2020.01.28. ,
facebookrss


LEGFRISSEBB SZÁM

cimlap

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Email*
Név*


A paleolit táplálkozás

Táplálkozzunk úgy, mint az ősemberek!

Iliás Katalin
2013.08.21  11:16   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Táplálkozzunk úgy, mint az ősemberek! A laikusok egy újabb csodadiétaként fogadták, míg a módszer követői az egészséges és hosszú élet titkát vélték felfedezni a paleolit étrendben.
A civilizációs betegségek oka a civilizáció - állítja könyvében Szendi Gábor, a paleolit táplálkozás hazai nagykövete. A paleo hívei szerint a ma leggyakoribb betegségek - mint a szív- és érrendszeri problémák, a rák, a depresszió, az allergiák, az elhízás - az utóbbi időkig egyáltalán nem voltak gyakoriak, sőt, a természeti népeknél, amelyek ugyanúgy élnek, mint évezredekkel ezelőtt őseink, a mai napig ismeretlenek.


Vissza a természetbe

Őseink vadászó, gyűjtögető életmódot folytattak, így étrendjük nagyrészt húsból, zöldségből, gyümölcsből állt. Ahogy nőtt a népesség, úgy csökkent az egy főre jutó földterület és az elejthető vad. A városiasodás miatt szükségessé vált a hosszan eltartható és könnyen szállítható növények termesztése, elterjedt a kenyér, a tészta, a burgonya, a rizs, a cukor, vagyis a magas szénhidráttartalmú élelmiszerek fogyasztása. Ám az újfajta táplálkozásra és a túlzott szénhidrátfogyasztásra a szervezetünk evolúciós szempontból nem volt felkészülve.

 

Mitől hízunk valójában?

Nem a kalóriákat kell számolgatni, ugyanis nem attól hízunk - vélik a paleolit táplálkozás követői. A nagy keményítőtartalmú élelmiszerek, mint a gabonafélékből, burgonyából, rizsből, kukoricából készült ételek, vagy a cukor és csokoládé, mind gyorsan növelik és sokáig magasan tartják a vércukor szintjét. Ha a sejtek már nem tudnak több cukrot felvenni, a fölösleges cukor zsírrá alakul, s egy része a bőr alatt, másik része a belső szervek körül és a májban elraktározódik.


Ez utóbbi folyamatosan gyulladáskeltő anyagokat bocsát ki, amelyek az egész szervezetben gyulladást okoznak: az erek merevvé válnak, beszűkülnek, kialakulnak a szív- és érrendszeri, rákos betegségek. Vagyis a paleo elmélete szerint nem a zsír és a húsfogyasztás, hanem a szénhidrátalapú táplálkozás bolondítja meg a vér zsírszintjét, okozza a különböző betegségeket és az elhízást. Tehát nem kevesebbet kell enni, hanem mást.

 

Édes élet és koplalás

Mivel hozzászoktunk az édes ízekhez, nem érdemes kínozni magunkat. A cukor pótlására a sztívia, a szacharin, a nyírfacukor vagy az eritrit ajánlott. Lehet magliszteket vásárolni sütemények és paleo kenyerek sütéséhez, ám ne feledjük, hogy a paleolit táplálkozáshoz nem illik a folyamatos nassolás. Az ajánlott ételeket megfőzhetjük, így könnyebben emészthetők. A paleolit életmódnak azonban nemcsak a táplálkozás, de a megfelelő mennyiségű mozgás és pihenés is része.


Tiltólista

Gabonák. A glutén a gabonafélékben található fehérje, amelyet a szervezet nem tud megfelelően megemészteni. Szendi szerint a gabona hizlaló hatása nem egyszerűen kalóriatartalmán alapul, ráadásul van benne valami, ami fokozza a szív- és érrendszeri megbetegedés kockázatát is.

Hüvelyesek. Ezek a növények a földműveléssel jelentek meg, így nincs rájuk szükség. A nálunk kapható szójatermékek nem alkalmasak emberi fogyasztásra, a babban lévő lektin emésztési zavart, betegséget okoz.

Burgonya és kukorica. Magas a glikémiás indexük, az irányzat követői szerint a burgonya mérgező és rákkeltő hatású.

Tej. Csak csecsemőkorban van rá szükség, a világ felnőtt népessége 75 százalékának nincs tejcukorlebontó enzimje. A paleo szerint a csontok erősítése csak propaganda, a megfelelő mennyiségű mozgás sokkal fontosabb.

 

Ezt együk

Hús és zsír. A vadászó-gyűjtögető népek étrendjének körülbelül 70 százalékát teszi ki állati eredetű táplálék, vagyis jóval többet, mint amit a mai táplálkozástudomány ajánl. Ne keverjük össze a húst a gyanús összetételű felvágottal, amely rengeteg veszélyes vegyületet és szóját tartalmaz.

Zöldség, gyümölcs. A paleolit kor embere rengeteg növényt, gyökeret, gyümölcsöt fogyasztott. A bennük lévő probiotikum hozzájárul a megfelelő bélflóra kialakításához. A legtöbb probiotikumot a cikóriagyökér, a csicsóka, a pitypang, a spárga, a hagymafélék tartalmazzák. Az étrendbe jól illik a dió, a mogyoró és a gomba is.

Érett sajtok. Kis mennyiségben fogyaszthatók, ugyanis a hosszú érlelés során a tejfehérjék lebomlanak. Az autoimmun betegségben vagy rákban szenvedők azonban kerüljék.







A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás