Túl sok a cukor az ételekben

Ha cukorról van szó, sokaknak az az édességek, csokoládé, fagylalt jut az eszébe. ím jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy számos egyéb termék is tartalmazhat hozzáadott cukrot.

Ezt egyrészt a fogyókúrázók, másrészt a szénhidrát anyagcsere problémával küzdők számára is fontos észben tartani. Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa összeszedte azokat a termékeket, melyeknél érdemes körültekintőnek lenni!

Kényelmi termékek: Bár sok időt lehet spórolni a félkész ételek, leves porok, leveskockák használatával, de ezek általában hozzáadott cukrot, sót és í­zfokozókat is tartalmaznak. Szomorú tény, hogy a legtöbb kethup több cukrot tartalmaz, mint paradicsomot, és ha egy könnyű salátával szeretnénk zárni a napot, akkor lehetőleg ne előre elkészí­tett saláta öntet válasszunk, mert ezeknek a többsége szintén magas cukor-és zsí­rtartalommal rendelkezik.

Light termékek: A fogyókúrázó hölgyek gyakran keresik a light termékeket a boltok polcain, miközben nem is sejtik, hogy ez a kifejezés 2 dolgot is jelenthet: vagy a zsiradék vagy a cukor tartalmát csökkentették az adott terméknek, í­gy könnyen járhatunk úgy, hogy a light joghurt bizony tele van cukorral és csupán a zsiradék tartalma lett alacsonyabb.

íœdí­tő italok: Megdöbbentően sok hozzáadott cukrot tartalmaznak a hagyományos üdí­tő italok. Fél liter Cola például 11

teáskanálnyi cukrot tartalmaz, és gyakran az í­zesí­tett ásványvizek sem édesí­tőszerrel készülnek.
Cukormentesnek hangzó ételek: Müzli, étcsokoládé, zabkeksz sokak számára nagyon diétásnak tűnnek, ám ha alaposabban áttanulmányozzuk a cí­mkéket, rájövünk, hogy ezek is gyakran tartalmaznak hozzáadott cukrot, ráadásul nem is keveset, í­gy mielőtt megvásárolná őket, mindenképp nézze meg, miből is készültek- figyelmeztet Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa.

Édes alkoholok: Az alkoholoknak egyébként is magas a kalória tartalma, ám ha nem száraz változatot választunk, akkor a cukor tartalomra is figyelni kell. 1-1 édes bor természetesen visszamaradt cukor tartalma az üdí­tőkkel veszekszik, mí­g a likőrökhöz hozzáadott cukor mértéke ennek többszöröse is lehet.
Aszalt gyümölcsök: A gyümölcsökről sem a magas cukor tartalom az első, ami az ember eszébe jut, de azt nem árt tudni, hogy aszalt gyümölcsök koncentráltan tartalmaznak gyümölcscukrot. Ettől, persze még kis mennyiségben nyugodtan fogyaszthatjuk őket – ha nincs szénhidrát anyagcsere problémánk-, de sajnos számos márka még pluszban tartalmaz hozzáadott cukrot is.

Amiről sosem gondolnánk: Számos gyógyszer és étrend-kiegészí­tő is rejtett cukorforrás lehet, í­gy egy megfázás ellni ital, torokfájás elleni szopogató tabletta, pezsgőtabletták, vitaminok esetében is ellenőrizni kell az összetételt!

Jó tanács

Amit tehet a rejtett cukrok elkerülése érdekében az az, hogy tudatosan vásárol, és mindig elolvassa el a vásárolt termékek cí­mkéit. A rossz hí­r, hogy nem csak a cukor szót kell keresni, hiszen az alábbi kifejezések mindegyike a hozzáadott cukor tartalomra utal:
• cukor, barnacukor, nádcukor
• invertcukor
• méz
• szacharóz
• melasz
• glükóz, fruktóz, dextróz, maltóz
• szirupok közül: glükóz-fruktóz szirup, magas-fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS), kukoricaszirup, keményí­tőszirup, juharszirup, agave szirup, rizsszirup

Megosztom