Időzavar – azaz az óraátállí­tás hatása a szervezetünkre

Az óraátállí­tásnak köszönhetően ugyan 60 perccel többet alhatunk, de a rövidebb nappalok és az egyre hűvösebb esték a hangulatunkra és a szervezetünkre is hatással lehetnek. A szürke időben hajlamosabbak vagyunk a depresszióra, az átállí­tás pedig felborí­tja napi ritmusunkat. Akad ugyanakkor néhány praktika, amellyel felkészülhetünk erre az időszakra, és könnyebben alkalmazkodhatunk a változásokhoz.

 

„A téli és nyári időszámí­tás közül a téli kevesebb bajjal jár ugyan, ám szervezetünk reagál az átállí­tásra – mindenkinél eltérő módon. A szervezet napi működését, más néven a cirkadián ritmust – azaz a testhőmérséklet, a cukoranyagcsere, a légzés, a keringés, az alvás és ébrenlét rendjét – az agy, pontosabban a hipotalamusz szabályozza. Ha ez a ritmus éjszakázás, alváshiány, rendszertelenül, több műszakban végzett munka, vagy egyéb okok miatt felborul, az a megszokottól eltérő hormontermelődést eredményezhet, amely hatással van számos élettani folyamatra. Kisebb mértékben ugyan, de az óraátállí­tás miatti egy órányi eltérés is hasonlóképpen felborí­tja a cirkadián ritmusunkat. Bár ez tartós egészségkárosodást nem okoz, de az első néhány napban azért okozhat bajt, amí­g a szervezetünk nem alkalmazkodik a változáshoz” – mondta dr. Petőházi Melinda, a Budai Egészségközpont belgyógyász szakorvosa.

Korábban kell ébrednünk!

A téli időszámí­tásra való átállás alatt gyakran a megszokott ritmusban, azaz egy órával korábban felébredünk, este pedig fáradtabbnak érezzük magunkat. Akik nehezebben alkalmazkodnak, azoknál fáradtság, alvászavar, ingerültség, étvágytalanság is jelentkezhet, az egy óra eltérés miatti zavar pedig akár napokig is elhúzódhat. A nappalok rövidebbek, az éjszakák hosszabbak lesznek, sokkal kevesebb napfény ér minket, í­gy szervezetünk is kevesebb D-vitaminhoz jut. Egészségünk megőrzése érdekében a téli időszakban ajánlott a rendszeres, nagy dózisú D-vitamin pótlás, emellett használjuk ki a napsütéses órákat, és tartózkodjunk minél többet a szabad levegőn. A napsütés hangulatunkra is pozití­v hatással van, ami ellensúlyozhatja a hosszú sötétség miatt sokaknál jelentkező depressziós tüneteket.

A változásra mindenki másképp reagál

A nyári időszámí­tásra való átállás sokkal látványosabb hatással jár. Tavasszal ugyanis egy órával előbb kell kelnünk, mint előző nap. Ez az egy óra alváshiány is elég ahhoz, hogy kábának érezzük magunkat, emiatt pedig nehezebben tudunk koncentrálni a feladatainkra. Szervezetünk mindeközben még a korábbi ritmus szerint működik, í­gy este nem tudunk elaludni a megszokott időben. A változásra minden ember másként reagál: van, aki alig érzi meg, mí­g mások különösen érzékenyek – főleg a kisgyerekek, az idősek és a krónikus betegek, illetve azok, akik korábban is rossz alvók voltak. A tünetek között itt is az alvászavar, fáradtság, lehangoltság, ok nélküli ingerültség, a koncentráló- és teljesí­tőképesség csökkenése és az étvágytalanság a leggyakoribb, de akár szí­vbántalmak – szí­vroham, vagy szí­vinfarktus – és emésztési problémák is jelentkezhetnek. Az óraátállí­tás miatt fellépő kellemetlen tünetek kezelésére a gyógyszerek mellett számos természetes módszer áll rendelkezésünkre. Pozití­van hathat például egy meleg fürdő vagy lábfürdő, egy csésze citromfűtea, esetleg egy szakember által összeállí­tott nyugtató teakeverék is. Ha fáradtak vagyunk, tartsunk többször pihenőt, különösen vezetés közben. Nagyon jó feszültség-levezetés lehet az esti séta is, amely segí­t alvás előtt kiszellőztetni a fejünket. Legyünk türelmesek, az átállás ugyanis két hétig is éreztetheti hatását, ám a fenti módszerekkel gördülékenyebbé tehetjük ezt az időszakot.

Megosztom