Nyakas fájdalmak

Görcsös, szúró, visszatérő vagy akár feszítő is lehet a nyakfájdalom. A kiváltó okok skálája is széles, így a problémák kezelése is összetett, sokrétű feladat.

Mindenkivel előfordult már, hogy megfeledkezett magáról,
csak dolgozott, és egyszer csak azt vette észre, hogy órák óta fel sem állt az
asztaltól, sőt még pozíciót sem váltott. Ilyenkor lemerevednek az izmok, és
kialakul a nyakfájás.

Mi okozhatja?

Sok embernél nincs különösebb oka az érzékeny
és fájdalmas nyaknak. Néha az órákon át ugyanabban a testhelyzetben való ülés,
egy hirtelen rossz fejmozdulat okozza, például kertészkedés közben.

Nem specifikus nyakfájás Sok embernél a fájdalom minden konkrét ok nélkül
jelenik meg. Például a huzatban való hosszas üldögélés vagy egy kertészkedés
közben tett apró forduló mozdulat után is belenyilallhat a nyakba a fájdalom.
Mivel egyelőre nem tudják a tudósok, pontosan mi játszódik le ilyenkor, nem
specifikus nyakfájásnak nevezik ezt a típust. Ez a probléma nem jelenti azt,
hogy károsodás következett be a nyakban, sőt, általában olyanokkal fordul elő,
akiknél a röntgenfelvételen semmilyen elváltozás nem látható. A nyakfájásnak ez
a leggyakoribb fajtája általában pár nap alatt magától megszűnik.

Nyakcsigolya ferdülés Az évek során a porcok és csigolyák elkophatnak,
lecsiszolódhatnak. Ez mindenkinél máshogy jelentkezik. A porcok elvékonyodnak,
emiatt a csigolyák közötti tér lecsökken, közelebb érnek egymáshoz. Így
kialakulhat az artritisz nyakcsigolya ferdülésnek nevezett formája. Nem szabad
összekeverni a tüneteket a gerincoszlopízület és kötőszövet krónikus
gyulladásával járó betegséggel (ankylosis spondylitis), amikor a gerinc
gyulladása okozza a csigolyák összecsúszását. Az elváltozás röntgennel
kimutatható. A csigolyákban lezajló változások azért okozhatnak fájdalmat, mert
egyúttal duzzanat is jelentkezhet a problémás területen, ami nyomja az
idegpályákat, ez pedig zsibbadást vagy fájdalmat vált ki a karban is, mivel a duzzadás
miatt akadozhat a kar vérellátása. Nagyon ritkán, de előfordul, hogy a
gerincvelőt összeszorítják az összecsúszó csigolyák, ez gyengeséget és
érzékkiesést okozhat a karokban és a lábakban.

Nyakcsigolya sérülés Az autóbalesetek következményeként fordul elő gyakran a
nyakcsigolya sérülés. A karambol során a test előrezuhan, a fej viszont
hátracsapódik. Amikor a test megáll, ez visszarántja a fejet. A nyakcsigolya
sérülés azért veszélyes, mert a fájdalom és gyengeség általában később
jelentkezik, így komolyabb roncsolódás is bekövetkezhet, mire észlelik a
problémát. A megfelelő támasszal néhány hét alatt a panaszok megszűnnek. A
nyakcsigolya sérülés kivédésére szolgál az autókban az ülés fejtámasza, illetve
ezt is segít megelőzni a biztonsági öv.

Feszülés A legtöbb izom teljesen ellazul, amikor nem használják. A hát és a nyak
izmai azonban állandóan dolgoznak, máskülönben a fejünk előreesne ülés vagy egy
helyben állás közben. Amikor ezek az izmok túlságosan erősen megfeszülnek,
nyakfájdalom és görcsös fejfájás léphet fel. Főleg azoknál jelentkezik ez a
probléma, akik sokat aggódnak vagy túlzott stressznek vannak kitéve.

Mik a tünetei?

A számos kiváltó ok miatt a nyakproblémák
tünetei is változatosak, sokrétűek lehetnek.

