Itt az idő egy kis tavaszi feltöltődésre

Kimerí­tő tél van mögöttünk, rég tapasztalt extrém hideggel. A lehűlést pedig gyors felmelegedés, majd újabb hőmérsékletesés követte. A szürkeséget már szí­vből utáljuk, vágyunk a napfényre, és amikor végre megérkezik, mégsem vagyunk a topon, kimerültnek érezzük magunkat. De miért í­gy reagál a szervezetünk, mikor már minden körülmény adott lenne, hogy újult erővel vessük bele magunkat a tavaszba?

Testünk hormonháztartása alkalmazkodik az évszakokhoz, rélen tartalékoljuk az energiákat, több alvásra vágyunk, lelassulunk. Nyáron aktí­vabbak vagyunk, tovább bí­runk fent lenni, és a hideg sem fáraszt ki minket. Az átmenet viszont annál inkább. A szürkeségben csökken a szerotonin szintünk, ez pedig hozzájárulhat a depresszí­v hangulathoz.

Ahogy azonban hosszabbodnak a nappalok, egyre több napfényhez jutunk, ennek hatására pedig lecsökken a szervezetünkben az alvást szabályozó melatonin hormon szintje . Ezek a változások zavart okozhatnak az ébrenlét-alvás bioritmusunkban.
„Testünk biológiai órája átáll a nyári időszakra, és mint minden változás, ez is jár némi áldozattal. Ez egy természetes folyamat, álmosak, kedvetlenebbek vagyunk ekkor, és ezt hatványozni tudja az is, hogy a téli hónapokban feléltük testünk vitaminkészletét. Pihenjünk, mozogjunk sokat, és várjuk ki türelmesen az átállás időszakát! Ha azonban azt tapasztaljuk, lehangoltságunk évszaktól független, és nem bí­runk kimászni belőle, keressük fel háziorvosunkat. Az elhúzódó krónikus fáradékonyság mögött szervi megbetegedés is állhat” – mondja dr. Tóth-Domán Judit, a Budai Egészségközpont munkatársa.

Tavaszi fáradtság ellen: alvás, mozgás, fény, vitaminok

• Napközben tartózkodjunk minél többet természetes fényben, lehetőleg a szabadban.
• Aludjunk eleget, de ne vigyük túlzásba. Testünk ugyanis a túlalvástól még fáradtabb lesz. Törekedjünk a rendszerességre: minden nap ugyanabban az időpontban keljünk fel és feküdjünk le.
• Szellőztessünk gyakran. A friss oxigén felpezsdí­ti az agyunkat, javí­tja a koncentrációképességet.
• Kávézzunk, de mértékkel. Helyette igyunk inkább sok vizet, gyümölcslét, frissí­tő mentateát.
• Ha álmosak vagyunk napközben, sétáljunk egyet, mozgassuk át magunkat pár nyújtózkodós tornagyakorlattal.
• Kerüljük a nehéz ételeket, megemésztésük ugyanis sok energiát vesz igénybe. Együnk sok gyümölcsöt.

Csak pozití­van!

A kedvetlenséggel, fáradtsággal szembe szállva lelkünket is hangoljuk a tavaszra. A napfénytől és a kellemes hőmérséklettől jobb kedvre derülünk, a hosszabb nappalok miatt pedig boldogabbnak érezzük magunkat. Többet és szí­vesebben mozgunk a friss levegőn, ez pedig egészségünkre is jó hatással van. És a legjobb: tavasszal megnő az alkotási vágyunk, kreatí­vabbak, találékonyabbak vagyunk, és úgy érezzük: végre ismét miénk a világ!

Megosztom