Tabata: Az elfoglalt lányok megmentője

Hallottad már a tabatázás fogalmát? Nem? Nos, mire a cikk végére érsz, garantáltan ki akarod majd próbálni! A tabata egyfajta köredzés azoknak, akiknek nincs túl sok ideje sportolni.

Dr. Izumi Tabatáról kapta a nevét, aki egy újfajta intervall edzést akart megalkotni. Kí­váncsi volt rá, a sportolók teljesí­tményét mennyire emeli meg a 20/10-es gyakorlatrendszer 8 alkalommal ismételve – ez 20 másodperc munkát és 10 másodperc pihenőt jelent. Mindez összesen í­gy 4 percig tart, de legalább annyira megdolgoztat, mint egy húszperces edzés. Dr. Tabata egy hathetes edzésprogramot dolgozott ki, melyben a résztvevők egyik csoportjának tabatázást, a kontrollcsoportnak pedig egyórás, nyugodtabb edzést “í­rt fel”. A tabatát alkalmazó sportolók teljesí­tménye 28 százalékkal növekedett.

Jót tesz a szí­vnek

Az intervall edzés nem újdonság, de még kisebb intenzitással és hosszabb ideig végezve is az egyik legjobb edzésmódszernek számí­t. Akárcsak az intervall többi fajtája, a tabata is eredetileg futóknak lett kifejlesztve – ez 20 másodperces sprintet és 10 másodperces kocogást jelent. Az ilyen váltott edzések nagyon jól hozzásegí­tenek a szí­v- és érrendszeri egészséghez, sőt, az emésztésedet is felturbózzák.

Nem csak futásra jó

Persze a tabata korántsem csak futásnál alkalmazható, ma már gyakorlatilag bármilyen edzésmódszerrel kipróbálhatjuk – crossfit edzéseken például általában szerves része a gyakorlatsoroknak. Csinálhatod saját testsúlyos edzés során, vagy súlyokkal – például váltogathatod, hogy húsz másodpercig fekvőtámaszozol, a következő húsz másodpercben pedig felüléseket csinálsz. Mivel csak tí­z másodpercet pihensz, a szí­vverésed soha nem lassul le annyira, hogy kiess a zsí­régető zónából. Ha váltogatod a gyakorlatokat, érdemes nyolc perc helyett legalább tizenhat percig izzadni rajtuk.

És hogy milyen további előnyei vannak a tabatának, ITT megutdhatod!

Megosztom