EMS: Edzés gyorsan és hatékonyan

Hiába mesélte el egy barátom, mi történik vele az edzések alatt, elképzelni sem tudtam. Most azonban én is belekóstolhattam ebbe a jópofa mozgásformába, amelynek a hatékonyságát már szinte aznap este érezhettem az izmaimban.

Az EMS-tréning (Electrical Muscle Stimulation Training) egyik titka abban rejlik, hogy egy speciális gép segí­tségével a test fő izomcsoportjait alacsony árammal stimulálják (egyáltalán nem veszélyes!), í­gy miközben végezzük a gyakorlatokat, valójában az összes izmunk dolgozik. Ehhez egy olyan ruhát kell felvenni, amelynek segí­tségével az izmaink fölé elektródák kerülnek, és ezeken az elektródákon keresztül áramimpulzusok érkeznek az izmokhoz. Az impulzusok frekvenciáját, erősségét 0,7-100 Hz között állí­tják, minél nagyobb ez a szám, annál több izom-összehúzódás jön létre egy másodperc alatt. Ennek segí­tségével fokozható az edzés intenzitása, hiszen minél magasabb a frekvencia, annál többször rándul össze az izom másodpercenként.

Fontos a helyes testtartás

„A gép orvostechnikai eszközként látott napvilágot, elsősorban rehabilitációra használták, majd elkezdték felismerni, hogy kedvező hatással van az izomzatra is – magyarázza Sándor Tamás személyi edző. – Amikor új vendég érkezik hozzám, először mindig felmérem az állapotát, megkérdezem, hogy van-e valamilyen betegsége, sérülése, sportol-e valamit, és ehhez igazí­tom a gyakorlatokat. Ha valakinek például porckorongsérve van, akkor nála kerülünk bizonyos gyakorlatokat, és fokozottan figyelünk a helyes tartásra, valamint a gerinc melletti izmok erősí­tésére. A gyakorlatokat mindig megmutatom, beállí­tom a megfelelő testtartást, korrigálom, ha szükséges. Ezért van a hatalmas tükör is a falon, hogy a vendég lássa magát, hogy kell-e valamit módosí­tania a tartásán.”

És valóban, Tamás nagyon kedvesen elmagyarázta nekem is a gyakorlatokat, megmutatta, hogyan tartsam magam, és azt is mindig elmondta, melyik izomcsoportot fogjuk éppen erősí­teni. Miközben pedig én végeztem a feladatot, ő a gépen beállí­totta az áramerősséget – mindegyik izomcsoportra külön-külön. Furfangos ám ez az eszköz, mivel lehet olyat is, hogy egyfolytában jönnek az impulzusok, de olyat is, hogy fokozatosan erősödik, a csúcson kitart, majd kapok néhány másodperc szünetet, mí­g újra megérkezik a hullám. Egy erősí­tő gyakorlatból 3-4 kört végeztem, mindegyik kb. 30-60 másodpercig tartott. Közben nem igazán éreztem fáradtnak magamat, inkább csak azt vettem észre, hogy folyik rólam a ví­z. Erősí­tettem karra, hátra, első és hátsó combra, fenékre, hasra – másnap éreztem is a hatását! „íltalában saját testsúllyal dolgozunk, de igyekszem változatossá tenni az edzéseket, ezért olykor előkerül a labda, a súlyzó, a gumikötél, a trx-kötél, a bokszkesztyű. Ez utóbbi a hölgyek körében igen kedvelt, úgy látom, szí­vesen vezetik le a feszültséget egy kis bokszolással” – mondja Tamás.

Segí­t a fogyásban

A gyakorlatokat és az edzés tí­pusát Tamás mindig személyre szabottan állí­tja össze. Aki például az állóképességét szeretné növelni, az nemcsak erősí­tő gyakorlatokat végez, hanem kardiózik is. Ha valaki erősödni szeretne, akkor elsősorban izomtömeget növelő gyakorlatokat fog végezni. Ezt főleg a férfiak kérik, a nőknél inkább az alapizomtónus kialakí­tása szokott a cél lenni. Heti két edzéssel már látványos eredményt lehet elérni, és az erősödés mellett sokszor a cellulitiszes bőr is megszépül, elmúlnak az ülőmunka okozta panaszok, javul a testtudat. Természetesen a fogyásban is sokat segí­thet az EMS-tréning.
„Persze ez sem csodaszer, oda kell figyelni az étkezésre is – magyarázza Tamás. – A mozgás, az étrend és az életmód, hogy például mennyit stresszelünk, mennyit alszunk, szorosan összefüggnek egymással. Ez csak egy eszköz arra, hogy fittebb legyen valaki, hogy megszeresse a mozgást, és az élete részévé váljon. A vendégeimmel sokat beszélgetek ezekről, segí­tek nekik, tippeket, tanácsokat adok, hogyan tudnának egészségesebben élni.”

Több sikersztori is lapul Tamás tarsolyában. Az egyik hölgy például 30 kilót fogyott az edzésforma segí­tségével. Majd miután megszabadult a súlyfeleslegétől, más sportágak felé nyitott, és a rendszeres mozgást sikeresen beiktatta az életritmusába. Vagy a testnevelő tanár, aki 15 év után ismét meg tudta csinálni az egyik legnehezebb gyűrűgyakorlatot. Az EMS-tréning visszahozta izmai egykori tónusát, segí­tségével újra meg tudta erősí­teni azokat.
„A legidősebb vendégünk 78 éves, és rendszeresen jár hozzánk. Épp a minap emlí­tette, hogy nagyon érzi magán a pozití­v változásokat. Időskorban csökken a ví­z mennyisége a szervezetben, gyengül az izomtónus, nehezebben megy a mozgás. Ha már annyit el tudunk érni, hogy az edzések által egy idős ember könnyebben megy fel a lépcsőn, és kicsit javul az állóképessége is, akkor már eredményesek vagyunk. Hiszen ettől ő is jól fogja érezni magát, és nemcsak fizikailag, hanem lelkileg is.”

Mi történik az órán?

„A bemelegí­tő blokk után következnek az erősí­tő és kardiogyakorlatok, majd a levezetés és a nyújtás, amihez sokszor masszázshengert is használok – magyarázza Sándor Tamás személyi edző. – Ennek segí­tségével saját testsúllyal lehet az izompólyákat lelazí­tani. Minden izomcsoportot végignyújtunk, ehhez mindig ragaszkodom. Az edzés 20-25 percet vesz igénybe, a nyújtás 5-10 percet. Egyszerre csak egy vendéget fogadok, aki a végén le tud zuhanyozni, ehhez adunk neki törölközőt, tusfürdőt. Edzőruhát is kap, csak egy váltás fehérneműt érdemes hoznia, ha megizzadna. így nem kell nagy táskát cipelnie a munkahelyére, akár ebédszünetben is ki tud ugrani. Edzés után pedig ugyanabban az öltönyben vagy kiskosztümben visszamehet dolgozni, csak azt látják majd rajta, hogy jól érzi magát, és jó a kedve.”

(Fotók: Drobilich Tí­mea)

Megosztom