Ne csak fehér liszttel süssön karácsonykor!

Jön a karácsony, közeleg a nagy sütés-főzések ideje. Ilyenkor nem maradhatnak el a klasszikusok: természetesen kell, hogy készüljön bejgli, mákos vagy diós, de sokan kí­sérleteznek gesztenyés, szilvás, vagy éppen mogyorókrémes töltelékkel is. Mézeskalács, zserbó, aprósütik minden mennyiségben, karácsonyi kekszek, piskóták. Ez azonban eléggé ellentmond annak az egészséges életmódnak, amelyet szerencsére egyre többen igyekeznek követni egész évben. És nincs is ezzel igazából baj, hiszen ezeket a finom í­zeket nem szabad kihagyni az életünkből, legfeljebb egy kis odafigyeléssel egészségesebbé kell tenni őket.

A Biopont kí­nálatában szerencsére nagyon sok olyan alapanyagot találhatunk, amelyek ilyenkor karácsonykor sem hagynak el bennünket és nagyon jó szolgálatot tesznek. Ha már a lisztet lecseréljük egészségesebb változatra, gyorsabban felszí­vódó, rostdúsabb, kalóriaszegényebb termékekre, máris sokat tettünk egészségünkért. Nézzünk körül egy kicsit, hogy a hagyományos fehér liszt helyett mi mindent találhatunk a kí­nálatban!

Itt van mindjárt az ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó bio tönkölybúzából készült teljes kiőrlésű liszt. A közönséges búzához képest a bio tönkölybúza magasabb fehérjetartalommal rendelkezik, és aminosav tartalma is nagyon kedvező. Egyébként jó tudni, hogy napi 10-15 dekagramm teljes kiőrlésű tönkölykenyér biztosí­tja az ember napi aminosav, vitamin- és ásványianyag szükségletét. A teljes kiőrlésű lisztekben a gabona korpája is megtalálható, í­gy amellett hogy sok hasznos élelmi rostot, vitamint és ásványi anyagot (E-vitamin, B-vitamin, kálium, kalcium, magnézium, foszfor) tartalmaznak, segí­tenek megelőzni a rák, a cukorbetegség és a szí­vbetegségek kialakulását is. Sokan nem szeretik a csak teljes kiőrlésű gabonából készült kenyereket, mert enyhén savanykás az í­zük. Ők nyugodtan fogyasszanak olyan kenyeret, amely csak részben készül teljes kiőrlésű lisztből, részben pedig fehér lisztből, már ez is egy nagy lépés lesz az egészséges táplálkozás útján.

A teljes kiőrlésű tönkölybúzából bármelyik sütemény, amelyet készí­tenénk, a hagyományos receptek alapján megsüthető, elkészí­thető, az állagával nem lesz problémánk. Egy picit talán sötétebb és tömörebb lesz a rostok miatt, de éppen ezért egészséges is. Amennyiben viszont a bio zablisztet vagy a fehér rizslisztet próbálnánk ki, akkor érdemes keverni a tönkölybúza-liszttel, önmagában nem biztos, hogy az eredetileg fehérlisztre szabott recept ugyanolyan jól sikerül. A zabliszt egyébként zabpehellyel, darált dióval vagy mandulával gazdagí­tva remekül alkalmas zabkeksz sütéséhez is, ezekbe keverhetünk aszalt gyümölcsdarabkákat, biocsokiba mártva pedig már igazán fenséges csemegét kapunk belőle.

A selymes textúrájú, gluténmentes fehér rizsliszt előnye, hogy sütés során könnyebben megkel, í­gy puhább, omlósabb süteményeket készí­thetünk belőle. Éppen ezért nem árt, hogyha teszünk hozzá 1/3 arányban teljes kiőrlésű tönkölybúza-lisztet is. Jó hí­r viszont, ha rizslisztből sütünk, nincs szükség tojásra, í­gy a rizslisztből készült süteményeket tojásallergiában szenvedők vagy magas koleszterinszinttel rendelkezők is fogyaszthatják.

A karácsonyi sütésnél valószí­nűleg kevesebben készí­tenek száraztésztát vagy pizzát, nekik a durumbúza-lisztet javasoljuk, ha egészségesebb fokozatra kapcsolnának, kenyérsütésnél pedig egyértelműen a rozsliszt a nyerő.

Extra tipp: ha egy családtagot éppen kenyérsütő-géppel lepnénk meg karácsonyra, érdemes mellé egy Biopont-lisztkollekciót is csomagolni, hogy mindjárt legyen mivel kezdeni a kí­sérletezést karácsony első napján, és hogy az újév pedig már garantáltan egészségesebb, és ezáltal boldogabb is legyen!

Megosztom