íœnnepi kalauz cukorbetegeknek

Az ünnepi szezon olykor igazi kihí­vást jelent a cukorbetegeknek, és sokkal több tervezést igényel, mint azt gondolnánk. A nehéz ételek, í­nycsiklandozó desszertek a karácsonyi időszak szerves részét képezik, ugyanakkor számtalan veszélyt tartogathatnak egészségünk szempontjából. Persze ha cukorbetegséggel küzd, akkor sem kell lemondania az ünnepi lakomáról, elég, ha betart néhány egyszerű szabályt, és módosí­t egy kicsit a recepteken!

1. Ellenőrizze a vércukorszintejét!

A karácsony a dőzsölés időszaka, melynek következtében vércukorszintünk könnyen megemelkedhet. Ez különösen veszélyes lehet, ha cukorbetegséggel küzdünk, í­gy az ünnepi időszakban még lényegesebb, hogy figyelemmel kövessük a változásokat, és rendszeresen ellenőrizzük vércukorszintünket.
A folyamatnak rendszerint semmilyen látható tünete nincsen, bizonyos esetekben azonban rosszulléthez vagy más komolyabb szövődményekhez is vezethet. Ha gyakrabban, vagy a szokásostól eltérő időpontokban étkezünk, lehetőség szerint végezzünk gyakrabban méréseket és tervezzük meg előre ünnepi étrendünket! Vezethetünk akár naplót is, í­gy nyomon követhetjük, hogy miből mennyit ettünk, és hogyan hatottak szervezetünkre a különböző fogások. Fontos, hogy a menü megtervezése előtt konzultáljunk a kezelőorvossal.

2. Mozogjunk!

A testmozgással is sokat tehetünk azért, hogy kontroll alatt tartsuk vércukorszintet és a vérnyomást, illetve megakadályozzuk a testsúlygyarapodást. A sport segí­t ellensúlyozni a karácsonyi időszak alatt elfogyasztott nagy ételmennyiséget. Bár az ünnepekkor nem esik túl jól a mozgás, érdemes beiktatni a napirendünkbe az olyan időszakokban is, amikor az átlagosnál többet eszünk.
Az edzés elősegí­theti az emésztést is, emellett fokozza az anyagcserét, és csökkenti stresszt. Nem kell több órát az edzőteremben tölteni, az is megteszi, ha időnként teszünk egy nagyobb sétát a környéken, elmegyünk kocogni, vagy tornázunk egy kicsit otthon. Ezekkel a tevékenységekkel máris sokat tettnk az egészségünkért.

3. Kí­mélő főfogások

Az egészséges táplálkozás alapja a zöldségekben gazdag étrend, illetve a mérsékelt zsí­r-, só- és cukorbevitel. Nincs szükség feltétlenül speciális alapanyagokra vagy radikális átalakí­tásokra, a jelszó azonban mindig a mértékletesség! A karácsonyi fogást könnyedén egészségesebbé és kí­mélőbbé tehetjük, ha például leszedjük a pulyka bőrét, vagy nem adunk vajat a párolt zöldségekhez.

További hasznos tippeket ITT találnak.

Megosztom