így készí­tsük fel gyermekeink szervezetét az iskolakezdésre

Az iskolakezdés minden gyerek (és szülő) számára stresszes lehet, a nyári élményeket követően nehéz visszaszokni a tanórák kötött tempójához. Viszont vitaminokkal és ásványi anyagokkal feltöltötten könnyebb lehet a koncentráció, és a megfelelő fejlődésükért is sokat tehet. íme három példa arra, hogy mely vitaminokat és ásványi anyagokat érdemes pluszban biztosí­tani gyermekeink részére!

A csontok sztárja: kalcium

• Miért fontos? Szüleinkhez hasonlóan mi sem ismételhetjük el elég sokszor otthon a lurkóinknak, hogy fogyasszanak elég tejterméket, ugyanis a benne lévő kalciumra szükség van a csontjaik megfelelő növekedéséhez és fejlődéséhez.
• Mennyit ajánlanak belőle a szakemberek? A kalcium 99 százalékban az emberi csontozatban és a fogakban található, a maradék pedig a vérünkben kering. Naponta nemtől és kortól függően 800-1300 milligramm kalcium bevitelét javasolják a szakemberek.
• Hogyan biztosí­thatjuk gyermekeink számára? Ha kalciumban gazdag ételt szeretnénk készí­teni, akkor adjunk egy tál (30 gramm) teljes értékű gabona hozzáadásával készült, vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsí­tott gabonapelyhet reggelire, ami 125 milliliter tejjel fogyasztva már a napi ajánlott kalciumbevitel 37 százalékát is biztosí­thatja. Fogyaszthatunk mellé egy banánt is, ami plusz 18 százalék, vagy a pelyheket elkeverhetjük egy pohár (150g) natúr joghurtban is, ami a napi javasolt kalciummennyiség 23%-át tartalmazza.

Napkirály: D-vitamin

• Miért fontos? A gyermekek csontjainak megfelelő növekedéséhez és fejlődéséhez a kalcium mellett szükség van még D-vitaminra is. Szervezetünk csonttömegének fejlődése ugyanis gyermekkorban és serdülőkorban a legintenzí­vebb, ezért kiemelten fontos a D-vitamin és a kalcium megfelelő mennyiségű és együttes bevitele.
• Mennyit ajánlanak belőle a szakemberek? A D-vitamin legnagyobb mennyiségben a bőrben a napsütés hatására keletkezik, élelmiszerekből pedig naponta 5 mikrogramm bevitelét javasolják a szakemberek.
• Hogyan biztosí­thatjuk gyermekeink számára? Élelmiszerből pl. 2,5 deciliter tej is fedezi a napi javasolt bevitel 13 százalékát, egy tál (30 gramm) teljes értékű gabona hozzáadásával készült, vitaminnal dúsí­tott reggeli gabonapehely tejjel pedig már 19 százalékát is tartalmazhatja a napi D-vitaminnak. Mellettük a tojás is nagyon jó forrása lehet, majdnem a javasolt mennyiség dupláját is biztosí­thatja a kicsik számára.

Egy kis extra: vas

• Miért fontos? A vas elősegí­ti a gyermekek kognití­v (szellemi) képességének fejlődését; mint például a gondolkodást, memóriát, koncentrációt. Ráadásul elengedhetetlenül szükséges a vörösvértestek képzéséhez, ezáltal az oxigén szállí­tásában is részt vesz.
• Mennyit ajánlanak belőle a szakemberek? A jó vasellátottságért, ezzel pedig a szellemi funkciók megfelelő működéséért napi 14 miligramm bevitele szükséges.
• Hogyan biztosí­thatjuk gyermekeink számára? Csomagoljunk tí­zóraira vagy uzsonnára teljes kiőrlésű kenyeret, aminek egy szeletje akár a napi ajánlott bevitel 12 százalékát is tartalmazhatja, vagy adhatunk egy marék diót is, például gyümölcsök mellé, amivel 5 százalékot biztosí­thatunk. De ha szeretnénk, hogy már korán reggel hasznos tápanyagokkal feltöltve induljon meg csemeténk az iskolába, készí­tsünk reggelire teljes értékű gabona hozzáadásával készült, vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsí­tott reggeli gabonapelyhet 125 milliliter tejjel, ami a napi vas szükséglet 24 százalékát adhatja.

A vitaminok és ásványi anyagok mellett a rendszeres, tápláló reggeli, valamint a megfelelő mennyiségű mozgás és pihentető alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy gyermekeink kiegyensúlyozottak és energikusak lehessenek, ráadásul ezzel még a közérzetükön is javí­thatunk. „A változatos és kiegyensúlyozott étrend és az aktí­v életmód nélkülözhetetlen a jó egészségi állapot megtartásához” – vallja Dobos-Kufcsák Judit, a Nestlé dietetikusa.

Megosztom