2017.10.20. ,
facebookrss

LEGFRISSEBB SZÁM

cimlap

Októberben tengerben úszni? Naná!

Kipróbáltuk, mi mindent lehet csinálni Tunéziában októberben. Nagyon sok mindent! Akár az őszi iskolai szünetben is kiruccanhatunk ide.

Bauer Zsuzsa
2017.10.06  10:43
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Bár fürdésre tökéletesen alkalmas még ősz végén is a Földközi-tenger, Tunézia nem csak a tengerpartról szól. Van itt minden, amire a család apraja-nagyja vágyhat: mecset, múzeum, halászfalu, bazár, vidámpark, vízibirodalom, állatkert. Négy napot töltöttünk az észak-afrikai országban, és teljesen beleszerettem ebbe a varázslatos világba.
Még sosem jártam Tunéziában, sőt Európán kívül sem, így igencsak izgultam, hogy mi vár rám ebben az arab-muszlim kultúrával átitatott országban. Tunéziában egy kicsivel többen élnek, mint Magyarországon, a területe bő másfélszer nagyobb hazánkénál, igaz, ennek közel a fele sivatag. Mi azonban az északi részen jártunk, ahol a mediterrán éghajlatnak köszönhetően a tengerparton (fürdőruhában!) köszöntöttük az októbert.

Szeretlek, Zsuzsi!

Budapestről bő két óra alatt érkeztünk meg a Földközi-tenger partján fekvő Monastirba, a város fő nevezetessége a 9. században épült Ribat erődrendszer és a hozzá tartozó Nagymecset. Monastirban számos tengerparti szálloda várja a vendégeket, ám mi innen továbbmentünk Hammametbe, annak is az újonnan épült részébe, Yasmine Hammametbe.

Ez a városrész elsősorban a turistáknak készült, jól megfér itt egymás mellett a modern és a hagyományos építészeti stílus. Ugyanakkor visszaadja azt az arab életérzést, amiért többek között érdemes ide utazni: a medinában (városközpontban) vízipipát kínáló kávézókat, teázókat, bazári árusokat, utcai zenészeket, fényes kövekkel lerakott kis tereket és utcákat találunk.

Nagy a nyüzsgés itt, a bazárban szinte minden kapható. Az árusok imádják a magyarokat, néhány szót tudnak is a nyelvünkön. Sőt, nekik minden nő Zsuzsi (fogalmam sincs, miért), volt eladó, aki azzal fogadott, hogy „Szeretlek, Zsuzsi", egy másik pedig útitársnőm kezét akarta megkérni. Értenek az udvarláshoz, jól is esik ez a nőknek (az urak nevében nem tudok nyilatkozni), akik így talán könnyebben ott hagynak néhány dínárt egy szép kendőért, kerámiáért, bőrtáskáért, ékszerért, egy doboz datolyáért, egy üveg olíva- vagy argánolajért.

Alkudozni azonban szinte kötelező! Ezt belekalkulálják az árba, így nem kell megijedni, ha először drágának véljük a kiszemelt portékát. Akár a feléért is megkaphatjuk, ha ügyesek vagyunk. Nekem például sikerült két gyönyörű színes kendőt 50 dínárért megvennem (kb. 5000 forint), míg az elején egy darabot ajánlott az árus 45 dínárért.

A város civil arca

Aki azonban arra kíváncsi, hol szerzik be a helyiek a friss zöldséget, gyümölcsöt, halat, húst, fűszereket, az menjen el a régi Hammamet egyik kis piacára. A szállodaövezetből kigurulva egészen más látvány tárul elénk: láthatjuk, hogyan élnek a helyiek, milyenek itt a házak, üzletek, hivatalok, parkok.

Ha eltekintünk a szeméttől, amely az utcákon néha felbukkan, ha figyelmen kívül hagyjuk, hogy azért itt nincs akkora tisztaság, mint általában nálunk, akkor gyorsan észrevehetjük a város szépségét és romantikáját. A közlekedés is egész átlátható, igaz, néha bevágnak egymás elé az autósok, de négynapos ottlétünk alatt szerencsére semmi baj nem történt.

