A kalcium feltehetően csökkenti a vastagbélrák és az emésztőszervi daganatok kockázatát férfiak és nők esetében egyaránt egy kiterjedt amerikai tanulmány szerint.
Az Amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet
felmérése közel háromszázezer férfire és kétszázezer nőre terjedt ki.
A tejtermékek, a kalciumban gazdag más élelmiszerek és
kalciumpótlók fogyasztása férfiak és nők esetében is együtt járt az
emésztőrendszeri rák kockázatának csökkenésével - írják a tanulmány
szerzői.
A nők esetében a több kalciumot (napi 1881 milligrammot)
fogyasztók egyötödénél 23 százalékkal volt kisebb a rák kockázata, mint a kisebb
mennyiséget (napi 494 milligrammot) fogyasztóknál. A kockázat csökkenése
különösen megfigyelhető volt a vastagbélrák esetében.
A férfiaknál a nagyobb mennyiségű kalciumot (napi 1530
milligrammot) fogyasztók 20 százalékánál 16 százalékkal csökkent a vastagbélrák
kockázata a kevesebb (napi 526 milligrammot) kalciumot bevivők egyötödéhez
viszonyítva megjelent tanulmány szerint.
A kalcium és a tejtermékek rendszeres fogyasztása nem
mutatott semmilyen kapcsolatot a prosztata-, a mellrák vagy az emésztőszervekét
leszámítva az összes más daganatos megbetegedéssel - hangsúlyozzák a tanulmány
szerzői.
A kalciumról bebizonyosodott, hogy csökkenti a kóros
sejtburjánzást és előidézi a gyomor és bélrendszer, valamint a mellkas
sejtjeinek regenerálódását. A kalcium ezenkívül semlegesíti az epét és a
zsírsavakat, potenciálisan csökkentve így a vastagbél nyálkahártyájának
sérülését.