Kicsivel az egészségért

Túl macerás, bele se kezdek! – adjuk fel egy kiegyensúlyozottabb életmódra való áttérés nulladik lépésénél. Pedig nem kell drasztikusan megváltoztatni étkezési szokásainkat azért, hogy egészségesebbek lehessünk. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének négy tippje remek kiindulópont lehet az új kezdethez.

Valami régi, valami új

Ha szeretnénk egy kicsivel jobban érezni magunkat a bőrünkben, fittebbek, kiegyensúlyozottabbak akarunk lenni vagy megszabadulni egy-két plusz kilótól, nem kell az egész kamra tartalmát a kukába dobni, elég csupán, ha egy-két alapanyagot cserélünk valami újra. Például a karácsonyi töltött káposztát készí­tsük barna rizsből vagy árpagyöngyből, a bejglihez használjunk zablisztet a hagyományos fehérliszt mellett, és tegyünk energiamentes édesí­tőszert, illetve kevesebb cukrot a töltelékhez. Egyszer-egyszer a túrós csuszában a hagyományos tésztát lecserélhetjük durum- vagy tönköly tésztára. Bár látszólag nem túl nagy változás, mégis a gyorsan felszí­vódó szénhidrátokat lassan felszí­vódóval helyettesí­tettük, ami nem emeli meg hirtelen a vércukorszintünket, ezáltal könnyebb odafigyelni a mértékletes fogyasztásra.

Ismerkedjünk!

Télen valamiért azt gondoljuk, hogy sokkal nehezebb finom friss zöldséget és gyümölcsöt vásárolni a piacon, mint nyáron. Pedig a választék épp oly széles és szí­nes, mint a melegebb hónapokban, csak sokan nem mernek megismerkedni a számukra még idegen fajtákkal. Például kóstoltuk már a cikóriát vagy pasztinákot, és milyen gyakran fogyasztunk csicsókát vagy naspolyát? A cikória és a pasztinák jó hatással lehet az emésztési panaszokra, a csicsóka rostban (inulinban) gazdag, a naspolyának pedig számottevő a C-vitamin tartalma. Ha legközelebb bevásárolni indulunk, kérdezzünk rá az eladótól, hogy milyen új, friss áruk érkeztek. Amellett, hogy egy kis változatosságot csempészünk a hétköznapi ételeinkbe, több gyümölcsöt és zöldséget is fogunk fogyasztani, sőt még a vitaminraktárunkat is felturbózhatjuk.

Ráfér már az olajcsere

Bár a családi lakomák nagyon is hozzá tartoznak az ünnepekhez, és szeretjük nagymamáink hagyományosan elkészí­tett ételeit, az ünnepek alatt és után is törekedjünk arra, hogy készí­tésükkor zsí­rszegény technikákat alkalmazzunk, mint például a sütőpapí­ron vagy sütőzsákban sütés. Nem szükséges azonban teljesen kiűzni a zsiradékok felhasználását az étrendünkből, de arra ügyelhetünk, hogy a telí­tett zsí­rsavak helyett a telí­tetleneket részesí­tsük előnyben. Az olí­vaolaj mellett kipróbálhatjuk a szőlőmag-, vagy a tökmagolajat, amelyekkel az étkezések mellé kí­nált salátáinkat í­zesí­thetjük.

Igyunk még egy pohárral!

Sokszor összekeverjük az éhségérzetet a szomjúsággal, ezért mielőtt a hűtőszekrény felé vennénk utunkat, igyunk meg egy nagy pohár vizet és várjunk 15 percet. Ha munka közben az asztalunkon tartunk egy nagy flakonnal, sokkal többször fogunk majd utána nyúlni, kevésbé leszünk éhesek és kellőképp hidratálhatjuk a szervezetünket is. Ha egy vastagabb átmérőjű szí­vószálat teszünk az üvegbe és úgy isszuk meg a vizet, észre sem fogjuk venni, hogy milyen gyorsan el tud fogyni.

Megosztom