íœnnepek előtt minden szülő lázban ég: mit vegyen, milyen játékkal lepje meg gyermekét. Engedjék meg, hogy ? hiszen nyakunkon a Mikulás és a karácsony ? megpróbáljak néhány tanácsot adni.
Sok felnőttel találkoztam már, aki a játékszereket elsősorban önmagának veszi. Az apák például már másfél-két esztendős gyereküknek is szívesen vásárolnak (vagy vásárolnának) villanyvasutat (terepasztallal és minden szükséges tartozékkal együtt), vagy megveszik (vagy megvennék) a napjainkban divatos számítógépes játékokat is, egyszerűen azért, mert ők maguk nagyon szeretnének játszani vele. Félre ne értsenek: nem nehezményezem, ha a felnőttek játszanak, de ha egy fiatalos lelkű atya villanyvasút után áhítozik, legyen benne annyi bátorság, hogy azt önmaga számára vegye meg, ne áltassa környezetét (főleg pedig gyermekét) azzal, hogy ajándékba adja. A gyereknek ugyanis nagyon kevés öröme telik az ilyen ?ajándékban”, legfeljebb távolról nézheti, hogyan játszik vele az apja. Egyedül nem férhet hozzá a játékhoz, mert a szülők gondosan elzárják tőle. ?Egy vagyont fizettünk érte, nem engedhetjük, hogy tönkretegye!? ? mondják. Akkor már jobb, ha meg sem veszik a játékot: olcsóbb ? és a gyerek sem jár rosszabbul. Láttam olyan szülőt is, aki ugyan nem saját használatára, de mégis saját örömére vásárolta a játékokat. Az ilyen szülő általában így érvel: ?Nekem nem tudtak játékot venni a szüleim gyermekkoromban, azt akarom, hogy az én gyerekemnek mindene meglegyen!? Ezt az érvelést igazán megértem. Tudom, hogy ilyenkor a szülő a saját gyermekkorára gondol; hogy milyen sokszor állt vágyakozva a játékboltok csillogó kirakatai előtt, és milyen keveset kaphatott meg azokból a játékokból, amelyeket olyan nagyon szeretett volna. De kérem, gondolják meg: csakugyan mindennek az ellenkezője a helyes? A gyerek, akinek nincs módja szívből vágyakozni valami után, mert mindent megkap, mielőtt a kívánság határozott formát öltene benne, nem ismeri meg azt a tiszta örömet, amit az ajándék jelent, és igazán értékelni sem lesz képes a tárgyakat, amelyek körülveszik őt. Sajnos, olyan szülő is akad, aki a játékot önmaga helyett adja gyermekének. Ilyenkor, karácsony táján, az üzletekben a lehető legdrágább játékszereket keresi, mert a gyerekének szánt ajándékkal a saját lelkiismeretét nyugtatja meg. ?Tessék körülnézni a kisfiam szobájában ? mondja ?, mindene megvan, amit egy gyerek csak kívánhat magának. Ráadásul mindenből a legszebb, a legjobb, a legdrágább…, nem tudom, mi hiányozhat még neki?? Én tudom ? gondolom magamban (ha nagyon muszáj, meg is mondom) ?, a szülei hiányoznak, akik folyton sietnek, sohasem érnek rá, akik úgy vélik, hogy a drága ruhák és pompás játékok megvásárlásával eleget tettek valamennyi szülői kötelességüknek. Példájuk alapján foglaljuk most össze a helyes játékvásárlás legfontosabb alapelveit. Az életkornak megfelelő játék legyen. Bármilyen nagyszerű is egy játék, ha meghaladja a gyerek ? általában az életkorból adódó ? képességeit, rendeltetésszerű használatra alkalmatlan. (Tapasztalatom szerint a játékboltok eladói általában tudják, hogy egy-egy játékszer hány esztendős gyereknek ajánlható.) Részesítsük előnyben az ötletességet, alkotó fantáziát igénylő játékokat! A gyerek elsősorban azokat a játékszereket élvezi, amelyekbe ?belejátszhatja? gazdag fantáziavilágát, és a valóságot hűségesen másoló formák, eszközök nem kötik gúzsba alkotókedvét. Ötéves kora után a gyerek egyre jobban közeledik játékaiban is a valóság forma-, eszköz- és szokásvilágához, bár az alkotó játékok (például a különféle kockák, építőszekrények és így tovább) továbbra is fontos szerepet játszanak életében. Ne sajnáljuk a játékot. A játékszer a gyerek tulajdona, tehát semmi körülmények között se vegyünk olyan ajándékot, amit azután félünk a gyerek kezébe adni! Ne felejtsük el, hogy a gyerek szemében a játékszer értéke nincs arányban annak üzleti árával! Sokszor megfigyeltem már, hogy a gyerek jobban örült a doboznak, mint a benne levő méregdrága játékszernek. Ha nem veszünk túlságosan drága játékokat, az sem bánt bennünket annyira, ha a gyerek egy-kettőre szétszedi. Higgyék el: ilyen esetekben nem ?rosszaság? vagy rombolási vágy vezeti a gyereket, hanem a nagyon is emberi kíváncsiság: mi van belül? Figyelmeztessük, kérjük meg őt, hogy vigyázzon játékaira, de ne essünk túlságosan kétségbe, ha alkalomadtán a vágy olyan erőssé válik benne, hogy képtelen betartani ígéretét. Ne igyekezzünk azonnal pótolni az összetört vagy szétszedett játékszereket! Éspedig két okból ne: az egyik az, hogy a gyerek pompásan el tud játszani a törött vagy hiányos játékokkal is, a másik viszont egy nagyon fontos nevelési elv: a gyerek sohasem fogja komolyan venni figyelmeztetéseinket, ha megszokja, megtanulja, hogy a tönkrement játékok helyett úgyis azonnal újakat kap. Mindig tartsuk szem előtt a játékszerek esztétikai értékét, is! A játékszerek a gyerek legközelebbi környezetének részei, így az ízlés, a szépérzék fejlesztésében rendkívül fontos szerepet töltenek be. Vigyázzunk tehát, hogy a megvásárolt játékszerek színei lehetőleg élénkek, melegek, változatosak legyenek, az alakok, a formák pedig ízlésesek, esztétikusak. Nem baj az, ha a nyuszi piros, az elefánt sárga, a lényeg az, hogy kellemesek, kedvesek legyenek és ? nem tudom másképp fogalmazni ? jó legyen rájuk nézni. Minden szülőnek sikeres bevásárlást kívánok!