2017.11.22. ,
facebookrss


LEGFRISSEBB SZÁM

cimlap

EMS: Edzés gyorsan és hatékonyan

Amíg ki nem próbáltam, fogalmam sem volt, mit jelent az EMS, vagyis az elektromos izomstimulációs tréning.

Bauer Zsuzsa
2016.07.08  09:00   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Hiába mesélte el egy barátom, mi történik vele az edzések alatt, elképzelni sem tudtam. Most azonban én is belekóstolhattam ebbe a jópofa mozgásformába, amelynek a hatékonyságát már szinte aznap este érezhettem az izmaimban.
Az EMS-tréning (Electrical Muscle Stimulation Training) egyik titka abban rejlik, hogy egy speciális gép segítségével a test fő izomcsoportjait alacsony árammal stimulálják (egyáltalán nem veszélyes!), így miközben végezzük a gyakorlatokat, valójában az összes izmunk dolgozik. Ehhez egy olyan ruhát kell felvenni, amelynek segítségével az izmaink fölé elektródák kerülnek, és ezeken az elektródákon keresztül áramimpulzusok érkeznek az izmokhoz. Az impulzusok frekvenciáját, erősségét 0,7-100 Hz között állítják, minél nagyobb ez a szám, annál több izom-összehúzódás jön létre egy másodperc alatt. Ennek segítségével fokozható az edzés intenzitása, hiszen minél magasabb a frekvencia, annál többször rándul össze az izom másodpercenként.

Fontos a helyes testtartás

„A gép orvostechnikai eszközként látott napvilágot, elsősorban rehabilitációra használták, majd elkezdték felismerni, hogy kedvező hatással van az izomzatra is - magyarázza Sándor Tamás személyi edző. - Amikor új vendég érkezik hozzám, először mindig felmérem az állapotát, megkérdezem, hogy van-e valamilyen betegsége, sérülése, sportol-e valamit, és ehhez igazítom a gyakorlatokat. Ha valakinek például porckorongsérve van, akkor nála kerülünk bizonyos gyakorlatokat, és fokozottan figyelünk a helyes tartásra, valamint a gerinc melletti izmok erősítésére. A gyakorlatokat mindig megmutatom, beállítom a megfelelő testtartást, korrigálom, ha szükséges. Ezért van a hatalmas tükör is a falon, hogy a vendég lássa magát, hogy kell-e valamit módosítania a tartásán."


És valóban, Tamás nagyon kedvesen elmagyarázta nekem is a gyakorlatokat, megmutatta, hogyan tartsam magam, és azt is mindig elmondta, melyik izomcsoportot fogjuk éppen erősíteni. Miközben pedig én végeztem a feladatot, ő a gépen beállította az áramerősséget - mindegyik izomcsoportra külön-külön. Furfangos ám ez az eszköz, mivel lehet olyat is, hogy egyfolytában jönnek az impulzusok, de olyat is, hogy fokozatosan erősödik, a csúcson kitart, majd kapok néhány másodperc szünetet, míg újra megérkezik a hullám. Egy erősítő gyakorlatból 3-4 kört végeztem, mindegyik kb. 30-60 másodpercig tartott. Közben nem igazán éreztem fáradtnak magamat, inkább csak azt vettem észre, hogy folyik rólam a víz. Erősítettem karra, hátra, első és hátsó combra, fenékre, hasra - másnap éreztem is a hatását! „Általában saját testsúllyal dolgozunk, de igyekszem változatossá tenni az edzéseket, ezért olykor előkerül a labda, a súlyzó, a gumikötél, a trx-kötél, a bokszkesztyű. Ez utóbbi a hölgyek körében igen kedvelt, úgy látom, szívesen vezetik le a feszültséget egy kis bokszolással" - mondja Tamás.


Segít a fogyásban

A gyakorlatokat és az edzés típusát Tamás mindig személyre szabottan állítja össze. Aki például az állóképességét szeretné növelni, az nemcsak erősítő gyakorlatokat végez, hanem kardiózik is. Ha valaki erősödni szeretne, akkor elsősorban izomtömeget növelő gyakorlatokat fog végezni. Ezt főleg a férfiak kérik, a nőknél inkább az alapizomtónus kialakítása szokott a cél lenni. Heti két edzéssel már látványos eredményt lehet elérni, és az erősödés mellett sokszor a cellulitiszes bőr is megszépül, elmúlnak az ülőmunka okozta panaszok, javul a testtudat. Természetesen a fogyásban is sokat segíthet az EMS-tréning.
„Persze ez sem csodaszer, oda kell figyelni az étkezésre is - magyarázza Tamás. - A mozgás, az étrend és az életmód, hogy például mennyit stresszelünk, mennyit alszunk, szorosan összefüggnek egymással. Ez csak egy eszköz arra, hogy fittebb legyen valaki, hogy megszeresse a mozgást, és az élete részévé váljon. A vendégeimmel sokat beszélgetek ezekről, segítek nekik, tippeket, tanácsokat adok, hogyan tudnának egészségesebben élni."

Több sikersztori is lapul Tamás tarsolyában. Az egyik hölgy például 30 kilót fogyott az edzésforma segítségével. Majd miután megszabadult a súlyfeleslegétől, más sportágak felé nyitott, és a rendszeres mozgást sikeresen beiktatta az életritmusába. Vagy a testnevelő tanár, aki 15 év után ismét meg tudta csinálni az egyik legnehezebb gyűrűgyakorlatot. Az EMS-tréning visszahozta izmai egykori tónusát, segítségével újra meg tudta erősíteni azokat.
„A legidősebb vendégünk 78 éves, és rendszeresen jár hozzánk. Épp a minap említette, hogy nagyon érzi magán a pozitív változásokat. Időskorban csökken a víz mennyisége a szervezetben, gyengül az izomtónus, nehezebben megy a mozgás. Ha már annyit el tudunk érni, hogy az edzések által egy idős ember könnyebben megy fel a lépcsőn, és kicsit javul az állóképessége is, akkor már eredményesek vagyunk. Hiszen ettől ő is jól fogja érezni magát, és nemcsak fizikailag, hanem lelkileg is."


Mi történik az órán?

„A bemelegítő blokk után következnek az erősítő és kardiogyakorlatok, majd a levezetés és a nyújtás, amihez sokszor masszázshengert is használok - magyarázza Sándor Tamás személyi edző. - Ennek segítségével saját testsúllyal lehet az izompólyákat lelazítani. Minden izomcsoportot végignyújtunk, ehhez mindig ragaszkodom. Az edzés 20-25 percet vesz igénybe, a nyújtás 5-10 percet. Egyszerre csak egy vendéget fogadok, aki a végén le tud zuhanyozni, ehhez adunk neki törölközőt, tusfürdőt. Edzőruhát is kap, csak egy váltás fehérneműt érdemes hoznia, ha megizzadna. Így nem kell nagy táskát cipelnie a munkahelyére, akár ebédszünetben is ki tud ugrani. Edzés után pedig ugyanabban az öltönyben vagy kiskosztümben visszamehet dolgozni, csak azt látják majd rajta, hogy jól érzi magát, és jó a kedve."

(Fotók: Drobilich Tímea)






A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás