Szabad diétáztatni a gyermeket?

A gyermekek diétáztatásáról Henter Izabellát, az MSc az Egészségügyi Szakmai Kollégium Dietetika, humán táplálkozás Tagozat vezetőjét, dietetikus és egészségügyi menedzserét kérdeztük.

„Fontos tudatosí­tani a szülőkben, hogy a gyermek az nem kisfelnőtt! Nekik még nem működik úgy az emésztőrendszerük, az idegrendszerük. Gyenge a nyelőcső-reflexük és nem olyan a bélflórájuk, mint nekünk. Nem termelődnek úgy az enzimei egy gyermeknek, ezért nem adhatjuk ugyanazt, mint egy felnőttnek.”

A gyermekkori túlsúly éppúgy veszélyes lehet, mint ha a mi rossz étkezési szokásainkat ráerőltetnénk a gyermekeinkre. Henter Izabella szerint vannak olyan diéták, amik kifejezetten ártalmasak a 1-3 év közötti gyermekek növekedésére. Ilyen például a makrobiotikus diéta, ami elképesztően káros pl. az idegrendszer fejlődésére.

Erre figyelj!

Henter Izabella tanácsai a következők: fél és egyéves kor között nagyon fontos a gyermek idegrendszerének, hogy megfelelő vas jusson a szervezetébe. 1-3 éves korig nem ajánlott semmilyen szélsőséges, “ezt megvonom, abból többet adok-diéta”. Igazából 6 éves koráig a gyermeknek az lenne a célszerű, ha kiegyensúlyozott és vegyes étkezései lennének. A szakember hozzátette, a kisdedeknek és az ovisoknak sok főzeléket kéne enniük és nem készételeket. Utalt ezzel arra, hogy több kisgyermekeket ellátó intézmény a szomszédos étteremből rendeli az ebédet a kicsiknek is.

Igen vagy nem?

A dietetikus szerint ha valaki már több éve, biztosan alkalmaz saját magánál egy olyan diétát, aminek szakmailag is utánanézett és nem csak érzelmi (netán divat) alapján választott, akkor alkalmazható gyermekeken is a későbbiekben. Ehhez elengedhetetlen az orvosi és a hozzáértő pl. dietetikus szakemberrel való konzultáció.

Egy 2009-ben kiadott Amerikai Dietetikus Társaság állásfoglalás szerint bármelyik korosztályban lehet vegetáriánus étrendet folytatni. Az a lényeg, hogy közben funkcionális élelmiszereket és étrend-kiegészí­tőket is alkalmazzanak, hogy mindent megkapjon a szervezet és ezt egy szakember is ellenőrizze pl. vérkép, stb. alapján.

Henter Izabella szerint azonban egy fejlődő szervezetnek nagyobb szüksége van szénhidrátokra, hiszen a gyerekek még növésben vannak. „Az, hogy reggel csak gyümölcs, ebédre meg fitneszebéd van, az nem jó. A kicsiknek szüksége van elegendő, vegyes minőségű szénhidrátra is. Az ovisok, bölcsisek nagyon sokat mozognak, kevésbé kell az elhí­zástól tartani. Iskolás korban viszont, mikor sokat ülnek, már érdemes inkább zöldséget és gyümölcsöt bevinni a szervezetükbe, de továbbra is fontos a megfelelő fehérje és zsiradék is. A folyadékfogyasztás is egy sarkalatos pont, legjobb szomjoltó a ví­z, az édes levek sok felesleges kalóriát rejtenek!”

Egyet azért lássunk be, inkább az egészséges, vegyes táplálkozást érdemes választanuk, mert akkor nem lesz szükségünk kiegészí­tőkre. De ha mindenképp kiskortól különleges életmódot szeretnénk a gyermekünknek, akkor feltétlenül magasan kvalifikált szakemberhez kell fordulni.

Megosztom