2017.11.21. ,

nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

A biciklitúrákkal kapcsolatban igencsak izomlázas emlékek élnek bennem, vagyis éltek bennem mostanáig. Az egyetemi évek alatt ugyanis nem volt ritka, hogy naponta 80-100 kilométert kerekeztünk, és csak nagyon ritkán álltunk meg pihenni. Nos, ezeket a kissé kellemetlen élményeket teljesen feledtette velem most egy háromnapos túra a dél- és kelet-stájerországi kerékpáriutakon, amely kukorica- és tökföldek, valamint szőlőbirtokok között vezetett.
Budapestről három-négy órás autóút vezet Bad Radkersburgba, a Mura partján fekvő hangulatos kis osztrák városkába, ahonnan a mi utunk indult. Kerékpárt vihetünk magunkkal, de akár bérelhetünk is, a panziók, hotelek általában tartanak erre a célra bicikliket. Sőt, elektromos kerékpárral is róhatjuk az utakat, néhány helyen ilyet is lehet kölcsönözni, napi 20-25 euróért. De ne gondolják, hogy ezzel az eszközzel nem kell megdolgozni a kilométerekért! Az elektromos bicikli csak rásegít a tekerésre, könnyebb vele a haladás. Természetesen ki is lehet kapcsolni a készüléket, és akkor hagyományos kerékpárként használhatjuk. Az a jó benne, hogy a négy fokozatnak köszönhetően eltérő mértékű segítséget kérhetünk tőle, fáradtságunktól függően. Ha pedig a csapat tagjai nem egyformán edzettek, mindenki beállíthatja a neki megfelelő támogatás nagyságát, és így senki sem kullog majd hátul izzadságtól csatakosan.

A tökmag országa

Első nap a stájerországi termálvidékhez tartozó Bad Radkersburg körül tettünk egy húsz kilométeres bemelegítő túrát, útközben megálltunk egy-egy forráskútnál, hogy megkóstolhassuk a jódos termálvizet, amelyről a környék híres. Lehet, hogy az ízületeknek jót tesz ez a víz - erről magunk is meggyőződhetünk a gyönyörű helyi termálfürdőben (www.parktherme.at) -, de inni szerintem nem igazán kellemes. Egy-két óra könnyed kerekezés után jólesett a séta Bad Radkersburg óvárosában, ahol virágokkal díszített kis színes házak, bájos belső udvarok sorakoznak. Itt található a Puchhaus, ahol a világhírű Johann Puch feltaláló, a grazi autógyár alapítója tanulta ki a lakatosszakmát. A városkát a Mura folyó szeli ketté, a másik partjára eső városrész már Szlovéniához tartozik, ahova egyszerűen átsétálhatunk egy kis hídon.

Estére alaposan megéheztünk, ám vacsora előtt még beugrottunk egy helyi termelőhöz, aki a vidékre jellemező illatos Izabella kékszőlőből készít borokat. Vacsorázni egy régi kis várból kialakított étterembe (Türkenloch, Bad Radkersburg, Langgasse 10.) mentünk, ahol igazi kulináris élményben lehetett részünk. Vulcano sonkába csavart sütőtök, sütőtökkrémleves, vajpuhára párolt marhahús almás tormával, rántott csirkecomb krumplisalátával és tökmagolajjal meglocsolt, kandírozott tökmaggal díszített vaníliafagyi volt a menü - természetesen a felét sem bírtam megenni, de mindenbe belekóstoltam. És isteni volt! Nem is gondoltam, hogy a sütőtököt ilyen sokféleképpen lehet szervírozni, különösen a fagyival kínált magok és olaj lepett meg a legjobban. A négynapos úton egyébként szinte mindenhol kínáltak sütőtökből, tökmaggal és olajjal készült ételeket; hihetetlen, mennyiféleképpen tudják feldolgozni ezt az egyszerű zöldséget!

Szelfi a Mura felett, ebéd az úszó malomban

A következő napon a Stájer borvidék kerékpártúra 1. szakasza várt ránk, egy bő ötven kilométeres út, amelynek célállomása Leibnitz. Szinte végig a Mura mellett tekertünk az R2 jelzésű úton, hol napsütésben a kukoricaföldek és tökmezők között, hol árnyékban a folyó menti erdőben. Szerencsére a vidék inkább sík, olykor akad csak egy-két kisebb emelkedő. Ebben az esetben azonban ott az elektromos bicikli, amely ilyenkor sem hagy cserben. Ám sosem fáradtunk el teljesen, mert mielőtt már épp feladtuk volna, mindig megálltunk valamilyen nevezetességnél. Felmásztunk például egy fémszerkezetű kilátóra, ahol csodás szelfik és fotók készültek, háttérben a zubogó Murával és árterével.

Bekukkantottunk egy helyi termelőhöz (Käferbohnen-Kabinett, Halbenrain, www.baecksteffl.at), aki a kissé feledésbe merült tűzbabnak (más néven törökbabnak) szeretné visszaadni egykori rangját. Kis üzletében kapható például szárazbab, konzervbe csomagolt bab, babolaj, babbal és Izabella szőlővel ízesített csokoládé, babos szőlős lekvár.
A következő állomás a murecki hajómalom volt, ahol megebédeltünk a hangulatos vízparti étteremben (ismét sütőtökkrémlevest!), és megnéztük az úszó malmot. Az 1997-ben felújított épületet egykoron le- és felúsztatták a vízen, majd ott kötöttek ki vele, ahol éppen őrölni akartak valamit a gazdák. Ma ez az egyetlen ilyen szép állapotában megőrzött úszómalom Közép-Európában.

És hogy minként folytatódtak biciklis kalandjaim, azt a Családi Lap októberi számában olvashatják el.

A kommenteléshez be kell jelentkezni.