Hírek
A kávé védi a nőket az érelmeszesedéstől
Lényegesen kisebb mértékben meszesedik a koszorúere azoknak a nőknek, akik sokat kávéznak, mint azoknak, akik nem kedvelik a kávéitalt.
Étkezési, életmódi tényezők alapvető szerepet játszanak a koszorúérbetegség kialakulásában - mondta a holland kutatócsoport vezetője. A kávé fontos része az étkezésnek, mert az egyik legtöbbet fogyasztott, biológiailag hatásos üdítő ital. Ugyanakkor a kávé hatását az érbetegségek megjelenésével kapcsolatban alig vizsgálták.
A kutatás egy évtizede kezdődött. A holland város lakói közül többezer, szívbetegség szempontjából egészséges önkéntes résztvevőt vontak be a vizsgálatba, akiknél a koszorúér-elmeszesedés kifejlődését korszerű módszerrel, elektronsugaras komputeres tomográfiával figyelték.
A rendszeresen vizsgált közel kétezer nő és férfi mindegyike már elmúlt 55 éves és évek óta kitöltötték azt a kérdőívet, ami életmódjukra, étkezési, dohányzási, kávézási szokásaikra vonatkozott. A holland férfiak 28 százaléka, a nők 19 százaléka dohányzott, de amiben szinte semmiféle különbség a két csoport között nem volt: majdnem mindegyikük rendszeresen ivott kávét.
A bonyolult matematikai elemzés a legkülönbözőbb szempontokat figyelembe véve a kávézás mértékét szembesítette a koszorúerekben lerakódó mész mennyiségével. A mindennapi orvosi tapasztalattal egyező módon a férfiak 39 százalékának, a nőknek csak negyedének kezdtek a koszorúerei elmeszesedni.
A meglepő különbség itt következett. Statisztikailag értékelhető különbség az erősen kávézó, illetve a kevés kávét fogyasztó férfiak között nem volt. A nők körében viszont egyértelműen látszott, hogy a naponta négy, sőt ötnél is több kávét megivó hölgyek koszorúereiben lényegesen ritkább jelenség a koszorúér-elmeszesedés, mint azoknál, akik napi három kávénál kevesebbet fogyasztanak.
A kávézás koszorúereket védő hatása a nők csoportjában akkor is érvényesült, ha beszámították az esetleges teázást, a cigarettát vagy szivarkát, illetve az étkezési szokásokat. A kedvező jelenség magyarázata a kutatók szerint is további vizsgálatokat igényel.
A kávéban
sok az antioxidáns anyag, ha azt megfelelő filterrel főzik. A török kávé és
minden, hasonló ital, amihez szűrőt nem használnak, úgynevezett diterpéneket
tartalmaz és ezek emelik a koleszterinszintet. A nagynyomású, gőzzel főzött,
megfelelően szűrt kávéital viszont az érvédő polifenolok gazdag forrása és a
legújabb vizsgálatok tanúsága szerint a cukorbetegség megjelenését is gátolja.



