2017.08.19. ,
facebookrss

Burgenlandi barangolás - Négy nap a Fertő tónál

Biciklizés, madárles, evezés, hajózás, fürdőzés, no meg persze finom borok és isteni falatok - és ez csak néhány dolog, amit kipróbáltunk.

Bauer Zsuzsa
2016.07.21  15:17
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Gyerekkoromból a Fertő tóról mindössze annyi emlék élt bennem, hogy mocsaras a partja, és hogy Fertődön áll a gyönyörű Esterházy-kastély. Most azonban kinyílt a világ számomra, hiszen négy nap alatt felfedezhettem a vidék osztrák felének nagy részét. Ami csodálatos! És ahol számtalan szemet gyönyörködtető és testet megmozgató kikapcsolódási lehetőség várt rám.
A világörökség részének számító Fertő tó kisebbik fele tartozik csak hozzánk, a nagyobbik része Ausztriában található, Burgenland tartományban. Nem is hinnénk, hogy ilyen közel (Budapesttől kb. 2-3 óra autóval) ilyen csodás vidék bújik meg! A sztyepptó és szikes környezete hemzseg a természeti kincsektől: védett növények és állatok százai, ezrei élnek a természetvédelmi területen. A vízzel, mezőkkel, nádasokkal borított tájat szőlőbirtokok teszik még szebbé - a burgenlandi borok messze földön híresek. Különösen az utóbbi néhány évben kerültek a figyelem középpontjába, amikor is a fiatal borászok a mennyiség helyett a minőségre kezdték helyezni a hangsúlyt. Burgenland jellegzetes szőlő- és borfajtája például a zöld veltelini (Grün Veltelini) és a kékfrankos (Blaufrankisch), ezeket a legtöbb helyi borászatban megkóstolhatjuk.
Na, de hol és hogyan töltsünk el ezen a környéken egy hosszú hétvégét, esetleg egy egész hetet? Ehhez próbálunk meg most segítséget adni.

Madarak és ürgék között vezet az út

Ha luxuspihenésre vágyunk, válasszuk a St. Martins Therme Hotelt Frauenkirchenben (magyarul Boldogasszony). A saját tóval rendelkező szálloda közvetlenül a víz mellett fekszik, a napernyőkkel és nyugágyakkal felszerelt parton úgy érezhetjük magunkat, mintha a tengernél lennénk. A termálvizes medencék, a szaunavilág, a wellnesskezelések további kikapcsolódási lehetőségeket kínálnak. És mindezt úgy élhetjük át, hogy körülöttünk csak a természet található! A hotel ugyanis közvetlenül a Neusiedler See - Seewinkel Nemzeti Park mellett fekszik, messze minden épített környezettől. Csend és nyugalom, wellness és kulináris élmények, természetközeli kalandok az alappillérei az itt töltött napoknak.

Ha szeretnénk kimozdulni a szállodából, és felfedezni a nemzeti park kincseit, jelentkezzünk be egy szafarira. A hotelből számtalan túra indul, mehetünk például dzsippel, kerékpárral, vagy akár gyalog is. Érdemes vezetett túrán részt venni (magyarul beszélő kísérőt is kérhetünk), mert így rengeteg újdonságot tanulhatunk a Fertő vidékének élővilágáról. A madárleshez kapunk látcsövet, a túravezetők pedig teleszkópot hoznak magukkal, amit mindig olyan helyen állítanak fel, ahol valami szépet, érdekeset tudunk megnézni. Mi is rengeteg madarat láttunk: egész vadlúdcsaládokat, bíbiceket, gólyatöcsöket, gulipánokat. No, meg édesen a fűből elő-előbukkanó ürgéket.

