10 dolog, amit látni kell Szlovéniában

Bauer Zsuzsa
2018-08-14 09:29
Íme néhány tipp az aktív pihenés szerelmeseinek.
1. Sörszökőkút és sörmúzeum, Žalec

A városka központjában lévő Zöld Arany szökőkút valójában öt darab sörcsap, ahonnan mi magunk csapolhatjuk a különféle színű és ízű söröket. No nem korlátlanul, mivel a 8 euróért vett pohár alján egy chip található, amely érzékeli, hogy hány pohárral öntöttünk fel a garatra: erre 6-szor van lehetőségünk 4 óra alatt. A múzeumban pedig ízelítőt kaphatunk a komlótermesztés, a sörkészítés, a vidéken élt emberek történetéből.

2. Postojnai cseppkőbarlang

A világ egyik legnagyobb karsztvidéki barlangjába kisvasúttal mehetünk be. A kb. 10 perces út után pedig sétával járhatjuk be a csodás tereket, gyönyörködhetünk a több millió éves cseppkőképződményekben. A barlang egyik termében még koncerteket is tartanak, egy nagy akváriumban pedig megfigyelhetjük a barlang jelképévé vált kis élőlényt, a vakgőtét.

3. Štanjel, a romantikus városka

A középkori kis város a szlovén karsztvidék egyik gyöngyszeme. Annyira apró, hogy 1-2 óra alatt simán bejárható - ám ez idő alatt sokkal több szépséget láthatunk, mint gondolnánk. A régi házak, a kanyargós utcácskák, a templom, a főtér mind-mind megállásra késztetnek, akárcsak a Ferrari-park, amelyet a Maks Fabiani szlovén építész alkotott meg az 1920-as években Enrico de Ferrari kérésére. A lépcsőzetes park a romantika csúcspontja: van benne tavacska, híd, pagola, virágok, csodás panoráma a környékre.

4. A tengerpart egyik gyöngyszeme: Izola

A velencei hangulatú tengerparti városka az olasz határ közelében fekszik. Az egykori kis halászfalu mára a turisták egyik kedvelt úti céljává nőtte ki magát, bár itt nincsenek olyan szállodasorok, mint például Portorožban. Helyette a hangulatos kis utcákon sétálva kávézókat, éttermeket találunk, és bekukkanthatunk a helyi művészek műhelyeibe is.

5. Só, só, só: Piran

A városka főterén áll Guiseppe Tartininek, a 18. század egyik nagy zeneszerzőjének szobra, s ide nyílik a pirani sót és a belőle készült különféle termékeket (pl. szappan, testápoló) áruló kis üzlet. Piran már a középkorban a sókereskedelemből élt, ma is ez az egyik legfontosabb exportcikke. Ha itt járunk, sétáljunk fel a várba és a Szent György-templomba, mindkét helyről csodás kilátás nyílik a piros tetős házakkal tűzdelt városkára. És mivel Piran félszigetként nyúlig a tengerbe, így szinte a magasból mindenhonnan a türkizkék víz tárul a szemünk elé.

6. Ahol a só terem, Sečovlje Salina

A közel 650 hektáros területen bárki bérelhet magának parcellát, amelyen a tengervízből sót termelhet. Állítólag 2-3 évbe is beletelik, amíg valaki megtanulja a tökéletes technikát. A parcellák között hátrasétálva pedig eljutunk egy bemutatóközpontba, ahol megnézhetünk egy filmet a tótermelésről és az itt élő gazdag állatvilágról.

7. Tolminska Korita, a zöld világ

A Soča folyó völgyének egyik legszebb része ez, ahol a folyó mentén sétálhatunk, hidakon kelhetünk át, köveken napozhatunk. A Triglav Nemzeti Park bejáratánál fekvő kanyonban a víz hol türkizkéken, hol világító zölden robog el mellettünk - ám benne fürdeni csak a legbátrabbak tudnak, hiszen nyáron is csak maximum 10 fokig melegszik fel.

8. Zip Line az adrenalinért

Aki szereti az extrém dolgokat, az ne hagyja ki Bovečnél, a Krnica-völgy felett húzódó drótkötélpályákat. A Kanin és a Rombon hegy közötti pályák több száz méter hosszúak, és több száz méteres magasságban lehet rajtuk siklani. A biztonság miatt nem kell aggódni, a tökéletes felszerelés és a segítőkész instruktorok mindent megtesznek a felejthetetlen élményért.

9. Bled, Szlovénia egyik jelképe

A tó és a tóparti település a szlovén útleírások egyik állandó eleme. A főszezonban olyan sok itt a turista, hogy autóval órákba telik ilyenkor megtenni a tó menti út néhány kilométeres szakaszát. A tó közepén lévő kis sziget, a vár a legfőbb látnivaló itt, de a tóban nyáron fürdeni is lehet a kijelölt strandokon.

10. Ahol csokiban fürödtünk: Radovljica

A 16-17. századi polgári házakkal díszített történelmi városkában több látnivaló is található. Például a gyönyörűen felújított kastély, a méhészeti és a mézeskalács-múzeum. Általában nyugodt, csendes a település, ám minden évben április egyik hétvégéjén több ezer ember érkezik ide, hogy megkóstolja a hazai és a külföldi csokikészítők remekeit. Szlovénia legnagyobb Csokoládé Fesztiválján pedig minden van: táblás csokik, bonbonok, csokiitalok (még csokis bor is), sütemények, fagyik, gyümölcsök csokiba mártva. Csak győzzük étvággyal!