Csökkentsük a testzsí­r-százalékot!

Tévedés azt gondolni, hogy a testsúly az egyetlen mérőszám, amely megmutatja, milyen formában vagyunk. Hiszen pusztán a kilók számából nem derül ki, milyen arányban zsí­ros vagy izmos a testünk. Borsos Péter személyi edző a testzsí­r-százalék jelentőségére hí­vta fel a figyelmet.

Mielőtt bárki úgy gondolná, hogy a zsí­r csakis káros lehet, fontos tisztázni, hogy a zsí­r szükséges, hiszen ez párnázza ki a vázrendszert, védi a belső szerveket, rész vesz a test hőmérsékletének szabályozásában, és tárolja a vitaminokat. Ráadásul az „éhezés” időszakaiban (amely akár egy fogyókúrát is jelenthet), a szervezet a tartalékokból tud gazdálkodni. Vagyis a cél nem a zsí­r teljes kiiktatása a szervezetből, csupán az egészséges szintre csökkentése.

Ráadásul a testzsí­r nem függ egyértelműen össze a testsúllyal. Képzeljünk el példaként egy rendszeresen sportoló nőt, akinek a testsúlyát jelentős részben az izomtömege teszi ki. Előfordulhat, hogy alatta többet mutat a mérleg, mint egy fogyókúrázó, de nem sportoló nő alatt, hiszen ő csupán az izomtömegéből veszí­tett. Ebben az esetben hiába mennek lefelé a kilók, a testzsí­r-százalék növekszik, mert a zsí­r nagyobb arányban lesz jelen kisebb testsúlynál is.

A testzsí­r-százalék határai

A test zsí­rtartalmát befolyásolja a nem és az életkor is, ezt figyelembe véve az alábbiak szerint alakulnak az arányok.

Nők
20-39 év között: 21 %-ig túl vékony, 22-33 % egészséges, 34-39 % túlsúlyos, 39 % fölött elhí­zott
40-59 év között: 23 %-ig túl vékony, 24-34 % egészséges, 35-40 % túlsúlyos, 40 % fölött elhí­zott
60 év fölött: 24 %-ig túl vékony, 25-35 % egészséges, 36-42 % túlsúlyos, 42 % fölött elhí­zott

Férfiak
20-39 év között: 8 %-ig sovány, 9-20 % egészséges, 21-25 % túlsúlyos, 25 % fölött elhí­zott
40-59 év között: 11 %-ig sovány, 12-22 % egészséges, 23-28 % túlsúlyos, 28 % fölött elhí­zott
60 év fölött: 13 %-ig sovány, 14-25 % egészséges, 26-30 % túlsúlyos, 31 % fölött elhí­zott

A számí­tások alapján kilogrammban is kifejezhető, ki mennyi zsí­rt tárol. Ha egy 60 kilós nőnek 22 % a testzsí­rja, akkor ő 60×0,22= 13,2 kg zsí­rral rendelkezik. Aki a testzsí­r-százalékát figyelembe véve a túlsúlyosnak számí­t, nem csupán esztétikai problémával kell számolnia, de nő a kockázata a szí­v-és érrendszeri betegségeknek, a magas vérnyomásnak, a mozgásszervi- és a cukorbetegségnek, a depressziónak, sőt, bizonyos daganatos betegségeknek is.

A zsí­r mennyisége csökkenthető

“Bár sokféle csodaszerről, diéta és mozgás nélkül ható mesés eljárásokról hallani, a zsí­r mennyiségét nem a „csodák” csökkentik – mondja Borsos Péter. – A legjobb módszer a heti legalább 3 x 1 óra intenzí­v edzés. A cél az, hogy megizzadjunk és lihegjünk, égessük a kalóriákat. A fogyás elérése részben azon is múlik, hogy kevesebb kalóriát vigyünk be (lehetőleg jó minőségű tápanyagokból) mint amennyit elégetünk. Remek zsí­régető az intenzí­v gyaloglás, a futás, a biciklizés és akár a csoportos aerobik órák. Emellett érdemes korlátoznunk a szénhidrát-bevitelt, fogyasszunk több fehérjét (legalább 1.5 -2 g/testsúly kg), zöldségeket, gyümölcsöket, valamint rengeteg folyadékot! A tudatos életmód az egészség, a fittség és a kellemes megjelenés legnagyobb „titka”.

Megosztom