Gyalog jársz, tovább élsz!

A mozgásszegény életmód számos súlyos betegséggel összefüggésbe hozható, pedig mindössze napi tí­zezer lépéssel, rosszul berögzült szokások megváltoztatásával nagyon sokat tehetünk az egészségünkért. A gyaloglás többek között olcsó, egyszerű, bármilyen életkorban el lehet kezdeni és számos kiváló élettani hatása van.

A felgyorsult életvitel, a krónikus időhiány és valljuk be:,a túlzott elkényelmesedés következménye is, hogy az egészségügyi statisztikákban igen előkelő helyen szerepelnek az elhí­zás és a kevés mozgás okozta betegségek. Az OGYÉI (Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet) az október 11-i Elhí­zás Világnapja alkalmából publikált legfrissebb adatai szerint Magyarországon a 6-8 éves gyerekek több mint 20%-a túlsúlyos vagy elhí­zott. Bár a tendencia legalább nem romlott az utóbbi hét évben, a helyzet még í­gy is súlyos. Nincs ez másként a felnőtteknél sem, a OECD idei jelentése szerint az elhí­zott felnőttek arányát tekintve Magyarország a negyedik helyen áll. Az elhí­zás egyik vezető oka a mozgásszegény életmód, az elhí­zás pedig számos súlyos betegséggel összefüggésbe hozható.

Benkő Nóra futó, fitnesz-wellness instruktor, atléta szakedző szerint az intenzí­v gyaloglás hatékony zsí­régető, és mivel aerob mozgásról van szó, remekül edzi a szí­v- és érrendszert, a tüdőt, javí­tja a tüdőkapacitást, ezáltal növeli az állóképességet. Segí­tségével számos népbetegség, mint pl. a magas vérnyomás, csontritkulás, elhí­zás, cukorbetegség megelőzhető, illetve kordában tartható. Erősí­ti az immunrendszert, oldja a stresszt, hisz más sportágakhoz hasonlóan a gyaloglás hatására ugyanúgy boldogsághormonok termelődnek a szervezetünkben. További „hozadék”, hogy formálja a fenék-, a comb-, és a vádli izmait, emellett a core izmokat és a karokat is igénybe veszi. ízületkí­mélő, hiszen a talajfogás során nem olyan erőteljes a becsapódás, mint mondjuk a futásnál, í­gy súlyfelesleggel küzdők is bátran nekiállhatnak.

Kutatások szerint már napi tí­zezer – de akár hét-nyolcezer – lépés jelentősen javí­tja az egészségügyi állapotunkat. Gondoljunk csak bele, mennyit nyernénk már olyan apró dolgokkal is, mint, hogy a lift helyett a lépcsőt választjuk; néhány buszmegállónyi távolságot gyalog megyünk; a gyerekekkel hazasétálunk az iskolából; az ebédszünetben teszünk egy rövid sétát vagy éppen a hosszas telefonálásaink közben nem a székben ülünk, hanem járkálunk. Egy hétvégi túra a családdal, barátokkal pedig remek kikapcsolódás is. Nem lehetetlen dolgok, mégis napi szinten összeadódva sokat jelenthetnek az életminőségünk szempontjából.

Világ Gyalogló Nap

A gyaloglás egészségmegtartó hatásaira hí­vja fel a figyelmet a Világ Gyalogló Nap, amely keretében egész októberben országszerte több mint száz rendezvényen sétálhatnak, túrázhatnak együtt családok, iskolatársak, baráti társaságok. A nemzetközi mozgalmat 1992-ben indí­tották útjára, Magyarország 1999-ben lépett a rendező országok sorába. Az esemény koordinációját a Magyar Szabadidősport Szövetség végzi. Az iskolák számára október 13-ig nyitott a nevezés, hogy részt vegyenek az akcióban, a három legjobban megtervezett túrát sportszerutalványokkal dí­jazza a szövetség.
www. masport.hu

Megosztom