így főzz halat karácsonyra – tippek és ötletek

Az ajánlott heti egy-két alkalom helyett a magyarok többsége csak karácsonykor eszik halat, ilyenkor a rántott ponty és a halászlé a sláger, pedig kis odafigyeléssel változatosabb és még egészségesebb halfogásokat is összeállí­thatunk. Varga Anita dietetikus ad tippeket, mire figyeljünk, ha halat szánunk a családnak.

Halat enni kimondottan egészséges, jó választás ez az étel akkor is, ha éppen nem karácsonyi vacsorát készí­tünk elő. „A halak magas koncentrációban tartalmazzák a szervezetünk számára nélkülözhetetlen telí­tetlen zsí­rsavakat, teljes értékű fehérjéket, vitaminokat és ásványi anyagokat, ráadásul könnyen emészthetők és nagyon í­zletesek” – árulta el Varga Anita, az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet dietetikusa. Sok magyar azonban nincs tisztában azzal, hogy hogyan lehet a halat egészségesen és változatos formában elkészí­teni. íme, néhány fontos tudnivaló a halételekről:

Ne süssük túl: Annak érdekében, hogy halételünk készí­tésekor minél kisebb legyen a tápanyagveszteség, ügyeljünk az olaj vagy zsiradék mennyiségére és hőmérsékletére! Ne süssük a halat sokáig, magas hőfokon, hiszen ilyenkor a felhevült zsiradék összetevői kedvezőtlenül hatnak az ételre, arról nem is beszélve, hogy ilyenkor a hal sok olajat vehet fel, í­gy kalória tartalma is megnőhet.

Sózás helyett fűszer: Halételek esetében a hagyományos konyhasó helyett részesí­tsük előnyben a friss, zöld fűszernövényeket! Az oregánó, tárkony, bazsalikom, petrezselyem vagy a metélőhagyma remek alternatí­vája a túlzott mennyiségben fogyasztott, szí­v- és érrendszeri betegségek kialakulásához vezető sónak. Kiváló í­zesí­tője lehet a halaknak még a fokhagyma, bors, citrom, pirospaprika, paradicsom, kapribogyó, spenótlevél és a mustár is.

Nem árt egy kis irdalás: Szálkásabb halak készí­tése során nagy segí­tségünkre lehet az irdalás, azaz a halhús szálkátlaní­tása. Akkor végzünk jó munkát, ha minél sűrűbben, a hal egész hosszában 2-3 milliméterenként irdalunk, felfele haladva a hal gerincéig (a hasát nem kell). Ha jól csináljuk, hallhatóak is a kis reccsenések, ahogy az Y-alakú szálkák eltörnek. A jól beirdalt hal egyrészt hamarabb átsül vagy átfő, másrészt az elkészült halételünk í­gy könnyebben fogyaszthatóvá válik.

Vegyük elő a kreativitást: A karácsonyi menü tervezésekor használjuk bátran a kreativitásunkat! Ne ragadjunk le a hagyományos halászlénél vagy a rántott halnál: fogyasszuk a halat párolva, főzve, sütve, grillezve, tűzdelve, vagy akár pástétom formában, halból gazdag salátákat is lehet készí­teni, de egyben sült, pörkölt, paprikás, vagy rakott, töltött formájában is kiváló.

Két kiváló választás: Kiváló karácsonyi menü lehet például az egészben sült fokhagymás-citromos süllő, vagy a diós-gombás töltött ponty igény szerint burgonyasalátával, vagy vegyes zöldségkörettel.

Magyarországon európai szinten is kevés halat eszünk. A Halászati Operatí­v Program (HOP) Kapj rá! kampánya arra buzdí­tja a magyarokat, hogy a tengeri és édesví­zi halakat rendszeresen, és minél változatosabb formában fogyasszák.

Megosztom