A Facebook fogyasztó hatása

Kutatások sora bizonyí­tja, hogy a közösségi média minden formája hatékony fogyasztószer.

Fogyjunk közösen a Facebookkal!

A Facebook növeli a fogyókúrák hatékonyságát, legalábbis erről számoltak be amerikai kutatók. Egy munkahelyi diétás program részeként, a fogyókúrázók fele egy zárt csoportot hozott létre, ahol a résztvevők beszámolhattak eredményeikről, biztathatták, like-olhatták egymás sikereit, mí­g a csoport másik fele nem használta a Facebookot.

A közösségi támogatás nem volt eredménytelen. A Facebook-os fogyókúrázók közel 50 százalékkal több súlyt adtak le, mint a csoport másik fele. Ráadásul a fogyókúrával felhagyók aránya is kevesebb volt. A közösségi média segí­tsége nélküli csoport negyede menet közben felhagyott a fogyókúrával, mí­g a Facebook-os fogyókúrázók esetében ez az arány csak 18 százalék volt.

Sherry Pogota pszichológus szerint: “a fogyókúrázók a valós életbeli szociális hálójuktól kevés segí­tséget kapnak, egészen egyszerűen, mert a gyerekeinknek, szüleinknek más kihí­vásokkal kell megküzdeniük.” A közösségi média azonban összekötheti a fogyókúrázókat, és í­gy egymást ösztönözve, sokkal sikeresebbé tehető a diétázás.

Avatarral a súlycsökkenésért
De nem csak a közösségi média lehet hatékony segí­tség a fogyásban, hanem az online szerepjátékok is. Elizabeth Behm-Morawitz a Missuri Egyetem kutatója szerint a szerepjátékokban a játékosok olyan karaktereket alkothatnak meg, amilyenek lenni szeretnének, és ezeket a szerepeket ki is próbálhatják.
Ha a játékos sok időt tölt digitális karakterével, akkor annak személyisége és külső megjelenése a játékos énképére is visszahat. A 279 játékost vizsgáló kutatás szerint, akik erősen kötődtek avatarjukhoz, azok a valós életben is egyre egészségesebben és elégedettebben éltek. Behm-Morawitz szerint a digitális személyiség megalkotása a diétázásban is nagy segí­tséget jelenthet azáltal, hogy a résztvevő vizualizálja új, karcsúbb személyiségé
Képekkel az étvágy ellen

A Brigham Young University más megközelí­tésben ismerte fel a közösségi oldalak hasznosságát. Igen gyakori, hogy a közösségi médiára ételképeket töltenek fel a felhasználók: „ezt ettem reggelire, ilyen tortát sütöttem a gyereknek, romantikus vacsora”. Ilyen és ehhez hasonló bejegyzések sokasága található a Pinteresten és más közösségi oldalakon.

Ryan Elder az egyetem professzora szerint az ételek látványa úgy hat érzékszerveinkre, mintha azokat meg is kóstoltuk volna, í­gy csökkenti az étvágyunkat. Ennek bizonyí­tására 232 főből álló kí­sérleti csoportot hoztak létre. A kí­sérletben a résztvevők egyik felének sós, másik felének édes ételekről készült képeket kellett nézegetnie, majd a résztvevőknek földimogyorót adtak enni. Azoknak, akik sós ételeket ettek, kevésbé í­zlett a földimogyoró, sőt az édességet nézegetők között volt, akinek még a gyomra is megfájdult, pusztán a sok édesség látványától.

Bár egy-két kép még nem elegendő az étvágytalansághoz, ha Facebookozás közben legalább néhány tucat ételképpel találkozunk, az már hatékonyan csökkentheti étvágyunkat – a professzor szerint.

Csiripeld magad karcsúra!

A Dél-karolinai Egyetem kutatói a Twitter bejegyzések hatékonyságát vonták vizsgálat alá. Tanulmányukban 96 túlsúlyos embernek adtak okostelefonokat és online diétás programot. A csoport egyik fele kéthetente kapott tanácsokat, mí­g a másik felét megkérték, hogy rendszeresen adjon hí­rt eredményeiről valamint twitterezzen konzulensével és társaival a fogyókúrával kapcsolatban.
Bár mindkét csoport súlycsökkenéssel zárta a programot, a twitterezők lényegesen jobb eredményt értek el. A kutatók szerint tí­z csirip átlagosan fél százalékkal javí­totta a súlycsökkenést.

Megosztom