ízes főételek – kevesebb kalóriával

A nyár elmúltával a könnyed étkezéseknek is búcsút intünk, és inkább a takaró melegébe burkolózva nassolunk – utána pedig bűntudatunk van a kalóriahabzsolás miatt. Pedig a bikiniszezonon elmúltával sem szabad háttérbe szorí­tanunk a mértékletes táplálkozást. Ahelyett pedig, hogy megvonnánk magunktól bármit is vagy fogyókúrába kezdenénk, gondolkozzunk inkább ésszerű megoldásokban. Az Okoscí­mke.hu segí­tségével pár egyszerű, de hatékony lépést beiktathatunk a mindennapjainkba az kiegyensúlyozottabb étkezés érdekében.

1. Arányosan

Az őszi-téli időszakban jellemző, hogy kevésbé érezzük magunkat aktí­vnak, mégis egész nap az evésen jár az eszünk. Ráadásul a magyar konyhában ilyenkor különösen népszerűek a zsí­rosabb fogások, de az egyoldalú táplálkozás hosszú távon egészségügyi következményekhez vezethet. Épp ezért figyeljünk oda, hogy minden főétkezésnek legalább a felét zöldségek, gyümölcsök tegyék ki, és szánjunk naponta minimum 30 percet mozgásra, ez lehet akár egy jó séta is. Fontosak az arányok: egy kalóriadúsabb ebéd után uzsonnára és vacsorára inkább a kí­mélőbb fogások mellett döntsünk.

2. A köztes kalóriák is számí­tanak

Egy kis csoki, mogyoró, almalé – hiába figyelünk a főétkezésekre, ha közöttük folyamatosan nassolunk. Sokszor nagyvonalúan átlendülünk a nassolással bevitt mennyiség felett, de minden elfogyasztott falat és korty beleszámí­t a napi kalóriabevitelbe. Az sem megoldás persze, ha kalkulátorral számolgatjuk a kalóriákat, inkább figyeljünk az összetevőkre és az arányokra. Az élelmiszercí­mkéken minden információt megtalálunk, ezeket alaposan áttanulmányozva el tudjuk dönteni, hogy belefér-e délután egy csokis desszert, vagy inkább az édesí­tőszeres verziót preferáljuk.

 

3. Édes élet

A magyar édesszájú nemzet, ahogy a konyhánk is mutatja – legyen szó túrós tésztáról, palacsintáról vagy szilvás gombócról, hiányérzetünk van, ha nem szórjuk meg egy kis porcukorral. A napi ajánlott hozzáadott cukorfogyasztás legfeljebb a teljes kalóriabevitel 10%-a – kb. 12 teáskanálnyi cukor; ebbe beletartozik minden az ételek, italok elkészí­téséhez felhasznált cukor, méz vagy szirup, í­gy érdemes mérlegelünk egy-egy fogásnál, hogy tényleg szükséges-e még többet hozzáadni. Ez nem azt jelenti, hogy le kellene mondanunk az édes í­zről: jó megoldás lehet például a gyümölcsök, zöldségek természetes cukortartalmával történő édesí­tés a főzésnél.

 

3+1. Hidratálás és a kalóriák

Bár sajnos gyakran nem tulajdoní­tunk neki elég jelentőséget, az ételek mellett az folyadékbevitel mennyisége és minősége sem mindegy. Naponta legalább 8 pohárnyi folyadékot igyunk, ebből minimum 5 pohár ví­z legyen, a többi jöhet más forrásból, például kávéból, teából, gyümölcsléből, üdí­tőből. Azonban ebben az esetben sem szabad elfeledkeznünk a kalóriákról, hiszen az italoknak is lehet kalóriatartalma.

 

Milyen legyen tehát egy finom és egészséges főétel? Az Okoscimke.hu videójából ez is kiderül, sőt egy í­nycsiklandó receptet is megoszt velünk Főzelékes Feri gasztroblogger, ami cukor nélkül édes.

Megosztom