Sportos kalandok

Akár a St. Martins Therme Hotelből, akár a környék egyéb szálláshelyeiről könnyen és gyorsan eljuthatunk bármelyik Fertő tó menti kis településre. Mi biciklivel vágtunk neki a túrának (a legtöbb panzióban, hotelben lehet kerékpárt kölcsönözni), a nemzeti parkot közvetlenül átszelő, 52 km hosszú B20-as kerékpárúton indultunk el. Kis szikes tavak, rétek és mezők, szőlők mentén haladtunk, színes virágokat, madarakat, no meg őzet is láttunk! Érdemes megállni a madárleseknél, hiszen azokról a természetvédelmi terület távolabbi részei is a szemünk elé tárulnak. Mi a hoteltől a Zicksee (Szik-tó) és a Lange Lacke érintésével Illmitzig (itt található a nemzeti park információs központja), majd innen Podersdorfig (Pátfalu) kerekeztünk. Jó néhány megállással a kb. 25-30 kilométeres utat 3-4 óra alatt tettük meg. Mivel végig sík terepen haladtunk, ezért a kissé erős szél ellenére sem fáradtunk el. Persze jólesett az ebéd a Podersdorf melletti Heurigében. Igazi terülj-terülj asztalkámat rittyentett össze nekünk a tulajdonos! A Heurige jellegzetessége, hogy csak helyi készítésű termékeket szolgálnak fel, ami Burgenlandban egyet jelent a minőséggel és a zamatos ízekkel: isteni sonkákat, kolbászokat, sajtokat, kenyereket, különféle krémeket kóstoltunk, hozzájuk finom helyi borokat kortyolgattunk.
Ha kipihentük magunkat, és még úgy érezzük, túlteng bennünk az energia, akkor menjünk tovább Podersdorf strandjára, ahol nemcsak hasat süttetni, hanem sportolni is lehet. Kipróbálhatjuk például a szörföt, a kite szörföt és a stand up paddlinget, mi ez utóbbi mellett döntöttünk. Ennek lényege, hogy egy szörfdeszkánál nagyobb deszkán kell állni, és egy lapáttal közben evezni. Mindez szép és jó, ha szélcsend van és süt a nap, erős szélben viszont igazi erőpróba! De megérte, legalább ledolgoztunk egy keveset az ebédre fogyasztott rengeteg kalóriából.

Városnézés, hajózás, méhészetlátogatás

A harmadik napon egy kis tudományt és kultúrát is belecsempészhetünk a programba. Délelőtt mi ellátogattunk Jois (Nyulas) városkájában Simon Tötschinger méhészetébe, ahol rengeteg érdekes dolgot hallottunk a szorgos méhekről. A kétórás programra érdemes előre bejelentkezni, és jó, ha valaki tud németül a társaságban, mivel a fiatal méhész németül mesél nekünk. Természetesen a kóstolás sem maradhatott ki, a kasok meglátogatása után Simon mézkészítő üzemébe látogattunk, ahol megízlelhettük többek között a fahéjas és a gyömbéres mézet. Érdemes vásárolni belőle, mert valóban nagyon finom!
Következő állomásunk a Joistól 10 km-re található Purbach (Feketeváros) volt, ahol ismét a sportolás mellett döntöttünk. Egy vezetett kenutúrán vettünk részt, amikor is egy tízszemélyes kenuban heten eveztünk, miközben a vezetőnk hátul kormányozott. Nádasok mellett, kis csatornákon és öblökön át eveztünk, miközben a helyiek integettek nekünk vízparti nyaralóikból.

Estére pedig egy kellemes sétát ajánlunk Rust (Ruszt) városában. A település Purbachtól 16 km-re fekszik, délre a tó mentén. Belvárosa az UNESCO világörökség része, és mi is megállapítottuk, hogy méltán nyerte el ezt a címet. A bájos színes házak, a kéményeken fészkelő gólyák, a kapualjakban és udvarokban megbúvó borozók és éttermek teszik különlegessé a hangulatos kis óvárost. Érdemes kisétálni a kikötőbe is, itt vitorlások és csónakok sorakoznak a part mellett.