Fájdalom A nyak középső szakaszán, vagy az egyik oldalon jelentkező fájdalom
néha lesugárzik a vállba és a lapockákba, vagy a mellkas felső területére. A
tenziós fejfájás során is gyakran érződik a fájdalom a fej hársó részén, a
szemek mögött vagy a fülben. Ha egy ideg becsípődik, zsibbadás vagy fülcsengés
jelentkezhet, és a karok és ujjak érzékelése is csökkenhet.

Merevség Gyakran előforduló tünet. Sokszor jár együtt fájdalmas mozgással,
amikor úgy tűnik, az izmok elgyengültek. A merevség gyakran rosszabbodik hosszú
fekvés vagy egy testhelyzetben való ülés után. Járhat izomgörccsel, vagy nyaki
spondylosissal, amikor a beteg elveszítheti a mozgásképességét.

Recsegő ízületek A fej mozgatása közben néha úgy érződik, mintha kattognak,
nyikorogna a nyak. Ezt a megvastagodott csontos felületek okozzák, ahogy
súrlódnak egymással, vagy az ínszalagok csiszolják a csontot. A recsegés
gyakran a nyak felső részén a leghangosabb. Ez egy általános tünet, ám
komolyabb problémára utalhat.

Szédülés és eszméletvesztés Néha előfordul, hogy amikor a nyaki
spondylosis során a csontok egy pillanatra elszorítják a gerinc mentén futó
artériát. Ilyenkor szédülés lép fel, és súlyos esetben a beteg az eszméletét is
elveszítheti.

Nyakmerevség Gyakran a nyaki fájdalom együtt jár az izmok görcsével,
amelyek megakadályozzák, hogy elfordíthassa a beteg a fejét egyik vagy másik
irányba. Ezt nevezik nyakmerevségnek, orvosi nevén torticollisnak. Bár nem
általános, de kellemetlen velejárója a nyakfájdalomnak. Általában csak pár órán
át tart, de ritkán akár hetekig is elhúzódhat.

Más tünetek Előfordulhat, hogy a nyak fájdalma és merevsége mellett
néha alvászavar, ebből kifolyólag koncentrációs zavarok, fáradtság, és
depresszió is fellép.

Mitől lesz állandó?

Gyakran előfordul, hogy a fájdalom kiváltó
okának, a nyakcsigolya sérülésnek vagy feszülésnek a megszűnése után is
megmarad a fájdalom. Emiatt először – reflexszerűen – az ember lecsökkenti a
normális tevékenységét és mozgásmennyiségét.

Ha a nyakfájás kezdeti változata már hosszú ideje tartott, a
kevés mozgás miatt a nyak izmai elgyengülhettek, és ez az erőtlenedés
megakadályozhatja, hogy egyszerűen visszatérjünk a korábbi tevékenységünkhöz.

Ezek a problémák kihathatnak a munkára, a társasági életre
és a személyes kapcsolatokra is. Emiatt rosszkedv, lehangoltság is kialakulhat,
ami még inkább hátráltathatja a rehabilitációt, hiszen nem érez a beteg
késztetést az izmok erősítésére, a gyógytorna elvégzésre, így a nyakizmok
tovább gyengülhetnek, és még könnyebben visszatérhet az eredeti fájdalom is.

Hogyan csillapítható a
fájdalom?

A legtöbbször a nyakfájdalom pár nap után
magától elmúlik, és nincs szükség orvosi kezelésre. Ám számos eszközzel
megkönnyíthetjük és felgyorsíthatjuk a gyógyulás folyamatát.

Fájdalomcsillapítók Az egyszerű, paracetamol tartalmú fájdalmcsillapítók is hatásosan
enyhítik a fájdalmat. A nem szteroid tartalmú gyulladáscsökkentő, mint például
az ibuprofen, is gyakran segítenek, ám néha hasmenést okozhatnak, így ha
korábban is tapasztaltunk hasonló mellékhatást, jobb elkerülni ezeket a
gyógyszereket. Helyette inkább használjunk gyulladáscsökkentő krémeket vagy
géleket a fájdalmas területen. Ugyanolyan hatásosak, de így elkerülhetők a
kellemetlen mellékhatások.

Masszázs A nyakizmok gyengéd masszírozása, különösen illóolajokkal, gyakran
segít. Az olajok alkalmazásánál azonban oda kell figyelni, mert bizonyos
típusok az arra érzékenyeknél allergiát válthatnak ki. Gyulladáscsökkentő
krémekkel való masszírozás szintén csökkenti a fájdalmat, oldja a görcsöt a
nyak izmaiban.

Nyaktorna Egyszerű gyakorlatok segíthetnek helyreállítani a nyak
mozgásképességét, erősíteni az izmokat, csökkenteni a gyengeséget és
visszaállítani a nyak normális állapotát. A tornát óvatosan és fokozatosan kell
elkezdeni, óvakodni kell a hirtelen mozdulatoktól. Először kis kényelmetlenség
érzés jelentkezhet, nem szabad feladni azonban a tornát. Minden helyzetben
néhány másodpercig kell tartani a nyakat. Ha minden nap elvégzi a beteg ezeket
a feladatokat, egyrészt csökken a fájdalom, másrészt a problémák jelentkezése
előtti állapot is mozgásképesség is visszatérhet.

Relaxáció A stressz, mint már írtuk, súlyosbíthatja a nyak
fájdalmait. Az egyik út a kellemetlen tünetek enyhítésére a környezetben
tapasztalható feszültség csökkentése. A relaxáció és a nyaktorna nem
külön-külön működnek, kiegészítik egymást. Meditációs zenével is kiegészíthető
a kikapcsolás, ez ugyanis megkönnyíti a lazítást és segíti a koncentrálást.

Megfelelő testhelyzet A fájdalom és gyengeség lehet az egész
napos rossz ülő testhelyzet vagy a túl puha ágy, esetleg párna következménye.
Ha az íróasztal túl alacsonyan van, a fejet hosszú időn át folyamatosan
lógatjuk, így a nyakizmok állandóan nyúlnak, ez görcshöz vezethet. Ellenőrizzük
az asztal és a szék magasságát mind az irodában, mind otthon – ez nagyon fontos
a nyakproblémák megelőzésében. Ha számítógéppel dolgozunk, ügyelni kell rá,
hogy a monitorhoz igazítsuk a szék és az asztal magasságát.

Alexander-technika Ez az eljárás megtanítja a beteget arra, hogyan lehet
tudatosan csökkenteni a káros izomfeszülést. A tanárok tanácsokkal látják el a
betegeket, hogy melyik számukra a megfelelő ülési, alvási pozíció, megtanítják
őket a megfelelő gyakorlatokra.

Hogyan orvosolható?

Ha a fájdalom több nap után sem csökken, sőt
rosszabodik, kisugárzik a karba, mindenképpen célszerű orvoshoz fordulni. A
nyakproblémák diagnosztizálásához nem szükséges speciális berendezés vagy
teszt. Fizikai vizsgálatok, esetleg röntgenfelvételek készítése után általában
pontosan behatárolható, mi okozza a panaszokat, ízületi gyulladás áll-e a
háttérben, vagy éppen fertőzés.

Ha a fájdalom nagyon erős, az orvos javasolhatja
reumatológus, ortopéd vagy neurológus szakorvos felkeresését, a problémától
függően. Ők a korábbi röntgen és vérvizsgálatok mellett mágneses rezonancia
vizsgálatot (MRI) kérhetnek. A vizsgálatok alapján aztán elrendelhetik a
megfelelő terápiát.

Fizikai kezelések Fizioterápia és csontkovács mind kezelheti a
nyakproblémákat. A kezeléseket, melyek néha kellemetlenséggel is járnak,
szakember végzi.

Gallér Nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy elősegíti a nyakproblémák
gyógyulását, ám sokak érzik úgy, hogy alvás közben segít a nyakat megfelelő
pozícióban tartani. Alternatív megoldás éjszakára az úgynevezett nyakpárna,
amelynek speciális kiképzése és anyaga tartja a nyakat megfelelő helyzetben.

Injekció Súlyos esetekben már szükség lehet a problémás területek
injekciózására. A gyógyszert a csigolyák közé, az ízületi üregbe injekciózza a
szakorvos.

Műtét Nyakfájásnál csak ritka esetben válik szükségessé a sebészeti
beavatkozás. Idegbecsípődés esetén kell elvégezni az operációt, ha gyengeséget
és erős fájdalmat okoz a betegség.

Alternatív terápiák Akupunktúra, reflexológia szintén segíthet a fájdalom
enyhítésében, ám egyértelműen még nem bizonyították a kutatások a
hatásosságukat.

