A megelőzés fontossága a fogászatban

Ha a betegség már egyszer kifejlődött, és a betegség visszafordí­thatatlan károsodásokat okozott, sokszor már késő beavatkozni, fokozottan igaz ez a fogászati megbetegedésekre. A jó száj higiéné és a prevenció alapja a helyes és rendszeres fogmosás, a jó minőségű fogkefe használata, az étkezések között rendszeresen cukormentes rágógumi rágása, és persze az évenkénti fogászati ellenőrzés.

A két nagy fogászati betegség a fogszuvasodás és a fogágybetegség lényegében bizonyos hajlamosí­tó tényezőket leszámí­tva a nem megfelelő szájhigiénia miatt a fogakon felhalmozódó dentális plakk következménye. A dentális plakk állandóan képződik és ha már egyszer kialakult sem öblí­téssel sem egyéb kémiai szerekkel nem távolí­tható el. Kezdeti stádiumban mechanikai dörzsöléssel, fogkefével vagy a fogorvosi székben polí­rozó kefékkel eltávolí­tható.

Egy időn túl azonban a plakkból fogkő képződik és ezt már a kiadós fogmosás sem távolí­thatja el, a kemény lerakódástól csak szakember szabadí­thatja meg fogainkat speciális eszközökkel. Egy bizonyos mennyiségű dentális plakk-kal mindenki együtt tud élni anélkül, hogy fogszuvasodást vagy parodontális gyulladást okozna. Ha a fogorvos vagy dentál-higiénikus időnként tökéletesen letisztí­tja a fogakat, megfelelő otthoni fogmosási gyakorlat mellett a szájüreg egészséges állapotban tartható. Ezért szükséges rendszeresen fogorvoshoz járni, még akkor is, ha nincs panaszunk.

Sajnos hazánkban a felnőtt lakosság nagyobb hányada csak panasz esetén fordul fogorvoshoz, vagy még akkor sem. Pedig klinikai vizsgálatok igazolták, hogy a rendszeresen családi fogorvoshoz járó páciensek fogazati állapota sokkal jobb, mint a csak akut panasszal fogorvoshoz forduló populációé. Amennyiben évente legalább egy alkalommal ellenőriztetjük szánk állapotát és a fogorvos tökéletesen letisztí­tja fogainkat akkor egyrészt kisebb a valószí­nűsége annak, hogy a korábban már fennálló fogbetegség tovább romoljon, vagy ha mégis, a fogorvos időben be tud avatkozni.

Ezeken a viziteken a fogorvos további, az életvitellel kapcsolatos tanácsokat is adhat, hogyan javí­tsunk a fogmosási technikán, milyen diétát folytassunk, vagy éppen hogy és mikor használjunk cukormentes rágógumit. Utóbbi sokat segí­t akkor, ha szánk szárazabb, vagy a fogkőképződés vagy fogszuvasodás hajlamunk erősebb.

Továbbá nagyon fontos a szájüreg egészének rendszeres kontrolja, az un. sztomato-onkológiai szűrés is, hisz hazánkban a szájüregi daganatok előfordulása igen gyakori és nagyon sok beteg csak előrehaladott gyógyí­thatatlan állapotba kerül már szakorvoshoz. Amennyiben rendszeresen ellenőriztetjük állapotunkat az esetlegesen kifejlődő daganat vagy daganat megelőző állapotok időben kerülnek felismerésre és az időben elkezdett kezelés jó eredményt ad.

Te is tehetsz a fogaid egészségéértElőször is el kell fogadnunk, hogy nagyon nehéz helyesen fogat mosni, ennek az a fő oka, hogy nem látjuk az eredményt. Ezért gondolatban össze kell raknunk a száj és a fogak belső szerkezetét, és tudatosan, odafigyelve kell fogat mosni. A jó minőségű fogkefe is fontos, maximum 4 sávos, kis fejű, közepes szőrkeménységű fogkefét érdemes választani. A fogmosások közötti időben pedig a cukormentes rágógumi segí­t a fogfelszí­nek tisztán tartásában, és a nyálképződés serkentésében. A megfelelő nyáltermelés optimális szinten tartja a száj belső állapotát, í­gy gátolja a baktériumok túlzott elszaporodását. A napi kétszeri alapos, minimum 2 percig tartó fogmosás mellett tehát, fontos az étkezések közötti, cukormentes rágógumi fogyasztása, valamint hogy ne felejts el évente új kontroll időpontot kérni a fogorvosodtól.

Megosztom