Idén sem maradhat el a húsvét!

3+1 tipp a kiegyensúlyozott ünnepekért

Bár a nagy rokonlátogatásokról idén is le kell mondanunk, ettől még nem kell elfeledkeznünk az ünnepi hangulatról. Egy kis szervezéssel most is készíthetünk izgalmas húsvéti fogásokat, ráadásul mindebbe az egész családot isbevonhatjuk. A Rama szakértői megosztottak néhánypraktikus tippet arról, hogyan készülődjünk és táplálkozzunk kiegyensúlyozottan ebben a különleges időszakban.

Egységben az erő

A húsvét a legtöbbünknek egyet jelent a családi találkozásokkal és a hatalmas lakomákkal – bár az előbbiről a járványügyi korlátozások miatt le kell mondanunk, az ünnepi fogások – egy kis átalakítással – ugyanúgy az asztalra kerülhetnek. Annak érdekében, hogy a készülődés ne legyen túl nagy macera, hanem izgalmasan és vidáman teljen, vonjuk be az egész családot, legyen szó a tojásfestésről, díszítésről vagy akár a konyhai feladatok felosztásáról. Ha például süteményt készítünk, a gyerekek formázhatnak nyuszi-, tojásvagy más húsvéti motívumot a nyers tésztából, és ezeket ki is díszíthetik ételfestékkel; vagy pedig a sütinyalókákhoz segíthetnek gombócokat gyúrni. A közös sütés az egész családnak izgalmas program, ráadásul utána még jobban esnek a finom falatok.

Kéznél a megoldás

Sütemények, majonézes kukorica, főtt sonka – a rengeteg ínycsiklandó étel mellett valódi kihívás tartani az egészséges étrendet húsvétkor. Pedig lehet úgy is kiegyensúlyozottan táplálkozni, hogy közben nem maradunk le egy finom fogásról sem: egyedül az a fontos, hogy az étkezések során odafigyeljünk a megfelelő arányokra. Hasznos technika, ha a kezünket vesszük alapul az egyes mennyiségek meghatározásakor: így könnyen kiszámíthatjuk mérleg nélkül is azt az 1-2 adagot, amit az adott ételcsoportból célszerű elfogyasztani. Így például egy ökölnyi mennyiség legyen gabonából, nyers zöldségből vagy gyümölcsből, párolt zöldségből, köretekből 1 maréknyi szükséges; húsból, halakból 1 tenyérnyi; zsírból, olajokból 1 ujjbegynyi; sajtból, tejfölből pedig elég egy hüvelykujjnyi egy-egy étkezés alkalmával.

Számítanak az alapok

A sütés-főzésnél az sem mindegy, hogy milyen alapanyagokat választunk, hiszen ezek az étel íze mellett a kiegyensúlyozott táplálkozásra is hatással vannak. A vegetáriánus, laktózmentes vagy más speciális étrendet folytatóknak különösen fontos, hogy megnézzék az egyes termékek összetevőit, hiszen könnyen előfordulhat, hogy számukra nem megfelelő összetevők is megtalálhatóak benne. Vásárláskor mindigfigyeljünk oda, olvassuk el a címkéket, hogy olyan természetes, fenntartható élelmiszereket, köztünk margarint válasszunk, amelyek beilleszthetőek az étrendünkbe. A Rama margarinok például 100%-ban természetes összetevőket tartalmaznak.

Kreatív újrahasznosítás

A húsvéti készülődés gyakori következménye, hogy felhalmozzuk az ételeket – hiszen kis adagot semmiből sem lehet készíteni, majd az elkészült fogások egy része végül a szemetesben landol. Annak érdekében, hogy ne pazaroljuk az élelmiszert, már a vásárlásnál, előkészületeknél gondolkodjunk előre, és mérjük fel, hogy biztosan szükség van-e például egy ötödik féle süteményre. A megmaradt alapanyagokból pedig egy kis kreativitással – és persze az élelmiszerbiztonság szem előtt tartásával – újabb izgalmasfogásokat készíthetünk: a főtt burgonyát például felhasználhatjuk medvehagymás pogácsához; a maradék raguból, húsokból, leveszöldségekből egy kis margarinnal összekeverve izgalmas szendvicskrémet készíthetünk; a szárazbrownie pedig remek alapja lehet egy pohárkrémnek, sütinyalókának.

Megosztom