Vörös, fehér, vad vagy marha…

Az elfogyasztott táplálék felét az állati eredetű élelmiszerek, főként a húsok alkotják. De jó tudni, hogy bizonyos betegségek esetén, milyen húsfélét ajánlott inkább elkerülni.

A hús ősidők óta az emberiség létfontosságú tápláléka, az emberi szervezet fehérjeszükségletének fedezésében nagyon fontos szerepet játszik. Ám azkevésbé ismert tény, hogy számos vitamint és ásványi anyagokat is tartalmaz, a B12-vitamin pedig növényi táplálékokban egyáltalán nem található meg.
A különböző húsfélék zsírtartalma tág határok között változhat, a közhiedelemmel ellentétben a hús- és húskészítmények többségének koleszterintartalma alacsonyabb, mint sok egyéb állati eredetű terméké. Mindezek alapján a megfelelő termékek és a helyes arányok megválasztásával jól beilleszthetők a mindennapi étrendbe.

Szíverősítő csirkecomb

A baromfitermékeknek nagy előnye a többi húsfajtával szemben, hogy a magas vitamin- és ásványianyag-tartalmukhoz alacsony zsírtartalom párosul, így az egészségügyi problémák miatt diétára szorulóknak is kifejezetten ajánlott.
Az is csak a szárnyas húsokra jellemző, hogy ezeket a kedvező tulajdonságaikat elkészítésük során is megtartják, sőt sütés közben jelentős mennyiségű vizet veszítenek, így tápanyag-tartalmuk koncentrálódik. Zsírtartalmuk azonban pont elegendő ahhoz, hogy más zsírok és olajok hozzáadása nélkül, önmagukban süthetők legyenek ? például grillcsirke ?, és a kész hús zsír- és energiatartalma még mindig lényegesen alacsonyabb, mint más, nem szárnyas húsoké.
Az utóbbi években a többszörösen telítetlen zsírsavak közül az omega-3 zsírsavak a táplálkozásban betöltött védő szerepük miatt az érdeklődés középpontjába kerültek. Az állati eredetű táplálékok közül a halak, vadon élő állatok és a csirke zsírjában vannak jelen ezek az értékes zsírsavak. Klinikai vizsgálatok szerint rendszeres fogyasztásuk bizonyos betegségek kialakulásának veszélyét (például a koszorúér-betegségekét) nagyban mérsékli. Emellett csökkentik a trombózis, valamint a szívritmuszavar kockázatát és vérnyomáscsökkentő hatásuk is van.

Csirkétől a kacsáig

Csirkehús. Kedveltségét értékes és könnyen emészthető húsának, alacsony zsír- és energiatartalmának, magas B-vitamin- és ásványianyag-tartalmának köszönheti. Előnyös tulajdonságai miatt szinte mindenki fogyaszthatja a csirkehúst.
Pulykahús. A csirkéhez hasonlóan zsírszegény, értékes fehérjékben és vitaminokban gazdag, bőr nélkül bármilyen diétán belül fogyasztható. Az összes húsfélét tekintve a pulykahúsnak jelentős a szív- és érvédő hatású, többszörösen telítetlen zsírsavtartalma.
Libahús. Magas zsírtartalmánál fogva energiában a baromfitermékek között a legmagasabb, így magas koleszterinszintű betegeknek nem ajánlott.
Gyöngyöshús. A házi baromfifélék között az egyetlen, amely a vadhúsokhoz hasonlít. Színe sötétvörös, húsa fehérjékben, ásványi anyagokban gazdag, zsírszegény.
Kacsa. A libához hasonlóan inkább ínyencség. Magas vastartalma miatt a vashiányban szenvedőknek különösen ajánlott a fogysztása.

Báránysors

A kímélő diétát tartó betegek számára a bárányhús fogyasztása a legajánlottabb az állati eredetű táplálékok közül, mivel ez az egyik legsoványabb húsfajta. Magyarországon azonban eltűnőben van, pedig a juhtartó vidékeken pár évtizede még nagy népszerűségnek örvendett. Ma már itt is inkább csak húsvét környékén fogyasztják. A fiatal bárány íze vetekszik a borjúhúséval vagy a fehér szárnyas húsokéval. Sőt, lényegesen aromásabb, ízesebb, karakteresebb. Magas a fehérjetartalma, ugyanakkor a benne található zsírszövet mennyisége elhanyagolhatóan kevés.

