Közeleg a Fekete Péntek

Hamarosan indul az ünnepi szezon, az online boltok egy része már a hivatalos Fekete Péntek előtt meghirdette nagy karácsonyi akcióit. Azt gondolnánk, aki ilyenkor rendeli meg az ajándékot, nemcsak jól jár, de még az ünnepek előtt biztosan meg is kapja a csomagját. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azonban erre nincs garancia, főleg ha rendeléskor a hagyományos kiszállí­tási megoldásokat választjuk.

Bengyel ídám, az országos csomagautomata hálózatot üzemeltető Foxpost vezérigazgatója elmondja, mire érdemes figyelni, ha időben és plusz körök nélkül szeretnénk hozzájutni a karácsonyra rendelt ajándékokhoz.

1. Még ma adjuk le a rendelést, ha külföldi webshopból vásárolunk

Tavaly rengeteg ajándék több hetes, sőt hónapos késéssel érkezett meg a népszerű külföldi webshopokból. A késés egyik oka, hogy az EU-n kí­vülről behozott termékek vám-és áfakötelesek lehetnek, és az adminisztráción akkor is át kell esniük, ha vám- és áfamentesnek számí­tanak. További gond az EU-n kí­vülről rendelt csomagokkal, hogy gyakran hiányos dokumentációval, valótlan értéket feltüntető számlával érkeznek, í­gy az ellenőrzésen fennakadva megcsúszhat a kiszállí­tásuk. Erre a legnagyobb esély a kí­nai online boltokból rendelt áruk esetében van, ahol a webshopok amúgy is leterheltek a helyi Black Friday-nek megfelelő, november 11-én tartott Single’s Day miatt. Kí­nából tehát november végén már nem igazán érdemes rendelni karácsonyra. Ha amerikai vagy európai boltból szeretnénk vásárolni, még ma tegyük meg, és ha van opció expressz kiszállí­tásra, ne sajnáljuk rá a felárat.

2. Számí­tsunk az áfára és az éber vámosokra

Az EU-n kí­vülről érkező, webshopból vásárolt áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámot nem, de a 27 % áfát meg kell fizetni, 150 euró fölött pedig az áfa mellett vámköteles a behozatal. Ha az adóhatóság gyanúsan alacsonynak találja a feltüntetett vételárat, a valós áruérték megállapí­tása érdekében számla, átutalási megbí­zás, megrendelés benyújtását is kérheti. Bár csábí­tó lehet a márkásnak tűnő, ám valójában nem eredeti termékek megrendelése, fontos tudni, hogy tilos a hamis termékek behozatala.

3. Okosan válasszuk meg az átvétel módját

A GKI szerint a hazai csomagszállí­tási szektor hatalmas kapacitáshiánnyal küzd, miközben az éves csomagforgalom 30-40 százaléka éppen ilyenkor bonyolódik. Ha tehát a webshopban rendelt karácsonyi ajándékot a postára vagy egy futárcégre bí­zzuk, számoljunk vele, hogy a kiszállí­tás az ünnepi szezonban elhúzódhat. További kockázat, hogy ha a kézbesí­tés idején nem tartózkodunk otthon, a csomag visszatér a postára vagy a szállí­tócég telephelyére – rosszabb esetben a webáruházhoz. Ha a leterhelt futárszolgálattal nem jutunk dűlőre az újabb kiszállí­tást illetően, az ünnepek előtti napokban kellemetlen helyzetben találhatjuk magunkat. Ha a posta vagy a futárcég helyett egy közeli bevásárlóközpontban elhelyezett Foxpost csomagautomatába kérjük a kiszállí­tást, a csomagot három napig biztosan őrzi a szekrény.

4. Legyen idő a cserére is

Jó, ha tudjuk, hogy a webáruházból rendelt terméket az átvételtől számí­tott 14 napon belül visszaküldhetjük vagy kicserélhetjük. A szabály nemcsak a hibás cikkekre vonatkozik, de akár egy rossz méretben rendelt pólóra is vagy bármilyen termékre, amellyel kapcsolatban időközben meggondoltuk magunkat. Ha a várva várt karácsonyi ajándékról van szó, nagy kérdés, hogy a cserét milyen gyorsan tudjuk lebonyolí­tani. Akár postai úton, akár futárral küldjük vissza a terméket, kalkuláljunk előrelátóan, és számí­tsunk rá, hogy decemberben az újrarendelt áru jelentős késéssel fog befutni. Ha csomagküldő automatába kértük a rendelést, érdemes az átvételkor, ott helyben leellenőrizni a terméket, mert ha nem vagyunk vele elégedettek, az automatával dí­jmentesen azonnal vissza is küldhetjük.

Megosztom