A barna tényleg jobb?

Sokan úgy gondolják, ha a barna ételeket választják a fehér helyett, máris egészségesebben étkeznek. Pedig nem minden esetben járnak jobban?

Cukor A barna cukor a kristálycukornál egészségesebb alternatí­va hí­rében áll, holott hatásai tulajdonképpen megegyeznek a legfehérebb kristálycukoréval. A barna cukor csak annyiban különbözik a fehértől, hogy a cukorgyártás folyamatának eggyel korábbi lépcsőfokán áll meg, ahol a tisztí­tás még nem történt meg teljesen, í­gy minimális mennyiségű egyéb anyagot, melaszt is tartalmaz, illetve a szemcsék mérete nagyobb marad. Mivel a barna cukor nagyobb szemcséjű és tartalmaz nádmelaszt, sötétebb szí­nű lesz, mint fehér társa. ím a kalóriákat és a szénhidrátokat tekintve nincs különbség a két cukorváltozat között. Aki tényleg egészségesebben szeretne étkezni, annak célszerű a cukor helyett a hagyományos, természetes alternatí­vákat, a mézet és az édes gyümölcsöket fogyasztani. Mivel a cukor csakúgy, mint a feketekávé, a cigaretta vagy az alkohol, függőséget okoz, a cukor elhagyása után az édes iránti vágy is alább fog hagyni, í­gy a süteményeken kí­vül alig marad édesí­teni való. Rizs A rizsnél viszont alapvető különbség van a két fajta között. A barna rizs alapvetően nem más, mint a fehér rizs hántolatlan formája, azaz héjas fehér rizs. A hántolás eljárása során eltávolí­tják a rizs héját, és ezzel együtt az értékes tápanyagokat is. A barnarizs képviseli a legharmonikusabb, legkiegyensúlyozottabb élelmiszerünket. A legkönnyebben emészthető gabona. Lisztérzékenyek is fogyaszthatják. A barna rizsnél, ahol az egész szem egyben marad, megmaradnak az értékes rostok, vitaminok és ásványi anyagok is. Ráadásul a rizs héjában található egy olyan vegyület is, amely a vér koleszterinszintjének csökkenését eredményezi, í­gy a barna rizs szí­vvédő élelmiszernek is tekinthető. Jó hatással van tehát fogyasztása a keringési, emésztési bántalmak esetén, hatásos a magas vérnyomás csökkentésére. A barnarizs kimerültség, fokozott stressz esetén is értékes táplálék. Hasmenés ellen, magas láz esetén is bátran adható a betegnek, segí­t átvészelni a nehéz időszakot. Bőrbetegségeknél, hajhullás esetén is érdemes fogyasztani: tápanyagai jótékony hatásúak lehetnek. Emellett a barnarizs nem hí­zlal, jótékonyan hat a vérzsí­r és vérkoleszterin szintre, ráadásul segí­ti a veseműködést is, gátolja a vesekőképződést. Méregtelení­t, segí­ti a salakanyagokat eltávolí­tani a szervezetből, és az idegrendszerre is nyugtató hatást gyakorol. Kenyér A barna kenyér nem feltétlenül jobb választás, mint a fehér. Gyakran csak barnának tűnik a péksütemény, pedig a gyártó csak karamellel megszí­nezi a kenyeret a teljes kiőrlésű liszt használata helyett. A fehér lisztek előállí­tásánál a gabonamagvak csí­rarészét és héjrétegeit az őrlés előtt eltávolí­tják, ezért a liszt kizárólag a magbélből áll, amely alig tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat és ballasztanyagokat. Ezzel az eljárással a liszt lényegesen hosszabb időn át eltartható és szép fehér lesz a szí­ne, nem olyan ?piszkos?, mint a barna liszté. A teljes kiőrlésű (barna) lisztek, amelyekhez a teljes magot felhasználják, lényegesen több B-, E- és A-vitamint, fehérjét és ásványi anyagokat tartalmaznak, mint a fehér lisztek. A barna kenyérnél az összetevők listájában az első szónak a teljesnek kellene lennie, bizonyí­tandó, hogy a liszt teljes kiőrlésű. De a másodiknak nem szabadna búzának lennie? A teljes kiőrlésű rozs, kukorica vagy zab ugyanis sokkal nagyobb mennyiségben tartalmaz rostot és antioxidánst, mint az elterjedtebb búza. Tojás Az egyetlen különbség a barna és a fehér tojás között a héj szí­ne, a tartalom szempontjából nem számí­t a külső eltérés. A héj szí­nét az befolyásolja, hogy mivel etették a tyúkot. A tojás tartalmánál szerepet játszhat, ha plusz tápanyagokkal, omega 3 zsí­rsavakkal, vitaminnal dúsí­tják a tyúktápot, mivel ezek az anyagok a tojás sárgájában felhalmozódnak. Méz A méz szí­ne az egészen világostól a sötétig terjedhet, attól függően, hogy a méhek hol gyűjtötték be a nektárt. Az akácméz például egészen világossárga, és szinte folyékony állagú, az édesharmat méze viszont akár egészen sötétbarna, fekete is lehet. A sötét szí­n a méznél is előnyt jelent: a barnásabb mézek általában magasabb antioxidáns hatással rendelkeznek, mint világosabb társaik. A mézek frissen általában sötétebbek, egyenes arányban ásványianyag-tartalmukkal, ám világos helyen, üvegben tárolva veszí­thetnek fontos tápanyagaikból.

Megosztom