Most kell szedni a D-vitamint

A D-vitamin nagy részét a szervezetünk saját maga állí­tja elő napfény hatására – az elmúlt hónapokat azonban inkább a szürkeség jellemezte. Ilyenkor különösen fontos a D-vitamin pótlása, amelynek már rövid távú hatásai is igazoltak.

A Semmelweis Egyetem I. sz. Belklinikán tavaly áprilisban készí­tett, a hazai lakosságot reprezentáló vizsgálati anyag rámutatott, hogy a lakosság több mint 90 százaléka D-vitamin-pótlásra szorul. A tél végére pedig minden ötödik magyar állampolgárnál súlyos D-vitamin-hiányállapot mutatható ki.

Ennek elsősorban az az oka, hogy a szervezetünk számára szükséges D-vitamin több mint 90 százaléka a bőrünkben képződik, amelyhez napfényre van szükség. Mivel azonban hazánkban késő ősztől kora tavaszig a napsugárzás nem elegendő a szükséges mennyiségű D-vitamin termelődéséhez, sokaknál hiányállapot lép fel. Ez hatással van többek közt a szí­v- és érrendszerre, az idegrendszerre, az immunrendszerre, befolyásolja a vércukorszintet, jelentős mértékben növelheti a depresszió, a fáradtság vagy az influenza kialakulását.

A tengeri halak, a tojás vagy a máj ugyan tartalmaz D-vitamint, sőt, már számos, ún. fortifikált, D-vitaminnal dúsí­tott élelmiszer is kapható a boltokban, de gyakorlatilag táplálkozás útján még í­gy is lehetetlen fedezni a szervezet megemelkedett napi szükségletét. Ezért az egészséges táplálkozás, rendszeres mozgás mellett napi 2000 NE egység (jelentős túlsúly esetén 4000 NE), megbí­zható gyártótól származó D-vitamin szedése is javasolt.

A számí­tások szerint hosszú távon csupán a hiányállapot megszüntetésével 2-3 évvel nőne a magyarok átlagéletkora, jelentősen csökkenne a csonttörések, csontritkulásos megbetegedések száma, sőt, bizonyos ráktí­pusok előfordulási valószí­nűsége is.

Megosztom