Vidámpark és hastáncműsor

De térjünk megint vissza Yasmine Hammametbe, hiszen a medinában más is található a bazáron kívül. Például a Carthage Land, amely egy igazi gyerekparadicsom vidámparkkal, mozival, víziparkkal, játszóházzal.

Aztán van itt egy 1001 Éjszaka Palotája, amelyben viaszbábuk segítségével mutatják be, milyen lehetett az élet a pasák és a háremek idejében (mi is beöltöztünk háremhölgynek, kísérőink szerint jól néztünk ki a piros selyemruhában). A közelben lévő kis múzeumban pedig arab, keresztény és zsidó emlékeket őriznek, a múzeum tornyába felmászhatunk, ahonnan ellátunk egészen a tengerig. Amelyben még októberben is lehet fürdeni!

A kellemes vízhőmérsékletet pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy én is úsztam a tengerben - én, aki ki nem állhatom a hideg vizet! Egyébként minden szállodának külön kis partszakasza van napágyakkal, napernyőkkel, a homok finoman selymes, a tenger lassan mélyül, szép tiszta, türkizkék színű. De jó lenne megint ott lenni...

A Yasmine Hammametben töltött utolsó esténken a Séhérezade nevű étteremben vacsoráztunk, ahol a finom falatok mellé zenés, hastáncos műsor is dukált. Itt ettem életemben először kaktuszgyümölcsét, amelynek íze egy kicsit a görögdinnyére emlékeztetett. Tunéziában egyébként rengeteg gyümölcsöt fogyasztanak az emberek, ebéd és vacsora után sem süteményt esznek, hanem datolyát, szőlőt, banánt, kivit, szilvát, körtét, és amikor szezonja van, akkor epret, narancsot. Az ország északi és középső részén szinte minden megterem, még szőlőt is termesztenek, és a boraik is nagyon finomak. A datolyalikőrt és a fügepálinkát is kóstoljuk meg, ha itt járunk, mindkettő igazán különleges.

A háremhölgyek nyomában

Nem is gondolnánk, hogy mennyi minden beleférhet négy napba... Mi sem gondoltuk, el is fáradtunk rendesen, de ez persze jóleső fáradtság volt. Jártunk például a Hammamettől kb. fél óra autóútra délre fekvő Frigulia állatkertben, ahol flamingók, oroszlánok, teknősök, szurikáták is találhatók. Kipróbáltuk a tevegelést, és a fókashow után még puszit is kaptunk egy fókától (nedveset, cuppanósat, bajusztól szúrósat).

Ha Tunéziában járunk, ne hagyjuk ki a fővárost. A Hammamettől északra lévő Tuniszba kb. egy óra alatt érünk el az autópályán. Itt azonban igencsak észnél kell lenni, mivel olykor átsétál egy-egy ember az úton, és néhol birkák, kecskék legelnek közvetlenül az úttest mellett. Tuniszban mi először a Bardo Múzeumba mentünk, az épület az egykori pasák szálláshelyéül szolgált. Bekukkantottunk a háremhölgyek szobáiba, a zeneterembe, az étkezőbe, a palota szinte valamennyi helyiségébe, amelyek falfelületeit gyönyörű csempék borítják, a mennyezet mindenhol gazdagon díszített.

Az egykori palotában állították ki a Karthágóból ide hozott ókori mozaikokat, de találunk itt szobrokat, régi ékszereket, edényeket is. Tényleg nagyon szép, egy-két órát simán el lehet benne sétálgatni. Akárcsak a Tunisz mellett fekvő Karthágóban, annak is az ókori épületmaradványokat őrző részén, a szabadtéri múzeumban. Épp szombaton jártunk Karthágóban, és meglepve vettük észre, hogy az utca tele van iskolából hazatérő diákokkal. Tunéziában ugyanis szombaton is kell iskolába menni! Cserébe viszont szerdán és pénteken csak délig tanulnak a gyerekek, és a szombat is rövidített nap.

