A rendszeres mozgás nemcsak öröm, hanem az egészség forrása is

A mozgásszegény életmód számtalan egészségügyi problémát okozhat, vagy már meglévő gondokat erősí­thet fel. A rendszeres testmozgást ezért mindenkinek ajánlott beépí­teni a mindennapokba úgy, hogy az megfeleljen az adott betegség adta lehetőségeknek.

A cukorbetegség egy olyan anyagcsere betegség, amely során a szervezetben nem termelődik az inzulin nevű hormon (1-es tí­pusú cukorbetegség), amely segí­ti a sejteket a vérben lévő glükóz felvételében, í­gy szabályozza a vércukorszintet. Inzulin hiányában ez nem tud megtörténni, í­gy megemelkedik a vércukor szintje. A 2-es tí­pusú cukorbetegségben inzulinrezisztenciáról beszélünk, a szervezetben jelen lévő inzulin ugyanis nem tudja megfelelően befolyásolni a vércukor szintjét (IR=inzulinrezisztencia). Ahhoz, hogy a sejtek mégis fel tudják venni a vérből a szükséges glükózt, sok és egyre több inzulint kell a szervezetnek termelnie. Amikor az inzulint termelő hasnyálmirigy már nem képes erre, kimerül, ekkor alakul ki a 2-es tí­pusú cukorbetegség. Hazánkban a lakosság mintegy 10%-a cukorbeteg, melyből a diagnosztizált esetek 10%-ában 1-es tí­pusú, mí­g 90%-ában 2-es tí­pusú diabétesz jelentkezik.

A fent leí­rtak miatt fontos rendszeresen elmenni szűrővizsgálatra, ahol gyanú esetén – a szervezet ugyanis nem jelez a cukorbetegséget megelőző fázisban egyértelmű tünetekkel – nem csak a vércukorszintet érdemes megméretni, hanem ezzel egyidejűleg az inzulinszintet is, amelyből látható, hogy valószí­nűsí­thető-e a 2-es tí­pusú cukorbetegség kialakulása.

Sajnos, a mai ember életmódja és táplálkozási szokásai miatt egyre fiatalabb korban alakul ki a 2-es tí­pusú cukorbetegség, amely pedig megelőzhető lenne.

Életmódváltás és testmozgás? De hogyan?

A prevenció kulcsfontosságú, hiszen amennyiben még a cukorbetegség előszobájában vagyunk (IR), akkor nagy esély van arra, hogy életmódváltással, a táplálkozási szokások megváltoztatásával, a rendszeres testmozgás beiktatásával a betegség elkerülhető.

A diétát érdemes dietetikus segí­tségével összeállí­tani, de alapvetésként elmondható, hogy a fehér liszttel készült ételeket, a finomí­tott szénhidrátokat, édességeket mindenképpen mellőzni kell. Fontos több magas rosttartalmú ételt, zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani. Érdemes az étkezés rendszerességére is odafigyelni, inkább többször és kevesebbet enni.

Fontos, hogy a testsúly a magassághoz képest normál tartományban legyen, amelyet nem csak a táplálkozási szokások megváltoztatásával lehet elérni, hanem az életmódszerű, rendszeres testmozgással is. A hangsúly a rendszerességen van, ugyanis testmozgás közben az inzulinreceptorok érzékenység jelentősen megnő – azaz jobban tudják a vércukor szintjét szabályozni -, azonban ez a hatás csak 1-2 napig tart, í­gy újabb testmozgásra van szükség a folyamatos jó hatás elérésére.

Sokféle mozgás hasznos lehet, akár napi fél óra, de rendszeres intenzí­v sétának is megvan a prevenciós hatása. De a túrázás, biciklizés, tornázás, lépcsőzés vagy akár a táncolás is hasonló hatással van a szervezetünkre, több szempontból is: erősödik az immunrendszer, javul a vérkeringés és a szí­vműködés, kiegyensúlyozottabb, aktí­vabb és kevésbé fáradékony az, aki rendszeresen mozog. Ha átgondoljuk, hogy a hétköznapok során milyen alkalmakkor iktathatunk be egy kis testmozgást, máris tettünk valamit az egészségünk érdekében: lift helyett használjuk a lépcsőt, induljunk korábban az úticélhoz és gyalogoljunk le 1-2 megállót. Ez a hozzáállás nem kizárólag a cukorbetegség megelőzésében segí­thet!

Azoknak, akik már cukorbetegségben szenvednek, különösen fontos odafigyelniük a testmozgásra és a táplálkozásra – amelyeknek a vércukorszint egyensúlyban tartásában van nagy szerepük – a betegség szövődményeinek lehetséges megelőzésére. A hosszú távon, fokozatosan kialakuló szövődmények közül a szí­v- és érrendszeri szövődmények kockázata (szí­vinfarktus, magas vérnyomás, stroke) a legfenyegetőbb, ugyanis a cukorbetegek fele ezen szövődmények következtében veszí­ti el életét [1]. A cukorbetegeknek érdemes az orvosuk részletes tanácsát kérni abban, hogy milyen mozgást, milyen intenzitás javasolt, és hogy az adott mozgást megelőzően és követően mire kell figyelni a táplálkozással kapcsolatban.

Megosztom