Hogyan együnk édességet az ünnepek alatt?

Decemberben talán a szokásosnál is több a kí­sértés, hogy édességet együnk. Kezdődik mindjárt a Mikulás csomagokkal, folytatódik az adventi vásárok forralt boraival és kürtős kalácsaival, majd megállí­thatatlanul futunk bele az ünnepi sütésbe, a szaloncukor-kötözés közbeni nassolásba, amire rájön a karácsonyi vacsora a bejglivel, tortával, aprósüteménnyel, ami tulajdonképpen a szilveszteri bulik parti falatkáiba és süteményözönébe torkollik.
De mit tehetünk, egyáltalán tehetünk-e valamit, hogy a jövő évet ne bűntudattal és őrült, sokszor egészségtelen fogyókúrával kelljen kezdeni?

Szűcs Zsuzsanna, dietetikus szerint van arany középút és nem kell lemondani a desszertekről sem, hiszen az édes í­z kedvelése velünk született tulajdonságunk, amely nélkül életünk egy kicsit szí­ntelenebb lenne. Még az édesszájúaknak sem kell bűntudatot érezniük egy kis édesség elfogyasztásával, ha betartunk néhány egyszerű szabályt, nem csak a hétköznapokon, de az ünnepek alatt is.

Ne adjuk fel a napi többszöri étkezést!

Ne szűkí­tsük le a napi étkezéseink számát egy, vagy két nagyra a több kisebb helyett, a lehető legjobb, ha 4-5-ször étkezünk. Ha egész nap a nagy karácsonyi ebédre vagy a szilveszteri vacsorára készülünk, és előtte nem eszünk semmit, egészen biztosan jóval több kalóriát veszünk magunkhoz, mintha előtte nem hagytunk volna ki étkezéseket. Különösen érdemes odafigyelni az ünnepek alatt is a reggelire, ezt semmiképp ne aludjuk át és ne maradjon el! A főétkezések – reggeli, ebéd, vacsora – közé beiktatott tí­zórai és uzsonna pedig egyenletessé teszi a vércukorszintünket és megakadályozzák azt is, hogy a következő főétkezésig túlzottan megéhezzünk, ezért többet együnk a kelleténél vagy ellenőrizetlenül nassolni kezdjünk.

Gyakran kevesebb cukor is elég

Nem létezik édesség valamilyen édesí­tőszer nélkül. Ezek közül leggyakrabban még mindig a cukrot használjuk. Érdemes a receptben meghatározott cukormennyiséget egy kicsit csökkenteni, ahogy egyébként az élelmiszeriparban is számos kedvelt termékkel – pl. üdí­tővel vagy a kedvenc túró rudink fitt változatánál – megteszik ezt a receptúra újragondolásával. Próbáljuk ki mi is, szokás kérdése az egész, valószí­nűleg kevesebb cukorral is finom lesz az édesség. Főként, ha az í­zét esetleg gyömbérrel, vaní­liával vagy más karácsonyi fűszerrel fokozzuk.

Csökkentsük a nyalánkságok zsí­rtartalmát!

Az édességeknél gyakran nem csak a cukor, hanem a magas zsí­rtartalom is gondot jelent. A vajjal, margarinnal, krémsajttal kikevert, tejszí­nes, zsí­rban gazdag krémek helyett használjunk soványabb alternatí­vát, például lekvárt, zsí­rszegény tejjel készült pudingot vagy sovány túrót. Csokoládéból a magasabb kakaótartalmút válasszuk. íltalános szabályként elmondható, hogy a vajas, tejszí­nes édességek helyett inkább a gyümölcsös, tejes (pl. túrós) desszertek kerüljenek a tányérunkra.


Mikor és hányszor?

Bár az ünnepek alatt ez különösen embert próbáló kihí­vás, de próbáljuk meg tartani, hogy édességet ebben az időszakban is legfeljebb heti 2-3 alkalommal eszünk, lehetőleg a főétkezések után, amikor nagy valószí­nűséggel már nem fogjuk túlenni magunkat belőle. Persze uzsonnára is lehet enni a gyümölcsön és pár szem olajos magon kí­vül egy kis édességet, lehetőleg ilyenkor is olyat válasszunk ami tejtermékkel és/vagy gyümölcsökkel készült. Előre csomagolt desszerteknél (pl. túró rudi) ellenőrizhetjük a kalóriatartalmat a csomagoláson, í­gy könnyen nyomon követhetjük a fogyasztásunkat. És 2-3 szaloncukor is beleférhet, de akkor legyünk tudatában annak, hogy ezt nem „csak úgy” ettük, hanem ez is egy kisétkezésnek felel meg.

Nem csak az édességeknek magas a kalóriatartalma

Nagyon sok kalória van az alkoholban is, különösen a tejszí­nes likőrökben, a töményekben, az égetett szeszekben és a szezon kedvencében, a forralt borban. Az egyébként az egészséges táplálkozásba kis mennyiségben tökéletesen illeszkedő natúr olajos magvak és aszalt gyümölcsök kalóriatartalmára is ügyelni kell, nem mindegy, hogy mennyit eszünk belőlük!

A társaság nem egyenlő az evéssel

A szeretteinkkel való együttlét, a baráti beszélgetések önmagukban is kellemessé és meghitté teszik az ünnepet, nem kell állandóan enni közben. Ha pedig egy kiadós séta, korizás vagy hógolyózás erejéig kimozdulunk otthonról, akkor energia-egyensúlyunk megtartásáért is teszünk, hiszen a mozgással kalóriát égetünk el, amivel ellensúlyozhatjuk az elfogyasztott finomságokat.

 

Megosztom