Vasat adó marha

A különböző állatfajokat összehasonlítva a marhahús a legtöbb vasat tartalmazók között van, nem is beszélve arról, hogy a benne található vérképző anyag sokkal jobban szívódik fel, mint a növényi táplálékból származó vas.
Minden izomcsoport vörös és fehér izomrostok keveréke, és amelyikben dominálnak a vörös rostok, azokat nevezzük vörös húsoknak, egyértelműen ezek közé tartozik a marhahús is. Sokan úgy hiszik, hogy ez a húsfajta kevésbé egészséges, mint a fehér típus, vagy akár ártalmas is az egészségre, ezt a vélekedést azonban a tudomány eddig nem igazolta.
A marhahús hagyományos élelmiszer, mértékkel fogyasztva az egyik legjobb fehérjeforrás. Zsírtartalma a szervezet energia-ellátásában játszik fontos szerepet. A marhahús jelentős mennyiségű vasat és cinket tartalmaz, a zamatát, ízét adó nitrogéntartalmú kivonatanyagok, a húsbázisok pedig serkentik az emésztőnedv elválasztását.
A látható zsírréteg eltávolítása, a zsírszegény ételkészítési technikák és eszközök lehetővé teszik, hogy cukorbetegek, fogyókúrázók, szív- és érrendszeri betegségben szenvedők is fogyasszák.

Antioxidáns sertéssült

Szintén a vörös húsok közé sorolják a sertéshúst, amelynek a legegészségesebb fajtája a mangalica. Bár a húsfélék között a legtöbb zsírt tartalmazza, mégis az egyik legnépszerűbb, amit a felhasználás sokféleségének és számos történelmi tényezőnek köszönhet. Az ókori Rómában a sertéshús ínyencségnek számított, a köznép marhát, juhot evett. Az európai parasztok étrendjében évezredeken keresztül szerepelt a pácolt vagy sózott disznóhús, az arisztokraták viszont a szegények ételének tartották, hiszen sertést rendszerint még a legszegényebb háztartásban is tartottak. A telepesek magukkal vitték a malacot az Újvilágba is, ahol az amerikai konyha egyik fő alapanyagává vált.
Tény, hogy a húsfélék közül a sertésé tartalmazza a koleszterint, viszont ízletes porhanyós, könnyen kezelhető, és szállítás során sem alakul ki mellékíze. A jellegzetes mangalica sertés húsában pedig antioxidánsok találhatók, amelyek ellensúlyozzák a zsírsavak és a koleszterin káros hatásait.

Mikor, melyik hús javasolt?

Magas koleszterinszint, szív- és érrendszeri betegségek:sovány marha-, baromfi-, vad-, borjú-, bárányhús, a húson látható összes zsír eltávolítása után
Gyomor-, epe-, bélbetegségek: borjú-, marha-, tyúk-, vadhúsok grillezve, gyengén fűszerezve
Köszvény, ízületi bántalmak:sovány marha-, sertés-, csirke-, kacsa-, nyúlhús
Cukorbetegség: sovány marha-, sertés- és csirkehús

Zsírmentes vadhús

A vadhús ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag, viszont nagyon kevés zsírt tartalmaz, így ez az egyik legegészségesebb húsfajta. De nemcsak ezekért a tulajdonságaiért kedvelt, hanem különleges zamatáért, ami az érés során alakul ki. Ez az íz nemcsak a fajtától, hanem az évszaktól is függ, amikor elejtették. Ugyanígy különbözik az eltérő életkorban lévő állatok húsának színe is: a fiatal vadé halványvörös, az idősebbé pedig sötét.
Alacsony zsírtartalma miatt szinte minden diétába beilleszthető, a gyomorpanaszokban szenvedők kivételével, mivel magas fehérjetartalma miatt nehezebben emészthető a többi húsfajtánál.

Megosztom