meditáció az önök konyhájába is elviszi ezt a csodát.

1. Hagyják a konyha küszöbén minden gondjukat-bajukat. Kézmosás közben képzeljék el, amint a napi gondokat is leöblítik a piszok mellett. Töröljék tisztára a munkalapokat hasonló hangulatban.
2. Készítsék össze a hozzávalókat. Bánjanak velük gondosan, akárha az égnek ajánlanák az életerő eme forrásait. Fogadják meg magukban, hogy örömet okoznak azoknak, akiknek főznek. Ha tetszik, hangosan is elmondhatják fogadalmukat.
3. Hagyják, hogy a mosás, felszeletelés és kevergetés mozdulatai mindenestől lekössék testüket és elméjüket. Adják át magukat minden egyes részfeladatnak, legyenek ezek belső lelkiállapotuk külső megnyilvánulásai, amely most maga a megtestesült, zavartalan és szeretetteljes nyugalom.
4. Miközben munkájuk kiszorítja az elmét elözönlő gondolatokat, folyamatosan kössék le magukat az elvégzendő feladattal. Emlékezzenek vissza fogadalmukra, hogy ízletes ételeket készítenek szeretettel.
5. Tálaljanak szemgyönyörködtetően. Nem szükséges ehhez drága szalvétát beszerezni, és az ezüstkészletet elővenni. Elég, ha ugyanaz a gondosság nyilvánul meg a tálalásban, mint a sütés-főzés során. Az asztalnál ülők így minden bizonnyal megérzik, hogy nem csupán a gyomrukkal törődnek, de érzelmeik táplálásával is.

Megosztom