Teázás a tenger felett

Karthágó mellett, közvetlenül a tengerparton mindenképp keressük fel Sidi Bou Saidet, az egykori kis halászfalut, amely kék kapus fehér házaival, kis utcáival és tereivel, lélegzetelállító panorámájával levesz a lábunkról. Természetesen itt is bazározhatunk, de ide elsősorban nem ezért jön az ember.

Igyunk meg egy kávét vagy teát a Cafe de Delicesben, amely bár drágább, mint a többi hely, de a kilátásért megéri kifizetni a 6-7 dínárt egy-egy italért. Mi például olyan teát ittunk, amelybe fenyőmagot vagy nyers mandulát tettek, meg egy kis mentalevelet. Isteni volt, bár nekem túl édes - a cukrot főzés közben teszik bele, nem igazán lehet nélküle kérni.

És aki aktívabb pihenésre vágyik, vagy gyerekkel érkezik Tunéziába, az keresse fel a Tuniszban található Carthage Landot, amely sokkal nagyobb, mint a hammameti testvére. Van itt például maja birodalmat idéző világ tükörlabirintussal, szellemvasúttal, játszóház, 7D-mozi, vidámpark, vízipark. A komplexumba kombinált jegyet is vehetünk, amely mindenhova érvényes, de természetesen olyan belépő is kapható, amellyel csak egy-egy területet látogathatunk.

Monastir, Hammamet, Tunisz, Karthágó és Sidi Bou Said mellett érdemes felkeresni Sousse városát is, mi itt szálltunk meg az utolsó napon. Tipikus tengerparti város sok szállodával, történelmi belvárossal (ez a medina), mecsettel és minarettel, árusokkal, kávézókkal, éttermekkel. A kikötőjében kis vitorlások és jachtok sorakoznak, itt is kellemesen lehet sétálgatni.

Biztonságos? Igen, az!

Sokan kérdezték tőlem, mielőtt elindultam, hogy nem félek-e a terrorizmus, a fertőzések, a közbiztonság miatt. Bevallom, voltak kétségeim, de bátraké a szerencse, és amúgy is szeretem a kalandot! Aztán amikor megérkeztem, néhány óra múlva minden félelmem elszállt. Az emberek kedvesek és segítőkészek, az utcán viszonylag sok a rendőr, a szállodáknál, a turistalátványosságoknál őrök figyelnek, sok helyen belépéskor a táskákat is átnézik. Persze jó volt, hogy kis csoportunk mindig együtt maradt, egyedül sehova sem mentünk.

A vízfogyasztással is óvatosak voltunk, nem ittunk csapvizet, és fogat is palackos vízzel mostunk. Az utcán nem vettünk ételt, csak a hotelben ettünk. Lehet, hogy egy kicsit túlzásba vittük az elővigyázatosságot, de mi így voltunk nyugodtak.

Szóval, mindenkinek csak ajánlani tudom Tunéziát, hiszen itt mindent megtalálunk, ami a kikapcsolódáshoz, pihenéshez kell: tenger, homok, bazár, kultúra és történelem, finomságok, szórakozási lehetőségek az egész családnak. Szinte az egész évben, de októberben még biztosan!

Fotók: Bauer Zsuzsa

SZÁLLÁSTIPP

Yasmine Hammamet: Medina Hotels&Resort

A stúdióapartmantól kezdve a három hálószobás lakosztályig mindenféle lehetőséget megtalálunk itt. Gyönyörű belső udvari medence, úszómedence is található itt. A tenger öt perc sétára van, sajt partszakasz nyugágyakkal, napernyővel.

Sousse: Mövenpick Resort&Marina Spa

Igazi luxus közvetlenül a tenger mellett. Pálmafák, medencék, csodás panoráma a szobából, gyönyörű belső-külső környezet.

A kommenteléshez be kell jelentkezni.