Nyaktorna

A nyaktorna nemcsak az izmokat lazítja, nyújtja, hanem az
agyi vérkeringést is fokozza. A gyakorlatokat lassan kell végezni, folyamatosan
tudatosan lélegezni kell közben, nehogy szédülést váltsanak ki.

1. Egyenes háttal üljünk, karok a test mellett leengedve.
Lazán fordítsuk el a fejünket jobbra, majd balra és ismételjük 8-szor!

2. Karunk lazán a test mellett leengedve. Továbbra is
egyenes háttal üljünk, majd fejünket egészen lazán hajtsuk előre, majd hátra és
ismételjük 8-szor.

3. A karok a test mellett lógnak. A
bal vállat emeljük fel a fülhöz, majd egészen lazán ejtsük vissza. Majd a jobb
vállal is végezzük, váltakozva ismételjük 8-szor.

4. Karunk a test mellett lógnak. Mind a két vállat egyszerre
fülhöz emeljük, és lassan visszaengedjük. Ismételjük 8-szor.

5. Karjainkat a magasba emeljük a fejünk fölé, nyújtott
könyökkel. Nyújtózzunk felfelé felváltva a jobb és bal karunkkal. Fejünkkel
kövessük a karunk mozgását. Ismételjük oldalanként 8-szor.

6. Mind a két karunkat behajlítjuk, fogjuk meg vállunkat.
Körözzünk könyökünkkel egyszerre a levegőben, próbáljunk nagy köröket leírni.
Ügyeljünk rá, hogy vállunk és lapockánk jól hátrazárjuk körzés közben.

7. A karok a test mellett lógnak. Mind
a két vállunkat emeljük fel fülhöz, innen húzzuk hátra, lapockánkat jól zárjuk
hátra, majd lazán engedjük le a vállakat, így körözzünk 8-szor.

8. Karok a test mellett nyújtva. Fejünket fordítsuk el
erősen a jobb vállunk felé, úgy hogy fejünk ne hajoljon hátra, és a törzs is
egyenes marad. Próbáljunk meg fordulás közben a jobb váll mögé nézni. A
gyakorlatot mindkét oldalra ismételjük meg 8-szor.

9. Karunk maradjon a test mellett nyújtva. Lazán ráhatjuk a
fejünket a jobb, majd a bal vállunkra; ismételjük 8-szor.

10. A karok még mindig nyújtva. Lazán
körözzünk a fejünkkel 4-szer jobbra, 4-szer balra.

11. A karokat emeljük oldalra nyújtott
könyökkel vállmagasságig, tenyereket támasszuk fel, és mintha el akarnánk tolni
valamit a tenyerünkkel. Nyújtózzunk 8-szor mindkét irányba.

12. A karokat nyújtva tartva mind a
két vállunkat hátrahúzzuk, jól hátrazárjuk a lapockánkat, majd a karokat lazán
visszaengedjük előre; 8-szor ismételjük.

Mi van a nyakban?

● A gerinc legfelső szakasza a nyaki
rész, itt csatlakozik be a gerincvelő a fejbe. A gerincvelői ideg a
legfontosabb idegrost, amely egészen az agyig fut, keresztül a nyakon és a
háton, ahol becsatlakoznak a test többi részébe futó idegkötegek.

● A gerinc harminchárom csontból épül
fel, melyeket csigolyának neveznek. Ezek egymásra épülve alakítják a test
tartóoszlopát. A harmincháromból hét csigolya található a nyakban.

● A csontok között porckorongok
találhatók, melyek a csigolyák közötti súrlódást csökkentik, és segítik a mozgást.

● A csontok széle egy csiszolt
felülettel kapcsolódik. Számos ínszalag és izom kapcsolja össze a
gerinccsigolyákat, melyek a nyaktól futnak ki a vállak és a hát felé. Ezek az
izmok irányítják a fej mozgását.

Minden porcnál kilépnek az idegpályák
a gerincvelőből, és a nyakban csatlakoznak azokhoz az idegekhez, amelyek a
karba futnak.

● Az impulzusok ezeken az idegeken
keresztül utaznak, szállítva az érintés során szerzett érzéseket vagy éppen a
fájdalmat az agyba, és onnan az agy üzenetét vissza az izmokba.

Megosztom