A felhőkről beszél, de a földön jár

Pataki Zita nem csak a nyárra tanácsolja azt, hogy éljünk meg minden pillanatot és hallgassunk az érzéseinkre. Neki ez bevált, és látszik is rajta, ahogy még azt is nyugodtan és derűsen mondja el, ha másnap elromlik az idő. Az RTL Klub időjárás-jelentője amúgy sok mindent fontosabbnak tart, mint az időjárást vagy a televíziót. Most éppen azt, hogy nemsokára saját cégében, a saját módszere szerint segítse azokat, akik szeretnék, de mégsem tudják megoldani egyedül, hogy teljes emberként, tudatosan éljenek meg minden pillanatot.

? Azt mondják idén tikkasztó, az átlagosnál melegebb nyár lesz.
? El ne higgye! Tíz napnál hosszabb időre nem megbízható az előrejelzés.

? A népi megfigyelésekben jobban hisz?
? Ilyen hosszú távon biztosabb a prognózisnál az, amit évszázadok alatt kitapasztaltak az emberek, nem? A népi jóslás szerint például, ha Szent György napján égzengés van, jó meleg lesz a nyár. Idén hatalmas vihar volt Szent György napján, tehát meglehet, hogy szép időnk lesz.

? A népi bölcsességeket miért emlegeti ilyen sokszor?
? Szerettem volna valami színt, valami rám jellemzőt vinni az időjárás-jelentésbe, amelyet azonosítani lehet és értéke van. Falun nőttem fel, Abasáron, gondoltam, megpróbálom felkutatni az időjárással kapcsolatos néphagyományokat. De figyelemmel kísérem a holdfázisokat, és a rekordokat is elmondom, hogy izgalmasabb legyen az amúgy néha száraz tartalom.

? A pedagógusi véna tehát a képernyőn is kiütközött.
? Igen, tényleg úgy éreztem, hogy kaptam egy lehetőséget az ismeretterjesztésre, amit szerettem volna kihasználni. Az iskolai tapasztalataimból tudtam, hogyan kell érdekesen beszélni, hogy odafigyeljenek arra, amit mondok. Magyart tanítottam, az irodalom még hagyján, de a nyelvtant nem nagyon szokták szeretni, az olyan unalmas dolog. Pedig ha a gyerek unatkozik, nem fog figyelni.

? Önnél nem volt unatkozás?
? Az én óráimon mindig figyeltek. Igaz, nem a megszokott módon közelítettem ezt a tantárgyat, inkább gyakorlatiasan. Azt tanítottam például, hogyan lehet úgy fogalmazni, hogy azzal hatást lehessen elérni. Hogyan lehet úgy kommunikálni, hogy ők irányítsanak egy társalgást, milyen nyelvi módszerekkel lehet egy konfliktusos helyzetet úgy kezelni, hogy oldódjon a feszültség. Mit jelent erőszakmentesen kommunikálni, vagy miként lehet úgy megírni egy SMS üzenetet, hogy valóban hatásos legyen. Ez egyszerre önkifejezés és nyelvtan, hiszen a legtöbb érzelmünket is szavakkal fejezzük ki.

? Hogyan lesz ebből jó helyesírás?
? Egy kisgyermek nem tudatosan éli az életét, érzelmek irányítják, és szeretetből teszi a dolgokat. Ha kedveli a tanító nénit, bármit megtesz neki és jó lesz az iskolai eredménye. Ha egy gyerek magyarból ötös, az azt jelenti, hogy okos, értelmes. Fizikából nem azért fog kettest kapni, mert hirtelen elbutult, hanem azért, mert az nem érdekli. Ez a tanítók és a tanárok felelőssége, hiszen a személyükön keresztül szereznek a gyerekek élményt a teljesítményről. Sok múlik ezen, az például, hogy sikeres lesz vagy kudarcok érik a gyermeket. Én bárkit meg tudok tanítani helyesen írni, mert meg tudom szerettetni vele annyira a nyelvtant, hogy érdekelje és élvezze. Ez egy készségtantárgy, noha egy kis ritmusérzék azért kell hozzá.

? Olyan élvezettel beszél róla, hallgatni is jó. Teljesen kézenfekvő volt, hogy tanár lesz?
? Egy rövid ideig bohóc akartam lenni, de elmúlt. Négy és fél évesen viszont már az öcsémet tanítottam játszásiból, aztán az általánosban én voltam az, aki mindenkinek segített megírni a házit. Egész iskoláskoromban mást sem hallottam, mint hogy tanár leszek.

? Aztán lett más is. Valószínűleg ön a legtöbb diplomával rendelkező időjós és talán nem csak idehaza. A meteorológiát miért nem tanulta mégsem felsőfokú szinten?
? Jaj, nem vagyok én diplomahalmozó! Tanárnak azért tanultam, mert tanítani szerettem volna. Aztán a gyermekvédelem területére kerültem, amihez úgy éreztem, szükség lenne államigazgatási ismeretekre, ott rájöttem, hogy ez jogi jártassággal sokkal többet ér, elmentem a jogi egyetemre. A tanulás mindig rólam, a terveimről, az igényeimről szólt. Most úgy érzem, hogy elérkeztem oda, amiben kiteljesedhetek, amiben koncentrálhatom minden eddigi tudásomat és tapasztalatomat. Tranzakcióanalízist tanulok a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen.

A cikk teljes terjedelmében a Családi Lap 2012. júniusi számában olvasható.

Megosztom