A gyors fogyókúrák hizlalnak?

A „Hogyan fogyjak gyorsan?” kérdést í­rják be a legtöbben egy bizonyos internetes keresőbe. Az viszont már jóval ritkább, hogy az „egészséges fogyás” keresőszavakkal próbálkozzon valaki. Holott dr. Katona Evelin endokrinológus szerint a tartós fogyás titka az egészséges életmód.

Miért nem eredményesek a gyors fogyókúrák?

Az emberek többsége szeretne fogyni, minél gyorsabban, annál jobb! Vajon tudják, hogy a villámdiéták döntő része elhí­záshoz és kövérséghez vezet? Ugyanis a gyors súlyvesztés nem csak egészségtelen, de szinte biztosan beindí­t egy ördögi kört és jojó-effektushoz vezet. De hogyan is működik ez a folyamat?

– Amikor a test kevesebb energiához jut, mint amennyit igényel, használni kezdi a tárolt energiáit. Első körben a glikogén készletekhez nyúl, mert ezeket könnyen glükózzá alakí­thatja. Az emberi test fő glikogén raktározói a máj és az izmok. Ha ez a forrás kifogy, a test elkezdi lebontani az izmokban található aminosavakat. Végül, amikor már a glikogént és a nem életfontosságú fehérjéket is felhasználta, csak akkor „nyúl” a zsí­rokhoz – ismerteti dr. Katona Evelin, az Oxygen Medical endokrinológusa.

– A glikogén és a fehérje azonban vizet tartalmaznak, tehát ha vesztünk belőlük, vizet veszí­tünk. A villámdiéták egyik legnagyobb csapdája, hogy az elején bekövetkező gyors fogyástól belelkesülnek a fogyókúrázók, holott a leadott súly döntő része ví­z és nem igazán zsí­r. Ahhoz, hogy kb. fél kiló zsí­rt leadjunk, közel 3.500 kilokalória „deficitre” van szükség. A probléma az, hogy mire a szervezet eljut addig a pontig, hogy elkezdje felhasználni a zsí­rraktárakat, addigra már jelentős energiadeficitje van a villámdiéta miatt, ezért lelassul az anyagcsere.

Miért lassul le az anyagcsere?

A lelassult anyagcserének számos oka lehet. Fogyókúránál az agy hypothalamus nevű része érzékeli a zsí­rraktárak változásait és lelassí­tja az anyagcserét, hogy visszaszerezze a vesztett energiát. Ráadásul mire ehhez a szakaszhoz érünk, az aminosav- és fehérjeveszteség izomveszteséghez is vezet, és minél kevesebb az izom, annál lassabb az anyagcsere. Ekkor áll be egy komoly stagnálás a súlyvesztésben, ami persze sok diétázó kedvét szegi.

Ha pedig ekkor valaki feladja a szigorú diétát, gyorsan sok súlyt szed fel, ugyanis az agy arra utasí­tja a testet, hogy minél több energiát raktározzon. Ráadásul a csalódás sokszor még komolyabb túlevést generál.

Mára már bebizonyosodott, hogy a fogyókúrák rövidtávú hatásai hosszú távon nem fenntarthatók. Ráadásul a villámdiétázók köréből a csalódás és a biológiai mechanizmusok miatt sokkal több túlsúlyos és elhí­zott személy kerül ki. Vagyis leegyszerűsí­tve: a gyors kúrák kövérebbé tesznek.

A hí­zásnak, fogyásnak hormonális oka is lehet

Dr. Katona Evelin szerint nem lehetséges egészséges fogyást gyorsan produkálni. A tartós, kiegyensúlyozott súlyvesztéshez megfelelő táplálkozás, mozgás és kielégí­tő alvás szükséges – vagyis egy teljes életmód. A heti maximum fél-egy kilós fogyás az a tempó, amely fenntartható, tartós súlyvesztést eredményezhet.

– Ha valaki másfél kilónál többet fogy egy hét alatt, feltétlenül keressen fel egy orvost. Ugyanis a gyors súlyvesztés erősen növeli a csontritkulás, a depresszió, az alvászavarok és más egészségügyi problémák esélyét. Az akaratlan súlyvesztés mögött hormonális problémák is állhatnak, például pajzsmirigy rendellenességek, vagy éppen kezdődő cukorbetegség.

Természetesen a hí­zás hormonális hátterét is érdemes megvizsgálni, hiszen számos betegség oka és tünete is lehet a súlygyarapodás. Kifejezett elhí­zás esetében feltétlenül meg kell vizsgálni az anyagcsere működését és amennyiben hormonális okokra derül fény, el kell kezdeni a kezelést. Hosszútávon í­gy megindulhat a testsúly visszarendeződése, amit persze ebben az esetben is megfelelő életmóddal lehet támogatni.

Megosztom