Mit tegyünk, ha olyan ajándékot kapunk, ami nem tetszik?

Minden évben – különösen karácsony környékén – problémát okoz a fogyasztóknak, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket egyáltalán visszavihetik-e a boltba, ha igen akkor meddig, és ha visszaveszik egyáltalán tőlük, akkor cserét, levásárlást vagy vételárat kérhetnek. A problémát nehezí­tik a fogyasztók 3 és 8 nappal kapcsolatos tévhitei, a kusza jogi szabályozás.

Vásárlás előtt és után is jó tudni, mihez van joga a fogyasztónak. Itt az aranyszabály:

• A fogyasztó csak webes vagy más csomagküldő, üzleten kí­vüli (házaló) vásárlás esetén gondolhatja meg magát, ebben az esetben a 14 napon belül elállhat a vásárlástól és követelheti a vételárat, a termék egyidejű visszaküldése mellett.
• A kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkek esetében a jogszabály lehetővé teszi, ha a termék hibás, és a minőségi kifogásunkat 3 munkanapon belül jelezzük, a kereskedő köteles azt cserélni (és nem vállalhatja annak javí­tását).
• Ha boltban vásároltunk, és a termék hibátlan – csak éppen méretben nem jó, nem tetszik, vagy kettőt kaptunk belőle – a vonatkozó jogszabályok alapján nem állhatunk el a szerződéstől. így sem a pénz visszatérí­tését, sem a termék cseréjét vagy levásárlást nem követelhetünk.

Van más megoldás és követendő példa!

Az üzletek többsége a szigorú szabályozás mellett érzékelte azt a fogyasztói igényt, hogy – minőségi kifogás hiányában is-, ha a fogyasztók meggondolták magukat, levásárolhassák a termék vételárát vagy akár a pénzt is visszakaphassák.

Egyre inkább egyértelmű, hogy ahol a verseny erős, ott a cégek akár egymásra is licitálnak abban a tekintetben, hogy a fogyasztók mit és mennyi ideig vihetnek vissza.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének megbí­zásából, a CP Contact Kft., 400 üzletre kiterjedő kutatás készí­tett, amely alapján, egyértelműen kijelenthető, hogy jelentős fejlődésen ment keresztül a kereskedelmi szektor. A felmérésből kiderül az is, hogy a fogyasztók tájékoztatásának módja még mindig fejlesztendő terület.

A szakemberek utánajártak, milyen üzletekbe, milyen panaszkezeléssel, meddig és hogyan lehet visszavinni a nem tetsző karácsonyi ajándékokat:

* A kutatást a CP Contact Tanácsadó Kft. készí­tette

A Gazdasági Versenyhivatal megbí­zásából és vele együttműködésben dolgozó, Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai dí­jmentesen segí­tenek személyesen, telefonon, online (két ünnep között és januárban is) a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: http://versenyugyi-tanacsadoiroda.hu/kapcsolat/

Megosztom