Másnap pedig strandolhatunk a szépen rendezett parton, vagy elektromos csónakot is kölcsönözhetünk, az ötszemélyes vízi jármű fél órára mindössze 10 euró. Ha nagyobb hajón szeretnénk utazni, akkor pattanjunk fel az egyik menetrend szerinti járatra, és menjünk át Rustból Podersdorfba (Pátfalu). De ugyanígy közlekedik hajó Mörbisch és Illmitz között is, amelyről szintén kényelmesen gyönyörködhetünk a tájban, miközben a tetőn napozunk, kezünkben egy finom fröccsel.

Burgenland ízei

Az osztrák tartományban a vendéglátóhelyek nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy elsősorban helyi gazdák termékeit kínálják. Ezért a legtöbb étlapon megtalálhatók a különféle húsok, sonkák, kolbászok, sajtok, idényzöldségek és -gyümölcsök. Szinte mindenhol magyar személyzet szolgált ki bennünket, a legtöbb pincér és séf tőlünk jár át dolgozni. Mi a következő helyeken ebédeltünk vagy vacsoráztunk, és mindet meleg szívvel ajánljuk.

1. Heuriger Fabian Sloboda, Podersdorf (Pátfalu)

A bicikliút mentén található családi falatozó csak hideg ételeket kínál, azok azonban mennyeiek! (Ahogy a fotón is látható.) Az udvaron álló hatalmas fa árnyékában felállított asztalnál ebédelni pedig igazán üdítő élmény. Az épület mellett lakókocsival is táborozhatunk, 10 euróért naponta, ezért víz és áram is jár. Ám ha vásárolunk 12 üveg bort, akkor ingyen hajthatjuk álomra a fejünket itt a lakókocsiban.

2. Gut Purbach, Purbach (Feketeváros)

A városka egyik jellegzetes háza ad otthont az étteremnek, jó időben az udvaron a napernyők és fák alatt ebédelhetünk. A Gut Purbach a környék legjobb étterme, az osztrák Falstaff étteremkalauz a tartomány legjobbjának kiáltotta ki, a Gault&Millau kalauz pedig a maximális 20 pontból 16 pontot adott neki. A séf előszeretettel kombinálja a szokatlan ízeket és ételeket, ám végül mindegyikből remekművet alkot. A mi kedvencünk az ánizsos halászlé és a málnás-csokis-tárkonyos fagyiból, uborkából és süteménymorzsákból álló desszertcsoda volt.

3. Restaurant Seejungfrau, Jois (Nyulas)

Közvetlenül a tóparton található, szép kilátással a vízre. Jó időben kint érdemes leülni, mi azonban este jártunk itt, ám a panorámaablakokból is szépen rálátni a tóra. Az ételek itt is a környékről származnak, így a halak és vadak is, amelyeket mindenképpen kóstoljunk meg.

4. Buschenschank Peter Schandl, Rust (Ruszt) - képen
Valószínűleg a város egyik legfelkapottabb helyére ültünk be, hiszen teljesen tele volt este. A kerthelyiségben szőlőlugasok alatt sorakoznak a faasztalok, a kéményen gólya fészkel. Sőt, egy táblán azt is vezetik, hogy a városban éppen hány gólyapár él, és mennyi fióka született eddig az évben. A házias ételekből hatalmas adagokat szolgálnak fel, ezért az étlapról itt semmiképpen sem hiányozhat a bécsi szelet ecetes krumplisalátával.

5. Paradiso Pannonia Sandhöhe, Mönchhof (Barátudvar)

Az 51-es út mentén, mielőtt rátérnénk hazafelé az A4-es autópályára, álljunk meg ennél a hangulatos étteremnél. A helyiség három évvel ezelőtt nyílt meg, tulajdonosa hosszú éveken keresztül külföldön dolgozott különféle neves éttermekben. Tudását pedig most itt kamatoztatja, és nem is akárhogyan! A modern dizájnnal kialakított és berendezett épületből csodás kilátás nyílik a szomszédban elterülő szőlőültetvényre. Elsősorban regionális ételeket és mediterrán fogásokat kínálnak, no meg persze burgenlandi borokat.

A kommenteléshez be kell jelentkezni.