2018.09.24. ,
facebookrss


LEGFRISSEBB SZÁM

cimlap

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Email*
Név*


Napozzon okosan!

Bár a barna bőrrel számos bókot zsebelhetünk be, tudnunk kell, hogy a napozás valójában nem más, mint támadás saját sejtjeink ellen.

Petrás Lilla
2014.07.08  12:48   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Ám ha megfelelően védekezünk a káros sugarak ellen, akkor nemcsak sejtjeinket óvhatjuk meg, hanem bőrünk is szépen lebarnulhat.
A napfény aktivizálja a bőr festékanyagait, amelyek mini sejt-napernyőként védenek a további káros behatások ellen. Ebben a folyamatban az UV-A és az UV-B sugárzásnak van jelentősége. Bár mindkettő elősegíti a barnulást, a „B" sugarak esetében ez elenyésző, s komoly problémákat okozhatnak: rákkeltők, és még le is égünk tőlük. Azok a naptejek, amelyeken csupán faktorszám van feltüntetve, ezeket szűrik ki, míg a hatékonyan barnító „A" sugarakat átengedik. Csak ritkán, de sajnos az „A" sugarak is előidézhetnek tumorképződést. Ezt a „+" jelzéssel ellátott fényvédő krémekkel kerülhetjük el. Ám ha ilyen terméket választunk, nem alakul ki a kívánt barnaság, így nem jön létre az általa nyújtott természetes védelem sem. Ezeket a szereket különösen gyermekeknek, napallergiásoknak, valamint sugárkezelésen átesetteknek javasolják.

Béta-karotin, a védőpajzs
A napsugárzás egyik következménye a nagyfokú oxidáció, melynek során ún. szabad gyökök termelődnek szervezetünkben. Ezek gyakorlatilag megtámadják az egészséges sejteket, s szélsőséges esetben rákos elváltozást okoznak. Ezért nyaralás előtt, közben és után is érdemes nagy mennyiségű antioxidánst bevinni. A napozás okozta oxidáció hatástalanítására különösen a béta-karotin alkalmas, mivel gyökfogó tulajdonságán kívül önmagában is képes elnyelni a káros sugarak egy részét. Sőt támogatja a pigmentek aktivizálódását, így segítségével hosszan tartó és intenzív színt érhetünk el. Béta-karotinban gazdag a sárgarépa, sütőtök, paradicsom, sárgabarack. Az antioxidáns-utánpótlást külsőleg is támogathatjuk béta-karotin- vagy E-vitamin-tartalmú napvédő krémek használatával. De bekenhetjük magunkat kakaóvajjal is, amely kiváló flavonoid-, karotinoid- és vitaminforrás. Napozás közben szervezetünk sok vizet használ fel a károsodás elleni küzdelemhez. Ezért figyeljünk a fokozott folyadékbevitelre, hogy megakadályozzuk bőrünk idő előtti öregedését, kiszáradását.


A barnulás koreográfiája

Fokozatos napozással készítsük fel bőrünket a vízparti sugárzásra. Szoláriumot erre a célra kizárólag akkor használjunk, ha már nagyon nincs időnk, de a nyaralás első felében sem akarunk a nap elől bujkálni. Bár az új típusú szoláriumok kizárólag UV-A-t bocsátanak ki, hússzoros intenzitásuk következtében - alapvetően gyenge - rákkeltő tulajdonságuk is felerősödik. A mértékletesség szintén nagyon fontos, hiszen életünk során csak meghatározott mennyiségű időt tölthetünk a napon egészségkárosodás nélkül. Nagyjából úgy érdemes kalkulálni, hogy évente 50 olyan napozási alkalom nem jár kockázattal, amikor UV-B ellen védő krémet használunk. Ám a mennyiségen kívül a minőség is számít. A déli órákban a napsütés olyan erős, hogy szervezetünk nem tudja időben lereagálni. Ilyenkor folytassuk árnyékban a barnulást, hiszen a sugárzás 50-80 százaléka ott is ér minket.

Fontos szabály: új szezon, új krém! A hőmérséklet-változás, a levegővel, vízzel és homokkal való érintkezés romlékonnyá teszi a naptejeket, így a tavalyi termék hatékonysága nem garantált, sőt, irritációt is okozhat. Gyakori félreértés, hogy a magas faktorszám negatívan befolyásolja a barnulást, pedig csak annyit jelent, hogy sejtjeink mennyivel hosszabb ideig tudnak majd ellenállni a bőrkárosító sugaraknak. Vagyis, ha egyébként 15 perc alatt égünk le, akkor 6-os faktorú fényvédővel ez csak másfél óra múlva következik be, és csupán a rákot okozó UV-B enyhe színkeltő hatásáról kell lemondanunk.

Utókezelés
Napozás után ne használjunk zsíros testápolókat - mondja Király Brigitta, a Tian Szalon kozmetikusa. - Könnyű hidratáló termékekkel viszont támogathatjuk barnaságunk tartósságát. Leégés esetén hámképző, nyugtató, esetleg aloe verás zselékkel, kenőcsökkel segíthetjük a regenerálódást.

forrás: Családi Lap





A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás