2018.08.16. ,
facebookrss


LEGFRISSEBB SZÁM

cimlap

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Email*
Név*


Túl sok a cukor az ételekben

Rengeteg cukrot tartalmazhatnak az egészségesnek látszó élelmiszerek is.

2015.01.15  17:18   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Ha cukorról van szó, sokaknak az az édességek, csokoládé, fagylalt jut az eszébe. Ám jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy számos egyéb termék is tartalmazhat hozzáadott cukrot.
Ezt egyrészt a fogyókúrázók, másrészt a szénhidrát anyagcsere problémával küzdők számára is fontos észben tartani. Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa összeszedte azokat a termékeket, melyeknél érdemes körültekintőnek lenni!

Kényelmi termékek:
Bár sok időt lehet spórolni a félkész ételek, leves porok, leveskockák használatával, de ezek általában hozzáadott cukrot, sót és ízfokozókat is tartalmaznak. Szomorú tény, hogy a legtöbb kethup több cukrot tartalmaz, mint paradicsomot, és ha egy könnyű salátával szeretnénk zárni a napot, akkor lehetőleg ne előre elkészített saláta öntet válasszunk, mert ezeknek a többsége szintén magas cukor-és zsírtartalommal rendelkezik.

Light termékek: A fogyókúrázó hölgyek gyakran keresik a light termékeket a boltok polcain, miközben nem is sejtik, hogy ez a kifejezés 2 dolgot is jelenthet: vagy a zsiradék vagy a cukor tartalmát csökkentették az adott terméknek, így könnyen járhatunk úgy, hogy a light joghurt bizony tele van cukorral és csupán a zsiradék tartalma lett alacsonyabb.

Üdítő italok: Megdöbbentően sok hozzáadott cukrot tartalmaznak a hagyományos üdítő italok. Fél liter Cola például 11
teáskanálnyi cukrot tartalmaz, és gyakran az ízesített ásványvizek sem édesítőszerrel készülnek.
Cukormentesnek hangzó ételek: Müzli, étcsokoládé, zabkeksz sokak számára nagyon diétásnak tűnnek, ám ha alaposabban áttanulmányozzuk a címkéket, rájövünk, hogy ezek is gyakran tartalmaznak hozzáadott cukrot, ráadásul nem is keveset, így mielőtt megvásárolná őket, mindenképp nézze meg, miből is készültek- figyelmeztet Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa.

Édes alkoholok: Az alkoholoknak egyébként is magas a kalória tartalma, ám ha nem száraz változatot választunk, akkor a cukor tartalomra is figyelni kell. 1-1 édes bor természetesen visszamaradt cukor tartalma az üdítőkkel veszekszik, míg a likőrökhöz hozzáadott cukor mértéke ennek többszöröse is lehet.
Aszalt gyümölcsök: A gyümölcsökről sem a magas cukor tartalom az első, ami az ember eszébe jut, de azt nem árt tudni, hogy aszalt gyümölcsök koncentráltan tartalmaznak gyümölcscukrot. Ettől, persze még kis mennyiségben nyugodtan fogyaszthatjuk őket - ha nincs szénhidrát anyagcsere problémánk-, de sajnos számos márka még pluszban tartalmaz hozzáadott cukrot is.

Amiről sosem gondolnánk: Számos gyógyszer és étrend-kiegészítő is rejtett cukorforrás lehet, így egy megfázás ellni ital, torokfájás elleni szopogató tabletta, pezsgőtabletták, vitaminok esetében is ellenőrizni kell az összetételt!

Jó tanács

Amit tehet a rejtett cukrok elkerülése érdekében az az, hogy tudatosan vásárol, és mindig elolvassa el a vásárolt termékek címkéit. A rossz hír, hogy nem csak a cukor szót kell keresni, hiszen az alábbi kifejezések mindegyike a hozzáadott cukor tartalomra utal:
• cukor, barnacukor, nádcukor
• invertcukor
• méz
• szacharóz
• melasz
• glükóz, fruktóz, dextróz, maltóz
• szirupok közül: glükóz-fruktóz szirup, magas-fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS), kukoricaszirup, keményítőszirup, juharszirup, agave szirup, rizsszirup
forrás: Budai Endokrinközpont





A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás