Útra fel!

Praktikus tanácsainkkal szeretnénk segíteni a nyaralás megszervezésében, hogy gondtalanul és minél stresszmentesebben teljen a pihenés.

Állatbarát nyár

Ha a kedvencünk nem szokott hozzá az utazáshoz, célszerű előtte egy kicsit ráhangolni a dologra.
Tesztvezetés Mielőtt nekivágnánk a többórás autózásnak, vigyük el egy körre, rövidebb útra a kedvencet, hogy kiderüljön, mennyire tolerálja a hordozóeszközöket, a bezártságot és magát a mozgó járművet.
Rendszeres szünetek Legalább kétóránként tartsunk 10-15 perces megállót. Itassuk meg kedvencünket, de enni inkább ne adjunk az utazás ideje alatt, hogy elkerüljük a rosszullétet.
Maradjunk együtt! Soha ne hagyjuk magára az állatot a kocsiban, még úgy sem, hogy az ablak lehúzva marad. A hőmérséklet a nyári melegben így is kritikusan megemelkedhet a járműben.
Szökés ellen Hogy ne szaladjon el kutyánk a kiszálláskor, még az autóban helyezzük rá a pórázt, macskáknál pedig győződjünk meg arról, hogy zárva van a hordozó ajtaja.
Hideg víz Friss marad a kedvencek vize egész úton, ha a palackba indulás előtt dobunk pár jégkockát. Ez fokozatosan olvad fel, így minden megállásnál hideg vizet adhatunk kutyánknak, macskánknak.

Az ideális csomag
Egy túl nehéz bőrönd sok gondot okozhat. Hogyan válasszuk ki a megfelelőt?
– Válasszunk gurulós bőröndöt, táskát, így ha nem muszáj, nem kell cipelnünk a nehéz csomagot.
– Válltáska helyett inkább hátizsákot viseljünk, így egyenletesen oszlik meg a súly vállainkon, hátunkon.
– Ha emelni kell a bőröndöt, két kézzel tegyük, hajlítsuk be a térdünket, és a lábizmokkal is segítsük a mozdulatot.
– Mielőtt nekiveselkednénk a nehéz csomag felemelésének, végezzünk gyors nyújtást, főleg, ha előtte sokáig ültünk repülőn vagy autóban. Emeljük fel a karokat, nyújtózzunk az ég felé, majd hajoljunk le, próbáljuk megérinteni a lábujjakat.

Ha autóval indul el

Nem elég csak bepattanni az autóba és nekivágni a világnak. Mielőtt hosszabb útra indulunk, alaposan vegyük górcső alá gépkocsinkat, akár szakember segítségével is, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés útközben.
Béreljen! Ha úgy látjuk, hogy az autónk nincs a legjobb állapotban, nem elég nagy, hogy mindent magunkkal vigyünk, gondolkozzunk el a bérlés lehetőségén. Ha alacsony fogyasztású járművet választunk, még spórolhatunk is!
Műszakilag rendben Mielőtt nekivágunk az útnak, ellenőriztessük szakemberrel a gépkocsi beállításait, az olajszintet, fékeket, biztonsági öveket, nehogy probléma adódjon, mikor már messze járunk. Az ablaktörlőlapátokat cseréljük ki, ha már elkoptak, ez komoly nehézségeket okozhat egy erős zápor esetén.
Gumivizsgálat A négy keréken érintkezik autónk az úttal. Ezért fontos, hogy jó állapotú abroncsok legyenek járművünkön. Ráadásul a fogyasztást is nagyban befolyásolja a gumik minősége. Egyszerű módja a gumik állapotfelmérésének a pénzteszt. Helyezzünk egy pénzérmét a gumi redőjébe, és ha túl sok látszik ki az érméből, akkor bizony új abroncsokra van szükség.
Tervezés Rajzolja meg egy internetes útvonaltervező segítségével, hogyan és hová szeretne eljutni, nyomtassa ki. Ezek az útvonaltervezők megmutatják, körülbelül mekkora lesz a fogyasztás, hol számíthatunk dugóra. Vigyük magunkkal mobiltelefonunkat és az autós töltőt, hogy bármikor tudjunk segítséget kérni, ha szükséges. Legyen nálunk pléd, víz, energiaszelet, elsősegélydoboz, hogy ne legyünk kiszolgáltatott helyzetben, vészesetben sem.
Lassabban! Minél gyorsabban megyünk, annál többet fogyaszt autónk. Ráadásul a nagyobb sebességnél sokkal kevesebb idő áll rendelkezésünkre reagálni vészhelyzetekben, a féktávolság megnő, főleg esős, vizes úton. Lassítsunk inkább, hogy biztosan megérkezzünk!
Nyújtás az úton
A hosszú, többórás autózás alatt bizony elzsibbadnak az ember tagjai. Szerencsére néhány egyszerű gyakorlattal akár kiszállás nélkül is átmozgathatók a különböző testtájak, így nem fáradtan, elgyötörten érkezik meg az ember az úti célhoz.
A legjobb azért, ha két-háromóránként beiktatunk egy kis pihenőt, és a kocsiból kiszállva néhány mozdulattal serkentjük a vérkeringést.
A kényelmes vezetéshez Ha ügyelünk a beállításokra, sokkal kevésébé lesz fárasztó a vezetés.
– Állítsuk be az ülést úgy, hogy kényelmesen hajlított könyökkel elérjük a kormányt.
– A hosszú úton időnként állítsunk az ülés döntöttségén egy hangyányit. Ez a minimális pozícióváltás is segít benne, hogy ne fáradjon el a derék és fájduljon meg a hát.
– Időről időre változtassunk a testhelyzeten, a piros lámpáknál mozgassuk át a csuklót és a bokákat.
Gyakorlatok a kocsiban Az utasoknak sem árt egy kis mozgás, akár menet közben is.
– Egy idő után elviselhetetlennek érezhetjük a mentőövet. Tartsuk el a keresztpántot a testünktől két másodpercig, majd ismételjük meg ezt a mozdulatsort 16-szor.
– Tegyünk egy párnát vagy egy összehajtogatott törülközőt a térdek közé, és szorítsuk össze. Tartsuk két másodpercig, majd ismételjük ezt a gyakorlatot is 16-szor.
Levegővétel a szabadban Ha már végképp nem bírjuk tovább, jobb, ha tartunk egy kis átmozgatással egybekötött pihenőt.
– Nyújtózzunk nagyot. Emeljük a fej fölé nyújtva a karokat, és közelítsünk az ég felé, amennyire csak bírunk anélkül, hogy a sarkak felemelkednének a talajról. Tartsuk húsz másodpercig, ismételjük, ha jólesik.
– Sétálgassunk öt percet a környéken, ahol megálltunk, hogy a lábizmokba ismét visszatérjen a normális vérkeringés.
– A nyak megnyújtásához óvatosan fordítsuk el a fejet hátrafelé, majd a másik irányba. Tartsuk húsz másodpercig mindkét oldalon, ismételjük ötször mindkét irányba.
– A vállak lazításához végezzünk malomkörzést előre és hátra, mindkét irányba 15-30 másodpercig.

A cikk teljes terjedelmében a Családi Lap 2010. júniusi számában olvasható.

Megosztom